• Jen nifer

Nova Scotia Duck Tolling Retriever ?

Någon som har en sådan?

Vill gärna ha bra tips på uppfödare. Och gärna era erfarenheter av rasen.

Vi har schäfer nu. Hon är 6 år, och vi har sagt att vi så småningom kanske vill ha en tollare. Vi känner att storleken mindre vore skönt. Så vad tycker ni om rasen? Bra familjehund?

• Svar på tråden Nova Scotia Duck Tolling Retriever ?
  • Pappa i april

Vad vill du få ut av hunden? Tollare är nog inte den lämplgaste rasen om man "bara" ska ha den som sällskapshund. Det är inte heller en lämplig föstagångshund, men det framgår att du har hundvana.

Den behöver aktiveras annars aktiverar den sig själv. Som Köttbullelydnad skriver kan man komma långt med en tollare, men inte riktigt i vilken gren som helst. Det är en fågelhund, men just på retirieverprov är den inte så framstående (tyvärr) och det beror till viss del på hur aveln bedrivs nuförtiden (mycket få, om någon, uppfödare är i grunden fågeljägare). Om valet mellan en tollare och en jaktlabbe för en jägare fick jag följande berättat för mig. "om du ska springa ett 100-meterslopp väljer du inte gummistövlar du tar löparskorna."

Det finns en del mentala problem i rasen, så det woodcock skriver är inte en engångsföreteelse. Välj uppfödare med mycket stor omsorg. även om du inte ska jaga md din hund, så råder jag dig att välja bort uppfödare som inte jagar med eller jakttränar sina egna hundar. En mentalt dålig hund klarar inte jakt och jaktprov, men kan mycket väl vara en god lydnads- eller utställningshund. Har du tur kan du faktiskt få en riktigt bra hund, men det krävs tur.

• Woodcock

Belsebubsan - känns inte som ironi i det du skriver. Skulle tro att jag har koll på vilken hund jag haft...

• Bubsan

Woodcock.... Det var absolut inget illa menat. Det som du beskrev av hunden tyckte jag stämde mer in på Chesapeake, än vad jag uppfattar tollare som. Jag har endast träffat ett fåtal av vardera ras, och det var några år sen.

• Lantismamman75an

Måste nog hålla med Pappa i april. Han skrev det som jag tänkte skriva!

• Jen nifer

pappa i april: bra svar:) Just sånt ja söker.

Vi har ju en schäfer så jag är ju van att ha en hund som måste aktivieras både mentalt och fysiskt.
    Jag letar nu efter en något mindre variant, men det får gärna vara fart i den iaf.

Uppskattar både ris och ros. Jag har absolut inte bestämt mig för denna ras, då jag bara stött på den ett fåtal gånger. Så vill höra så mycket som möjligt.

Ni får gärna tips om andra raser ni gillar också:)

Problem med uppfödare tycker ja tyvärr de finns inom allt för många raser. Men ska absolut tänka på de. Min sambo har jaktlicens och är iväg med svärfar då och då. Så vi får se vad det blir för ras till slut.

Inget beslut som kommer tas snabbt, och vi har inte brottom med en till hund. Våran tik är 6 år så vi vill skaffa en inom dom närmsta åren iaf.

• Jen nifer

Det jag mest varit intresserad av att träna med schäfern är ju lydnad. Har även tänkt att testa sök nu efter jul o nyår.

Sen får man ju anpassa det efter hund sen vad man aktivirar den i. Jag tycker bara det är kul att lära mig nya saker tillsammans med hunden.

Men som sagt det ska också vara en bra familjehund.Kunna slappna av efter aktiviteter och ha ett bra temprament. Men de är ju ofta hund till hund och inte alltid rasskillnader.

Men ge gärna tips på andra raser med som sagt,

• Pappa i april

Lantismamman75an skrev 2008-12-18 01:31:05 följande:

Måste nog hålla med Pappa i april. Han skrev det som jag tänkte skriva!
    [/citat]

Det var ju kul att någon håller med mig.

Jen nifer skrev 2008-12-18 09:14:30 följande:
    [citat]
    pappa i april: bra svar:) Just sånt ja söker.Vi har ju en schäfer så jag är ju van att ha en hund som måste aktivieras både mentalt och fysiskt.Jag letar nu efter en något mindre variant, men det får gärna vara fart i den iaf. Uppskattar både ris och ros. Jag har absolut inte bestämt mig för denna ras, då jag bara stött på den ett fåtal gånger. Så vill höra så mycket som möjligt.Ni får gärna tips om andra raser ni gillar också:)Problem med uppfödare tycker ja tyvärr de finns inom allt för många raser. Men ska absolut tänka på de. Min sambo har jaktlicens och är iväg med svärfar då och då. Så vi får se vad det blir för ras till slut.Inget beslut som kommer tas snabbt, och vi har inte brottom med en till hund. Våran tik är 6 år så vi vill skaffa en inom dom närmsta åren iaf.
    Vad är det för typ av jakt din sambo och svärfar håller på med? Om ni både ska ha den för lydnad och jakt kan det vara bra att fundera på vilken typ av hund som passar den jakt som de bedriver.

Annars kan jag tipsa dig om retrieverjakt. Det är oerhört roligt att träna (och praktisera). Det innehåller både lydnad och en stor potion mental och fysisk träning för hunden
  • Calexico

Liten münsterländer? Jakthund, familjehund, storlek som en tollare men mildare till sättet skulle jag tro.

• Irme

Min tollare är 6 år, hon är världens goaste. När hon var valp var hon hemskt vild och ville bita på allt, men det ändrades drastiskt efter första löpet. Sedan dess är hon alltid väldigt lugn inomhus, men pigg ute, lättlärd, snäll, gosig, glad, frisk, rolig, intelligent och uppmärksam. Har aldrig haft problem med henne, aldrig varit skällig, aldrig haft problem att lämnas ensam hemma, bra med barn och andra hundar.. som med alla andra hundar som får tillräckligt med sällskap, motion och stimulans så är hon en underbar kompis.
    (Och precis som med andra hundar som INTE får tillräckigt med stimulans och träning, så kan hon bli överaktiv, stressad, skälla på cyklar och brevbäraren, inte lyssna, dra i kopplet och ha svårt att slappna av, både inne och ute.)

En tollare kräver ganska mycket hjärngympa och träning, och även avslappnings/passivitets-träning, då de ibland kan ha svårt att hitta "avstängningsknappen" :P

De tollare som jag har hört om som har haft mentala problem, har -alltid- varit hanhundar. Är det större risk att få en "störd" tollare om man skaffar en hane? *funderar*

• Pappa i april

Irme skrev 2008-12-20 14:18:05 följande:

En tollare kräver ganska mycket hjärngympa och träning, och även avslappnings/passivitets-träning, då de ibland kan ha svårt att hitta "avstängningsknappen" :PDe tollare som jag har hört om som har haft mentala problem, har -alltid- varit hanhundar. Är det större risk att få en "störd" tollare om man skaffar en hane? *funderar*
    En genomsnittlig tollare kräver på tok för mycket passivitetsträning! Är man ute i skogen för att träna, så vill man ju träna inte sitta och glo..... Många har dessutom fel på av/på-knappen, så att det istället är en på/jättepå-knapp.

Min erfarenhet är att det inte är större mentala probem hos hanhundar än hos tikar. Tollare har starkare sexualdrift än jag upplevt med många andra raser. Detta utagerar hanhundar tydligare än tikar och det ska inte misstolkas som mentala problem, men ett problem kan det ju vara.

Nu låter det som jag bara har negativa saker att säga om rasen, men så är det inte. Det finns trevliga och duktiga tollare. Ska man få en bra tollare, så måste man vara mycket kritisk i sin granskning av uppfödare och avelsdjur. Sedan krävs den en viss potion tur också.
  • Jen nifer

TACK för superbra svar.

Jag visste inget från början om just den rasen egentligen.

Just nu känner jag att jag kommer leta vidare, men absolut fortfarande ha den i baktanken..

Får starta en tråd med tips på raser kanske. Jag som bara är van vid större bruksraser vet ju knappt vart jag ska börja leta efter bra mindre hundraser(utan att vara jätte små)

• Irme

Är det en brukshund du vill ha? Eller jakthund? :)

• Jen nifer

Nej är inte ute efter en jakthund precis. Min sambo har det mest som en liten hobby och jagar inte så mycket just nu.

SÅ mer bruks ja:)

• Cheeky76

okej nu är jag medveten om att denna tråden är gammal och jag har inte läst alla inlägg, men jag kan ändå inte låta bli att flika in i tråden. Jag har två tollare varav den ena (hanhund, 3 år, omplacering) använder jag som eftersökshund på skadat vilt. Han var ren sällskapshund från början när jag tog över honom 6 månader gammal och att vi halkade in på viltspår berodde enbart på att han behövde aktivering. Så ja, en tollare behöver aktiveras. Min är värdelös på apporteringen så nu går han enbart som eftersökshund i kombination med att vi tränar lydnad och freestyle. Man måste inte jaga med sin tollare.

Dock halkade jag som sagt in på det där med eftersök vilket ledde till att jag faktiskt fastnade för jakten och har nu tagit jägarexamen. Och på grund av det så ville jag ha en hund som fungerar fullt ut i jakten oxå...jag gick på linjer och meriter och köpte en tik från en kennel som aktivt jagar med sin tollare. Hon är fortfarande bara 7 månader så själva jakt-träningen är inte påbörjad än, men hon har potential :D

Så kontentan av det hela är att du måste inte alls jaga med din tollare så länge du har tiden att aktivera den regelbundet med annat.

• Bemidii

Jag är inne på min andra Tollare och det 19 året med Tollare. En Tollare behöver absolut aktiveras, en är ingen soffpoatis, det räcker inte heller med motion utan de behöver arbeta med hjärnan. Jag har aldrig jagat med mina Tollare men jag har hört att de inte är några kanoner på jakt, men jag tror att det har blivit bättre den senaste tiden.
    Jag tycker inte att Tollaren är en bra barnhund, min har nafsat till vårt barnbarn, när hon vaktade soffan. Våran förra var inte heller så fötjust i små barn. Men den gjorde alrig något utfall

Svar på tråden Nova Scotia Duck Tolling Retriever ?