Inlägg från: Sofies värld |Visa alla inlägg
  • Sofies värld

Kan min mage bli fin utan operation?

Det är tyvärr omöjligt att svara på!

Övervikten kan du få bort med anpassad kost och träning. Putet, som ofta beror på magmuskeldelning kan försvinna med hjälp utav anpassad träning. Men är man väldigt stor och går ner mycket i vikt, så beror det på hur bra din hud är på att dra ihop sig och om du eventuellt har bristningar.

Mycket sitter i generna! Jag själv är vältränad, gick bara upp 11 kilo i min första graviditet och hade en ganska liten mage men fick massor av bristningar och har nu en rynkig mage med ganska slapp hud. Och hud kan man tyvärr inte träna bort, den får man bara ge tid till att dra ihop sig eller lägga sig under kniven.

BF 24 mars!!!
  • Sofies värld

det beror på hur stor delningen är, men i de flesta fall kan man få det till att läka ihop. tyvärr är många läkare omedvetna om vilken sorts träning som krävs. har själv haft dialog med läkare som inte kan alls mycket om magmuskeldelning och har opererat kunder till mig som absolut hade kunnat få en tydlig förbättring om inte gått tillbaka till ursprungsläget om de bara hade försökt först.

en del med stor delning kan i alla fall träna ihop delningen så att den är så liten att det inte heller stör i vardagen med tex. ryggsmärtor, dålig tarmfunktion och putmage.

sedan är det också skillnad på om man vid en bukoperation tajtar till musklerna eller stänger till diastasen. (delningen)

• Sofies värld

Är den hängig redan nu så är risken nog stor att den förblir hängig, tyvärr. men du kan ha tur och fantastiska gener!

• Sofies värld

Om man minskar snabbt i vikt så får man ofta en tom skinnpåse, går det långsammare så brukar skinnet hänga med bättre men har man ett häng som hänger nedanför byxkanten så får man nog tyvärr räkna med att det fortfarande hänger efteråt.

Har man mer än 7 cm häng så brukar dock landstinget stå för en operation eftersom skinnet gör att det skaver och man kan få eksem plus att det är svårt att hålla rent och torrt och därför kan bildas svampinfektioner.

• Sofies värld

Vid en liten bukplastik lossar man på huden upp till naveln och sträcker ut och skär bort överflödig hud.

vid en stor bukplastik kan man lossa ända upp till revbenen och sträcker ut huden för att få bort överflödigt skinn. oftast görs en navelförflyttning också. kan kombineras med fettsugning också.

resultaten brukar bli jättefina fast man får ett stort ärr och det är dyrt. på www.plastikkirurgiforum.se kan du se många bilder och prata med folk som har genomgått bukplastiker.

• Sofies värld

snuttP: det var ju billigt! gjorde du liten eller stor?

Svar på tråden Kan min mage bli fin utan operation?