Inlägg från: Hallonpaj |Visa alla inlägg
  • Hallonpaj

Nån som helammat prematurbebis länge?

Men varför ska man inte korrigera åldern när det gäller matintroduktion? Det tycker jag låter jättekonstigt!

Hur kan barnet hinna mogna och tarmarna utvecklas tillräckligt för att må bra at fast föda om man inte korrigerar åldern? Jag skulle ifrågasätta det rådet.

• Hallonpaj

Mylingen:

Nja, tarmens slemhinna är väldigt genomsläpplig hos spädbarn i allmänhet. Den mognar och sluts mer någonstans runt halvåret. Det kan ju knappast skilja sig mellan fullgångna spädbarn och prematurer?

Dessutom handlar det också om motorik i mun och käke, att kunna tugga, svälja, att tungans reflex ska ha vuxit bort, att kunan sitta själv i stolen, kunna sträcka sig efter mat osv.

• Hallonpaj

"Som jag fattat det så startar den utvecklingen från födelsen, oavsett om man föds i fullgången tid eller i v 35 eller 30. Därav rådet att inte korrigera, antar jag."

Jaha! Ja, det var intressant, det hade jag inte hört.

Nej, jag kan inte något speciellt om prematurer egentligen, bara om amning rent allmänt. Jo, lite om prematuramning har jag snappat upp också på genom Amningshjälpen (jag har träffat några barnsjuksköterskor som arbetar med prematurvård, och det är väldigt intressant att höra om deras erfarenheter ), men det var nytt för mig att man inte skulle korrigera ålder för matstart, och jag blev lite fundersam över det. Måste fråga en bekant om det här vid tillfälle!

Svar på tråden Nån som helammat prematurbebis länge?