• qattla

Hur badar muslimer?

Ja, alltså inte badar i badkaret utan jag tänkte på om muslimska kvinnor badar utomhus någon gång och hur de i så fall klär sig? Jag har såvitt jag kan minnas aldrig sett en badande muslimsk kvinna med tex hijab.
    Finns det heltäckande baddräkter någonstans som man kan köpa?

• Svar på tråden Hur badar muslimer?
  • Skrik och Panik

Jag har för mig att jag läste att det var ett företag som hade tagit fram en "bad burka".

• Nyfiken gul

det jag har lärt mig är att muslimska kvinnor inte badar offentligt så länge det finns karlar närvarande.

jag jobbade med invandrare ett tag på SFI och vi hade särskilda bad-dagar då simhallen var stängd under några timmar för allmänheten och sen fick vi vara där och bada tillsammans.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • MsBeauty

De jag känner och umgås med har pool eller jaccuzzi hemma. Så det är mest där vi badar Vi har vanliga badkläder fast vi ska även dölja området mellan navel och knä för andra kvinnor.

På vissa offentliga bad finns det speciella tider då det enbart är öppet för kvinnor.

Det finns ett badplagg som heter burqini, du kan googla och se bilder.

• Linda med William och Alex

det finns ju typ som brottardräkter med långa armar, ja typ dykardräkt. skulle det funka eller är det bara dessa spesialdesignade kläder som går?

• Jasmina

Min man har berättat om någon typ av fluffig t-shirt liknande klädsel som kvinnor har i hans hemland när dom t.ex besöker stranden som ju är öppen för alla. Kanske det som msbeauty menade? Eller inte.
    Jag är personligen inte insatt i just badkläderna.

• Ejin

de där med burkini har jag funderat på... är det verkligen någon som använder den?? jag menar... dom som verkligen klär sej i heltäckande... kommer dom verkligen köpa den och bada i... de känns inte så troligt.. den e väll tajt me så man ser ju lixom kroppsformen...

kanske bäst att investera i pool. verkar ju hur jobbigt som helst att gå till plyan i säck. själv så visar jag gärna upp skavankerna men tur är väl att det finns heltäckande för dom som behöver.

• MsBeauty

Jag vet flera som har burikini, det finns ju i olika modeller... Men man bör ändå bara bada bland kvinnor även om man har den. Män och kvinnor ska helst inte beblanda sig.

varför inte då, alla ser ju likadana ut?

• Jasmina
    Svar på #9
    Linda med William och Alex skrev 2008-12-17 18:58:52 följande:
    varför inte då, alla ser ju likadana ut?
    Det handlar ju inte om att "alla ser likadana ut"
Svar på tråden Hur badar muslimer?