• Polargirl

    Jobbiga frågor

    Min mamma har tjatat på mig om jag inte ska skaffa barn sedan jag slutade gymnasiet... det har varit tyst på tjatet när jag haft sambo, men nu sedan jag blev singel och passerade 30 så har det blivit ännu värre!

    "Har du skaffat nån ny?" "När får jag barnbarn?"

    Problemet är det att hon inte ens gillar barn! Jo förresten, hon gillar snälla, gulliga och framför allt tysta barn som man kan visa upp... som en hund ungefär. Men de flesta barn är ju busiga och lever om, det är helt naturligt.

    Vad ska jag svara på hennes tjat? Det är klart jag vill ha barn, längtar jättemycket efter det, men det är så jobbigt att höra tjatet...


    I tried sniffing Coke once but the ice cubes got stuck in my nose.
  • Svar på tråden Jobbiga frågor
  • Sleepingbeuty

    Sätt en tydlig vuxen gräns, så att du visar henne att du själv har en egen självrespekt.
    Hennes oro över ditt liv med barn är inte heller ditt problem, utan hennes.Ta inte på dig hennes oro.

    Hälsa henne detta som jag själv nu har fått på hjärnan ,som Meryl Streep sa i en film" Oro är bara kvitto på något som ännu inte har hänt".
    Alltså, varför oroar hon sig över något som kanske aldrig sker...att du skulle förbli barnlös?
    I vilket fall så får hon själv hantera den oron som hon väljer att ha, fast den är obefogad och hålla den för sig själv och inte utsätta dig för den, då det inte ännu verkar vara något problem för dig, eller hur?

    Barn får man inte på beställning.

    Sen ska du inte svara henne alls! Svarar du så ger du henne bara mer "näring" att fortsätta tjata.

  • Lorii

    Min mamma tjatar också hela tiden. Hon är faktiskt bara 46, så hon behöver inte alls ha bråttom att bli mormor. Hon försökte få en sladdis när hon var 39, men det blev missfall och efter det har hon och hennes man inte lyckats. Nu lägger hon över all sin längtan och sin oro på mig istället. Det är jobbigt.

  • Polargirl
    Lorii skrev 2008-12-28 09:22:57 följande:
    Min mamma tjatar också hela tiden. Hon är faktiskt bara 46, så hon behöver inte alls ha bråttom att bli mormor. Hon försökte få en sladdis när hon var 39, men det blev missfall och efter det har hon och hennes man inte lyckats. Nu lägger hon över all sin längtan och sin oro på mig istället. Det är jobbigt.
    Och du är ju inte gammal du heller, så det är ju ingen panik än.
    I tried sniffing Coke once but the ice cubes got stuck in my nose.
Svar på tråden Jobbiga frågor