Nova Scotia Duck Tolling Retriever ?
Vad vill du få ut av hunden? Tollare är nog inte den lämplgaste rasen om man "bara" ska ha den som sällskapshund. Det är inte heller en lämplig föstagångshund, men det framgår att du har hundvana.
Den behöver aktiveras annars aktiverar den sig själv. Som Köttbullelydnad skriver kan man komma långt med en tollare, men inte riktigt i vilken gren som helst. Det är en fågelhund, men just på retirieverprov är den inte så framstående (tyvärr) och det beror till viss del på hur aveln bedrivs nuförtiden (mycket få, om någon, uppfödare är i grunden fågeljägare). Om valet mellan en tollare och en jaktlabbe för en jägare fick jag följande berättat för mig. "om du ska springa ett 100-meterslopp väljer du inte gummistövlar du tar löparskorna."
Det finns en del mentala problem i rasen, så det woodcock skriver är inte en engångsföreteelse. Välj uppfödare med mycket stor omsorg. även om du inte ska jaga md din hund, så råder jag dig att välja bort uppfödare som inte jagar med eller jakttränar sina egna hundar. En mentalt dålig hund klarar inte jakt och jaktprov, men kan mycket väl vara en god lydnads- eller utställningshund. Har du tur kan du faktiskt få en riktigt bra hund, men det krävs tur.