Nån som helammat prematurbebis länge?
Min dotter föddes v 31 och fick först ersättning i 10 veckor, eftersom jag had CMV virus och sjukhuset hade policyn att så fall inte ge moderns mjölk till bebisen. Men efter de 10 verckors "pump & släng" helammade jag 6 månader (8 okorr), då det i landet jag kommer ifrån rekommenderas att helamma minst 6 månader (bättre ur allergisynpukt etc.)och jag själv vill det också. Det funkade utan vidare problem, hon följde sin kurva fin. Enda nackdel var att hon var ett kräkbarn (omogen magmun) och mjölken kräks ju extra bra. BVC var ganska odugligt (som en annan skrev), ingen aning om prematurer och helt tagen ur sängen att man kan faktiskt börja amma efter ha gett ersättning. Sedan delammade jag till dottern var 18 månader - hon skulle väl ha gärna fortsatt men jag hoppades på bättre sovnätter utan amning. Fördelen här var att hon samtidigt började på dagis och hade ju immunskyddet kvar. Jag ser ingen som helst anledning att sluta helamma, jag läst också att det skulle fungerar bra i ett helt år på fullgångna - om de vill. Viktigast är väl snarare att man tajmar in nedtrappningen och indtroduktionen av komjölk, gluten,fisk etc.när barnet ska börjar på förskola för att undvika krångel.