• Anonym (op)

Hur många liter blod kan man blöda innan fara för livet?

Var med om en operation för några år sedan, förstod eferåt att det blev en oväntad plötslig/akut stor blödning under operationen.

Eftersom jag inte har någon utbildning inom sjukvård så har jag nu senare börjat fundera på hur mycket kan man blöda innan det finns fara för livet?

(Är mest nyfiken, såhär efteråt. Blev väl omhändertagen på alla sätt när det hände).

• Svar på tråden Hur många liter blod kan man blöda innan fara för livet?
  • Anonym

Det beror väl helt på hur mycket blod man lyckas återinföra i kroppen. Man kan ju blöda flera gånger kroppens egen blodvolym, bara man får nytt. Tror mer det handlar om att blodtrycket inte får understiga en viss gräns. Har hört att tryck lägre än 40/60 är livshotande, men vet egentligen inte, är inte heller sjukvårdsutbildad, men har liknande erfarenhet som du.

• Anonym (op)

Ok, det förklarar förmodligen varför jag senare efter operationen fick reda på att jag UNDER operationen fått fler påsar blod, dessa har jag dock aldrig sett, de var inte kvar under uppvaket eller nåt sånt.
    Kvar var bara en hand (med nål) som ömmade nåt vanvettigt.

Har du fått reda på hur mycket du blödde och vad som hände i ditt fall? (Du behöver inte berätta om du inte vill, undrar mest ifall du fick bra information).

• Anonym (P)

Du skriver; hur många liter blod? Nja, många liters blödning så är du utblödd för man har ju bara några liter typ 3-4 på en kvinna....

Kan tänka mig att 500ml - 1L ml anses som mycket.

• Anonym (op)

Jag blödde på en "standard icke komplicerad" operation över 2 liter, vet inte hur mycket över, vet bara att det var en oväntad komplikation på en enkel operation och att de fick lite "panik", som jag kommer ihåg det så sa läkaren efteråt att; "det var en händelserik operation".

Å andra sidan så fick jag ju påfyllning mitt-i-allt också, så helt dränerad blev jag förmodligen aldrig.
    Det kanske är som anonym 1 skrev att man kan blöda mycket så länge man fyller på nytt hela tiden ???

• Anonym (P)

Japp, så länge man fyller på blöder man inte ur sig, men andra komplikationer kan tillstöta.

• PerG

Nja, man lämnar ju 4,5dl när man lämnar blod, så 500ml tror jag inte räknas som mycket... får nog upp mot överkant av det spannet isåfall runt litern... .

Anonym (P) skrev 2008-12-17 23:38:55 följande:

Du skriver; hur många liter blod? Nja, många liters blödning så är du utblödd för man har ju bara några liter typ 3-4 på en kvinna....Kan tänka mig att 500ml - 1L ml anses som mycket.
  • unforgettable

jag förlorade 1,8liter blod på min förlossning... å de va mycket men inte livshotande eftersom de slutade blöda efter 1,8liter...

Rebecca -060208-
  • lövet2
    unforgettable skrev 2008-12-18 00:34:06 följande:
    jag förlorade 1,8liter blod på min förlossning... å de va mycket men inte livshotande eftersom de slutade blöda efter 1,8liter...
    Men vid en förlossning blir det lite annorlunda, eftersom man har extra mycket blod som gravid. Om jag minns rätt, så har man 1-2 liter extra då ...
  • unforgettable

Jag förlorade 1,8 liter av 4liter som min kropp var uppmätt i då... så jag förlorade hälften varesig jag var gravid elr inte. Så jag kanske har mindre annars då :D

Rebecca -060208-
  • Anonym (nisse)

Det var jag som skrev inlägg 1. Jag blödde ca 10 liter under ungefär lika många minuter i samband med en högriskförlossning (kejsarsnitt). I min förlossningsjournal står att jag fick 8,5 liter, sen fick jag mer på intensiven efteråt. Vet att det var problematiskt att få i mig nytt blod i den takt jag blödde. Var till en början spinalbedövad (vaken) och då hade jag två infarter (nålar). Sövdes under op och när jag vaknade på IVA hade jag 6 eller 7 infarter, varav en i en grov halsven (eller artät). Tack vare en mycket skicklig narkosläkare fick jag inga större komplikationer, men tydligen kan man få njursvikt, lungödem mm efter så omfattande blödningar.

Jag fick mycket bra info och uppbackning av alla inblandad vårdpersonal. Bland annat blev jag kopplad till ett traumateam. Ansvarig överläkare, narkosläkare, bm mfl sökte upp mig efter op för att gå igen allt.

• Anonym (nisse)

Igenom allt, skulle det stå på slutet.
    Och egentligen kan man inte blöda så mycket som jag gjorde utan att det är fara för livet, som ju du TS frågar. Men jag klarade mig iaf, som tur är!

• Anonym

inte ovanligt att en kvinna har blött mellan 1000-6000 ml i samband med förlossning, dock är detta mycket o när man kommit upp i 6 l så är det livshotande om man inte får stopp på blödningen o kan tillföra nytt blod i rätt takt för kroppen

• Anonym (nisse)

Anonym skrev 2008-12-18 10:44:56 följande:

inte ovanligt att en kvinna har blött mellan 1000-6000 ml i samband med förlossning, dock är detta mycket o när man kommit upp i 6 l så är det livshotande om man inte får stopp på blödningen o kan tillföra nytt blod i rätt takt för kroppen
    Blöder man 6 liter är man död, om man inte tillför nytt. Men det var kanske det du menade.
  • bustjejen

Det är svårt att säga antal liter. Det viktiga är ju att HB och blodtryck inte sjunker för lågt. Så länge man kompenenserar med nytt blod och ger mediciner som håller trycker uppe så kan du blöda massor. Tillför du inte så beror det på vilken blodvolym du hade innan, men jag skulle gissa runt 1 liter om du nu inte ska ge nytt blod i efterhand.

• Lia85

Jag förlorade 2 liter under min förlossning, dock är det inte enbart mängden som spelar roll. Jag skrevs in på förlossningen med 86 i hb (det hade sjuknit fort de senaste 2 veckorna), vilket gjorde att det blev lite kritiskt...Men m lite nytt blod så kunde jag iaf stå på benen även om det tog 1,5 månad innan jag återhämtade mig.

Gissar på att en blödning på över 1 literi normalfall (ej gravid) kan anses som mycket...

Svar på tråden Hur många liter blod kan man blöda innan fara för livet?