• qattla

Hur badar muslimer?

Ja, alltså inte badar i badkaret utan jag tänkte på om muslimska kvinnor badar utomhus någon gång och hur de i så fall klär sig? Jag har såvitt jag kan minnas aldrig sett en badande muslimsk kvinna med tex hijab.
    Finns det heltäckande baddräkter någonstans som man kan köpa?

• Svar på tråden Hur badar muslimer?
  • 1337

oOHalalOo skrev 2009-01-14 09:19:46 följande:

1337Egentligen inte mer spännande att det handlar om mina egna värderingar och moral. Dvs MÅSTE jag anpassa mig, dvs klä av mig på badstranden för att det är god kotym, god sed, en oskriven lag eller vad det nu är, då bryter jag emot mina egna värderingar och min moral. Så inte konstigare än så. Det har inget mer er andra att göra överhuvudtaget. Så så intressant var det.
    Men moral...Handlar badutstyrsel verkligen om moral? För själv har jag svårt att respektera när människor handlar på ett sätt som strider mot min moral. Jag respekterar ju att folk kan ha andra åsikter än jag, och att man kan ha andra värderingar, men inte en annan moral än den jag själv har.
  • oOHalalOo

1337

Då antar jag att jag kan utgå från att jag är mer tolerant än vad du är.

• JojjeSkrutt

Vad är skillnaden mellan moral och värderinga?

• tinkerbell

oh jag e själv muslim men en modern muslim,,som inte bär slöja eller täcker mitt kropp,,och ja ,,jag badar p´å samma sätt som andra icke muslimer,,om du träffade mig så skulle du inte ens veta om att jag är muslim..så visst finns det muslimer som inte ser ut som stereotypa muslimer men vissa utstyrslar......

• 1337
    Svar på #82
    Jag själv resonerar som så att värderingar är värderingar av olika slag som inte behöver vara rätt eller fel, medan moral är lite mer stelt och innefattar de värderingar man själv anser vara mer objektivt riktiga. Tex politisk tillhörighet är en fråga om värderingar. Jag respekterar när folk röstar annorlunda än jag. Jag förstår att människor har olika bakgrund och olika hjärtefrågor. Men när en gammal darrig pensionär stiger på bussen och ingen reser sig upp för att pensionären ska få sitta så respekterar jag inte de övriga resenärernas val att inte ge sin plats till pensionären. Det är en moralfråga. Jag anser att de som inte gör som jag skulle ha gjort gör _fel_. Medan, som sagt, den som uppvisar andra värderingar än mina har bara just andra värderingar, inte fel värderingar. Därför reagerar jag när folk använder sig av ordet moral när de pratar om heltäckt klädsel. Alla har kanske inte samma syn på ordet moral som jag, men moral handlar om rätt och fel och det kan ju lätt bli missförstånd om man påstår att en viss klädsel är moralisk.
  • Elli47

Jag gissar att TS redan har fått svar, jag ids inte läsa alla inlägg. Ja, muslimska kvinnor badar... jag har sett flera, många har långa tunna byxor, långärmad tunn blus och något som döljer håret. En kvinna jag såg på ett ställe i Jordanien hade linne och capribyxor i plurret, hon hade dock inget som dolde håret när hon badade.

• Dina81

hehehe jag är muslim och jag badar i bikini (eller baddräkt) som alla ni andra. Ni måste sluta se muslimer som enhetlig grupp vi är sååååå olika. Det finns hur många varianter av muslimer som helst.

• Elli47
    Dina81 skrev 2009-02-03 21:38:28 följande:
    hehehe jag är muslim och jag badar i bikini (eller baddräkt) som alla ni andra. Ni måste sluta se muslimer som enhetlig grupp vi är sååååå olika. Det finns hur många varianter av muslimer som helst.
    Det har du alldeles rätt i... sorry, jag tänkte nu på de kvinnor jag sett i Jordanien och Tunisien! Skrattande Tyvärr grips man av den allmänna förvirringen ibland och buntar ihop folk!
  • Parwiz Rezai

Hejsan!

Ja men,det finns en hemsidan som heter TAHARA, där kan du köpa muslimska badkläder.

Du kan gå in i tahara.se och handla online.

Mvh parwiz

• Boel

I somras såg jag en familj. De gick i från stranden med alla kläderna på (stora tunga klänningar). Där lekte de med sina barn. Kul att de vågar sig i iallafall!

Svar på tråden Hur badar muslimer?