Irme skrev 2008-12-20 14:18:05 följande:
En tollare kräver ganska mycket hjärngympa och träning, och även avslappnings/passivitets-träning, då de ibland kan ha svårt att hitta "avstängningsknappen" :PDe tollare som jag har hört om som har haft mentala problem, har -alltid- varit hanhundar. Är det större risk att få en "störd" tollare om man skaffar en hane? *funderar*
En genomsnittlig tollare kräver på tok för mycket passivitetsträning! Är man ute i skogen för att träna, så vill man ju träna inte sitta och glo..... Många har dessutom fel på av/på-knappen, så att det istället är en på/jättepå-knapp.
Min erfarenhet är att det inte är större mentala probem hos hanhundar än hos tikar. Tollare har starkare sexualdrift än jag upplevt med många andra raser. Detta utagerar hanhundar tydligare än tikar och det ska inte misstolkas som mentala problem, men ett problem kan det ju vara.
Nu låter det som jag bara har negativa saker att säga om rasen, men så är det inte. Det finns trevliga och duktiga tollare. Ska man få en bra tollare, så måste man vara mycket kritisk i sin granskning av uppfödare och avelsdjur. Sedan krävs den en viss potion tur också.