Inlägg från: Pappa i april |Visa alla inlägg
  • Pappa i april

Nova Scotia Duck Tolling Retriever ?

Vad vill du få ut av hunden? Tollare är nog inte den lämplgaste rasen om man "bara" ska ha den som sällskapshund. Det är inte heller en lämplig föstagångshund, men det framgår att du har hundvana.

Den behöver aktiveras annars aktiverar den sig själv. Som Köttbullelydnad skriver kan man komma långt med en tollare, men inte riktigt i vilken gren som helst. Det är en fågelhund, men just på retirieverprov är den inte så framstående (tyvärr) och det beror till viss del på hur aveln bedrivs nuförtiden (mycket få, om någon, uppfödare är i grunden fågeljägare). Om valet mellan en tollare och en jaktlabbe för en jägare fick jag följande berättat för mig. "om du ska springa ett 100-meterslopp väljer du inte gummistövlar du tar löparskorna."

Det finns en del mentala problem i rasen, så det woodcock skriver är inte en engångsföreteelse. Välj uppfödare med mycket stor omsorg. även om du inte ska jaga md din hund, så råder jag dig att välja bort uppfödare som inte jagar med eller jakttränar sina egna hundar. En mentalt dålig hund klarar inte jakt och jaktprov, men kan mycket väl vara en god lydnads- eller utställningshund. Har du tur kan du faktiskt få en riktigt bra hund, men det krävs tur.

• Pappa i april

Lantismamman75an skrev 2008-12-18 01:31:05 följande:

Måste nog hålla med Pappa i april. Han skrev det som jag tänkte skriva!
    [/citat]

Det var ju kul att någon håller med mig.

Jen nifer skrev 2008-12-18 09:14:30 följande:
    [citat]
    pappa i april: bra svar:) Just sånt ja söker.Vi har ju en schäfer så jag är ju van att ha en hund som måste aktivieras både mentalt och fysiskt.Jag letar nu efter en något mindre variant, men det får gärna vara fart i den iaf. Uppskattar både ris och ros. Jag har absolut inte bestämt mig för denna ras, då jag bara stött på den ett fåtal gånger. Så vill höra så mycket som möjligt.Ni får gärna tips om andra raser ni gillar också:)Problem med uppfödare tycker ja tyvärr de finns inom allt för många raser. Men ska absolut tänka på de. Min sambo har jaktlicens och är iväg med svärfar då och då. Så vi får se vad det blir för ras till slut.Inget beslut som kommer tas snabbt, och vi har inte brottom med en till hund. Våran tik är 6 år så vi vill skaffa en inom dom närmsta åren iaf.
    Vad är det för typ av jakt din sambo och svärfar håller på med? Om ni både ska ha den för lydnad och jakt kan det vara bra att fundera på vilken typ av hund som passar den jakt som de bedriver.

Annars kan jag tipsa dig om retrieverjakt. Det är oerhört roligt att träna (och praktisera). Det innehåller både lydnad och en stor potion mental och fysisk träning för hunden
  • Pappa i april

Irme skrev 2008-12-20 14:18:05 följande:

En tollare kräver ganska mycket hjärngympa och träning, och även avslappnings/passivitets-träning, då de ibland kan ha svårt att hitta "avstängningsknappen" :PDe tollare som jag har hört om som har haft mentala problem, har -alltid- varit hanhundar. Är det större risk att få en "störd" tollare om man skaffar en hane? *funderar*
    En genomsnittlig tollare kräver på tok för mycket passivitetsträning! Är man ute i skogen för att träna, så vill man ju träna inte sitta och glo..... Många har dessutom fel på av/på-knappen, så att det istället är en på/jättepå-knapp.

Min erfarenhet är att det inte är större mentala probem hos hanhundar än hos tikar. Tollare har starkare sexualdrift än jag upplevt med många andra raser. Detta utagerar hanhundar tydligare än tikar och det ska inte misstolkas som mentala problem, men ett problem kan det ju vara.

Nu låter det som jag bara har negativa saker att säga om rasen, men så är det inte. Det finns trevliga och duktiga tollare. Ska man få en bra tollare, så måste man vara mycket kritisk i sin granskning av uppfödare och avelsdjur. Sedan krävs den en viss potion tur också.
Svar på tråden Nova Scotia Duck Tolling Retriever ?