• Saffy

Minifom - funkar det verkligen?

Jag har en nyfödd hemma som sväljer så ofantligt mycket luft. Jag försöker få honom att ta ett större ordenligt tag om bröstet, men det funkar inte alltid. Till min äldsta son köpte jag minifom för jag tyckte också han svalde luft och hade ont i magen och var jätta gasig. Men jag minns att jag inte tyckte att minifom hade den effekten som jag hade hoppats. Jag gav honom mycket fler droppar än rekommenderat, men det hjälpte ändå inte 100%.
    Nu har jag köpt minifom till bebisen och hoppas att det ska hjälpa.
    Är det någon som har mycket positiv erfarenhet av minifom, eller rent av mycket dålig erfarenhet?

• Svar på tråden Minifom - funkar det verkligen?
  • CTMT

Jag kombinerar också Minifom och Sempers magdroppar (5 droppar av sempers och 10 droppar åt gången med Minifom) Jag upplever att det fungerar då vår tjej aldrig tycks ha ont i magen...

Pumpar du ut mjölk ibland och ger på flaska möjligtvis? Om du gör det så kan jag rekommendera märket Dr.Brown flaska som ska förhindra luftintag.

• aprilsill

Oh ja fungerar så bra! Första veckan i livet var ett helvete, och sen ändrades det till ett paradis

• Saffy

alltså, jag märker ingen skillnad! det är ett evigt stånkande och stönande när han sover. Han fiser och pruttar konstant och klämmer så han blir helt röd. vid varje sömnpass så sover han aldrig tyst, det är alltid nåt stön och prutt med jämna intervaller, typ var 10e minut. Jag kan inte sova, men han verkar kunna sova trots oljudet han för. ibland undrar jag om det är som han protesterar, men jag tror inte det. han får sempers magdroppar och minifom. jag helammar, men han är hopplös på att ta ett bra tag, så han får i sig massor av luft. hur länga ska detta pågå??? jag blir knäpp snart! enligt bvc så är det "normalt"...

• Armani
    Saffy skrev 2008-12-28 12:29:02 följande:
    alltså, jag märker ingen skillnad! det är ett evigt stånkande och stönande när han sover. Han fiser och pruttar konstant och klämmer så han blir helt röd. vid varje sömnpass så sover han aldrig tyst, det är alltid nåt stön och prutt med jämna intervaller, typ var 10e minut. Jag kan inte sova, men han verkar kunna sova trots oljudet han för. ibland undrar jag om det är som han protesterar, men jag tror inte det. han får sempers magdroppar och minifom. jag helammar, men han är hopplös på att ta ett bra tag, så han får i sig massor av luft. hur länga ska detta pågå??? jag blir knäpp snart! enligt bvc så är det "normalt"...
    Har du provat att massera hans mage? Finns jättebra övningar du kan göra på honom som gör att han släpper ut en massa gaser lättare. www.babybag.se/foraldra/babymass.asp
    (¯`°?.¸ ღMamma Till Alicia 081015ღ ¸.?°´¯)
  • Saffy

Jag har faktiskt inte det, men har tänkt på det ofta. Det känns inte som jag har nån ro att komma igång med massage. Dels har det varit stressigt under julhelgen och sen tar storebror mycket tid. Men det kanske är värt att försöka!

• gryning2

Vi tyckte att Minifom hjälpte. Visst han blev inte helt bra i magen men betydligt bättre. Utan Minifom sov han bara 15 minuter åt gången innan han vaknade och skrek. Med Minifom kunde han iaf sova någon timme.

• Armani
    Saffy skrev 2008-12-28 19:13:25 följande:
    Jag har faktiskt inte det, men har tänkt på det ofta. Det känns inte som jag har nån ro att komma igång med massage. Dels har det varit stressigt under julhelgen och sen tar storebror mycket tid. Men det kanske är värt att försöka!
    Ja det tycker jag du ska göra! Vi har gjorde det nån gång lite nu och då under dagen, tex vid blöjbyte eller så och våran tjej pruppade som en hel karl efteråt Hoppas det hjälper
    (¯`°?.¸ ღMamma Till Alicia 081015ღ ¸.?°´¯)
  • Malvisen

Minifom droppar är ej farliga och kan inte överdoseras, ja dom är inget som kroppen tar upp utan de far bara runt i tarmen och bryter ner luftbublorna så sa dom till oss i alla fall, gav mer än va som stod på flaskan...

Stolt mamma
  • Malvisen
    Saffy skrev 2008-12-28 12:29:02 följande:
    en fråga bara, har han inga problem själv, altså ont elle besvär på annat vis ?? eller ja är det bara du som störs av att han låter ???
    Stolt mamma
  • Saffy

Malvisen: ärligt talat så vet jag inte... Så som han låter så vore det konstigt om han inte hade besvär. Jag har nog bara antagit att han har ont. Men det lustiga är att han kan sova 3 timmar i min famn utan en enda fis, men så fort jag lägger honom ner så sätter det igång. Därför har jag ibland trott att det har varit protester från hans sida som triggar igång magen. Men vad kan det vara? Nu lade jag honom för 1 timme sedan, och de första 5-10 minuterna så var det ett evigt pruttade och stönande. Men nu har det varit lugnt ett bra tag. Men på natten så kan det verkligen vara prutt och stön i 3 timmar. Han får snart flytta in i eget rum så vi får sova.. Nåt i bakhuvudet säger mig att vår äldste son var likadan, och han fick också minifom som vi inte riktigt visst funkade. Så därför har vi beslutat att sluta med minifomen nu, det är ju dumt att ge honom nåt som inte hjälper. Han får ju inga riktiga kolik-attacker, dom verkar vara 100 gånger värre har jag läst och hört.

• Malvisen
    Saffy skrev 2008-12-29 18:39:41 följande:
    Malvisen: ärligt talat så vet jag inte... Så som han låter så vore det konstigt om han inte hade besvär. Jag har nog bara antagit att han har ont. Men det lustiga är att han kan sova 3 timmar i min famn utan en enda fis, men så fort jag lägger honom ner så sätter det igång. Därför har jag ibland trott att det har varit protester från hans sida som triggar igång magen. Men vad kan det vara? Nu lade jag honom för 1 timme sedan, och de första 5-10 minuterna så var det ett evigt pruttade och stönande. Men nu har det varit lugnt ett bra tag. Men på natten så kan det verkligen vara prutt och stön i 3 timmar. Han får snart flytta in i eget rum så vi får sova.. Nåt i bakhuvudet säger mig att vår äldste son var likadan, och han fick också minifom som vi inte riktigt visst funkade. Så därför har vi beslutat att sluta med minifomen nu, det är ju dumt att ge honom nåt som inte hjälper. Han får ju inga riktiga kolik-attacker, dom verkar vara 100 gånger värre har jag läst och hört.
    okay jo det är svårt och veta om dom är besvärade men kan han sova utan problem kanske det inte ä nån fara, som sagt kanske är bra om han får sova i eget rum så du inte blir störd, för oj va barn kan låta och ja som mamma hör man ju allt   ja du behöver ju få sova, och sen kan de ju faktis va så att han kommer sova bättre om han sover i ett annat rumm ja han kan ju störas av er oxå, vår dotter sov jätte dåligt i vårt rum, ja vi väckte henne(och hon oss)
    Förresten ser han lungn ut i ansiktet/så att säga) ja när han sover eller??
    Hoppas det blir bättre snart för er.. kram anna
    Stolt mamma
Svar på tråden Minifom - funkar det verkligen?