Tror ni att man kan använda endagslinser som månadslinser?
Läste på Aftonbladet idag att man kan använda endagslinser lika länge som månadslinser bara man rengör den på samma sätt som månadslinser. Vad tror ni, törs man prova?
Läste på Aftonbladet idag att man kan använda endagslinser lika länge som månadslinser bara man rengör den på samma sätt som månadslinser. Vad tror ni, törs man prova?
Jag kan inte ens ha mina endagslinser en hel dag................jag tycker det blir tort och otäckt efter bara några timmar.
köp via nätet så sparar du massor! yourlenses.com
vem vet: ja, man känner när de blir gamla. helt rätt... de blir dimmiga och kletiga.. ögonen kliar lite och de skaver och blir torra!
Det beror på vad man har för typ av tårvätska. Jag har väldigt fördelaktig tårvätska för linser - lite proteiner. Jag har alltid fubbat med att ha dem för länge och jag har aldrig haft en ögoninfektion och får alltid beröm hos optikern för att det ser sååååå bra ut.
Det är inget jag rekommenderar, för i princip tycker jag som Bimsan, men jag kan inte ha glasögon för jag ser för illa och de begränsar mitt synfält så dant, då är linser enda utvägen.
Vet man att man vill ha linser länge i livet så bör man nog tänka på att inte använda dem så hårt. Kan tänka mig att syregenomsläppet inte är det bästa efter att bäst-före-datumet passerats. Dåligt syregenomsläpp gör att de tunna blodkärlen förgrenar sig ännu mer (rödare ögon) för att hitta syre. När man väl har fått blodkärl utvecklade så försvinner de inte.
Jag är där idag, efter ca 17 år av ganska hårt linsbärande (fick de första när jag var 15). Min optiker tycker fortfarande att ögonen är bra nog för att jag ska kunna ha linser, men säger alltid till mig att det är bra om jag inte har linserna hela dagarna.
Jag tror inte det är nån fara om man drar över tiden med några dagar, men att dubbla tiden, eller som i endagslinsernas fall 30-dubbla, verkar inte så klokt. Jag skulle i alla flal aldrig våga det.
Vad kostar linser nu för tiden ?
majsan72: jag har haft linser i 5 år nu och det är nog det bästa jag gjort i hela mitt liv... men som du säger, det är nog inte så himla bra att täcka ögonen hela tiden! trivs inte alls med glasögon och ser också väldigt dåligt så jag måste vrida huvet åt precis det hållet jag tittar och så åker glasögonen ner på näsan när man tittar uppåt osv osv... använder glasögon på kvällarna, typ från kl 22..
prillan 73: köpte månadslinser på nätet för 203:- asken..! och eftersom jag har samma styrka på bägge ögonen körde jag en fuskis och köpte endast ETT paket att dela på... så, max 500:- om året + linsvätska!
Asså... Jag sparar gärna lite slantar och känner att min syn kan nog inte bli så mycket värre *garvar*, så jag kommer att köra med att använda dem längre!
Nej prova inte det.. Vad som händer är att linsen "drar ihop sig", släpper igenom för lite syre till ögat då man använder dem längre än vad man ska. Ögat kan då kompensera denna syreförlust med att skapa fler kärl i ögat. Man kan även få infektioner och så på hornhinnan tror jag. Man kan ju alltid använda linserna lite längre men jag tycker att man hellre kan spara på nåt annat.
Såg just att Majsan72 också skrivit om det med syret...
När jag var yngre så fuskade jag med linserna, mao använde månadslinserna längre än man skulle, och det slutade med att blodkärlen drog sig inåt, mot iris för att hjälpa till med syresättningen. Fick av ögonläkare order om att inte använda linser på ett par år innan ögat mådde bra igen, eftersom jag kunde drabbas av någonting som hette "fläckvis blindhet". Efter det så kan jag garantera att jag sköter mina linser, och ja.. jag tog en linspaus på ett par år... Han kanske hade fel, men vem vågar chansa...
När man använder för gamla linser eller inte sköter de ordentligt bildas ärrvävnad i ögat som aldrig försvinner. Synen blir sämre och det kan sluta med att man aldrig mer kan använda linser.
Var rädda om era ögon och kroppar, förstör ni dem får ni inga nya!
Dessutom är väl endagslinser bra mycket dyrare än månadslinser, så jag förstår inte riktigt vitsen med att man skulle använda endagslinser till det. Det finns ju mycket bra månadslinser till rimliga priser.
Skojjade lite där med att jag skulle anv mina endagars längre... Anv så sällan att de hinner nog bli kassa iaf.
Sen hur dyrt det är beror helt på vad du har för synfel... För mig är nästan allt dyrt... Bara glasen till mina brillor kostar 1700:-/styck på Blic.
Jag har endagslinser eftersom jag inte använder dem dagligen, utan mer när jag tränar (pass) eller när det regnar etc, och då tjänar jag på att ha endagars. Detta eftersom en öppnad månadslins bör användas inom en månad. För mig skiljer det rätt mkt i pris (har brytningsfel och ser olika dåligt på ögonen)....
30 par 1-dagars: ca 600:- (räcker ca 4-5 månader)
6 par månadslinser (1 omg.): ca 1600:- (inkl. linsvätska)
Sen är jag ju en sån som helst köper linser/glasögon hos optikern eftersom det känns tryggare.... Där kan jag knalla in om det är nåt som inte är rätt. Svårt med internetköp..
En liten fråga bara angående linser.
Om ni köper genom nätet? Hur lång tid brukar det ta tills ni får dem?
Var hos optikern för två veckor sedan, betalade för linser men de hade inte dem inne för tillfället... De har inte kommit än! Ska det ta över två veckor innan de kommer?
ja köp endagslinser via nätet och får dom inom ett par dagar. jag använder endagslinser för de är mer vänligare och skonsamare mot ögonen och kostar inte så mycket mer, ja betalar runt 250 kr i måanden för linser och det är billligt. men endagslinser ska man bara använda n dag, sen känns dom obekväma. jag vet de, för ja har i mia endagslisner nu för andra dagen men de är för ja är seg som vanligt att beställa nya. men dom kommer nog snart på posten linserna.
jag har pratat med optiker också och dom rekomenderar nätet om man vill köpa billiga linser. för mina linser finns på nätet, samma märke och styrka