• Anonym

Kan min mage bli fin utan operation?

Efter tre graviditeter och för mycket fett (överviktig) så har min mage börjat hänga. Den är fortfarande tjock men jag gör mitt bästa för att gå ner i vikt.

Någon som haft stor mage som lyckats få den fin utan operation?
    Kommer den dra ihop sig efter viktnedgång och träning?
    Vill inte ha en tom skinnpåse

• Svar på tråden Kan min mage bli fin utan operation?
  • Heavenlyfaith

Det beror ju alldeles på om det är musklerna som är förstörda så du fått kängurumage eller om det endast är övervikt. Jag hade endast övervikt o med hård träning o rätt kost så drogs allt ihop o jag har nu min gamla mage igen.
    Vissa kan dock inte göra något åt sin mage...

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Anonym

Det är ju spänst i den och jag kan dra in den om jag håller in magen.
    Kan musklerna vara förstörda ändå?

• Anonym (jag med)
    Anonym skrev 2008-12-16 15:57:46 följande:
    Det är ju spänst i den och jag kan dra in den om jag håller in magen. Kan musklerna vara förstörda ändå?
    Hej! Min mage hänger också..tyvärr. Fick mitt tredje barn för två veckor sedan. Jag tror att magen kommer att se värre ut än innan. Jag har bestämt mig för en bukplastik men tyvärr så måste man vänta i 12 månader!!!
  • Anonym

Även om magmusklerna har delat på sig kan man dra ihop magen. Men man kan aldrig få bort magen med varken bantning eller träning.

• Heavenlyfaith
    Anonym skrev 2008-12-16 20:08:57 följande:
    Även om magmusklerna har delat på sig kan man dra ihop magen. Men man kan aldrig få bort magen med varken bantning eller träning.

Vad menar du nu?? Varför skulle man inte kunna få upp magen med god kost o träning?? Det har jag o många med mig lyckats med!

Det är väldigt självklart att träning av magmusklerna stärker o lyfter upp magen.

• Sofies värld

Det är tyvärr omöjligt att svara på!

Övervikten kan du få bort med anpassad kost och träning. Putet, som ofta beror på magmuskeldelning kan försvinna med hjälp utav anpassad träning. Men är man väldigt stor och går ner mycket i vikt, så beror det på hur bra din hud är på att dra ihop sig och om du eventuellt har bristningar.

Mycket sitter i generna! Jag själv är vältränad, gick bara upp 11 kilo i min första graviditet och hade en ganska liten mage men fick massor av bristningar och har nu en rynkig mage med ganska slapp hud. Och hud kan man tyvärr inte träna bort, den får man bara ge tid till att dra ihop sig eller lägga sig under kniven.

BF 24 mars!!!
  • Anonym

viss kan du träna magmusklerna men inte träna dem så att musklerna gårihop till sitt ursprungsläge. jag har själv genomgått en op och detta besked av läkaren

• Sofies värld

det beror på hur stor delningen är, men i de flesta fall kan man få det till att läka ihop. tyvärr är många läkare omedvetna om vilken sorts träning som krävs. har själv haft dialog med läkare som inte kan alls mycket om magmuskeldelning och har opererat kunder till mig som absolut hade kunnat få en tydlig förbättring om inte gått tillbaka till ursprungsläget om de bara hade försökt först.

en del med stor delning kan i alla fall träna ihop delningen så att den är så liten att det inte heller stör i vardagen med tex. ryggsmärtor, dålig tarmfunktion och putmage.

sedan är det också skillnad på om man vid en bukoperation tajtar till musklerna eller stänger till diastasen. (delningen)

• Heavenlyfaith
    Anonym skrev 2008-12-16 20:46:10 följande:
    viss kan du träna magmusklerna men inte träna dem så att musklerna gårihop till sitt ursprungsläge. jag har själv genomgått en op och detta besked av läkaren
    Det där är individuellt o din läkare har endast pratat om just din mage o just dina muskler.
    Mina muskler har gått illbaka till ursprungsläget efter att jag gick upp 35 kg snabbt under grav. Jag hade en väldig hängmage men nu är den borta o i mitt galleri finns bilder på hur den ser ut idag.
  • Anonym

tyvärr hjälpte inte träning för mig då jag försökt i flera år med både träning av olika form och bantning.

jag är väldigt smal i mig själv och hade ingen övervikt att försöka banta bort. men när det inte funka med träning så försker man allt annat innan man funderar på att lägga sig under kniven.

sen på hur man kan eller inte kan beror ju på många faktorer.

Jag hade varit överlycklig om det hade funkat utan att op. De har sytt ihop magmusklerna då de delat sig väldigt mycket på mig. Sen har de fåt strama åt huden då den var så slapp att den tyvärr inte kunde dra ihop sig själv.

visst ska man alltid prova att fixa det själv med träning, sund mat och feta krämer för att huden ska dra ihop sig innan man tar till andra sätt.

Svar på tråden Kan min mage bli fin utan operation?