• Little Ms Chatterbox

Vilka effekter såg du hos dig och ditt barn när ni började med Omega-3?

Det här är den 3:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html 
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html

• Svar på tråden Vilka effekter såg du hos dig och ditt barn när ni började med Omega-3?
  • Mamma till bröderna bus

Zander O Cayenne skrev 2009-01-08 22:37:47 följande:

Vad bra att han sover bättre med den lite större dosen. Du kanske inte har läst hela tråden, men om du bläddrar några sidor tillbaka har jag svarat, (#27) på ett inlägg, där beskriver jag vilken dos vår son får. Om du är intresserad av att läsa Kul att de visade sin tacksamhet.
    Hej! får man ge så mycket omega? Vi hade eye" förut, gav liten effekt men inte så bra som med mor epa.. Ja visst var det snällt av dom =)
  • Little Ms Chatterbox
    Mamma till bröderna bus skrev 2009-01-10 10:34:03 följande:
    Hej! får man ge så mycket omega? Vi hade eye" förut, gav liten effekt men inte så bra som med mor epa.. Ja visst var det snällt av dom =)
    Normala dagsdosen på Eye Q och Mor-EPA mini junior är samma, så jag ger mindre än dig  (Alltså han får 3 kapslar om dagen, 2 Mor-EPA och 1 Eye Q)

Hur äter ni med fisk för övrigt?
    Vi är eller rättare sagt jag är dålig på det. Sonen äter gärna makrill på smörgås och gillar även sill, lax, ansjovis men får nästa tvinga mig till att ha fisk till middag någon gång i månaden och då blir det torsk, som inte direkt Omega-3 rik.
    Men jag ser ännu bättre förändring på sonen de dagar son han kanske haft lax på skolan och vi öppnat en makrillburk till kvällsmat och kanske en ägg o sillmacka dagen efteråt. Då blir han uppåt, sprallig och fixar tex Legoproblem galant. Men det går inte att hålla på så i längden, han tröttnar på det och säger att allt smakar fisk sen. Och det vill jag ju inte att han ska börja tycka illa om fisk och kanske vägra kapslarna sen också.
    Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • Siabellon

Nu blir jag nyfiken! Vi har gett vår kille eskimokids (han är 1år och 7 mån nu)från slutet av sept till slutet av nov då vi gick över till eyeq. på hälsokosten sa de att vi inte skulle behöva köra den stora initialfasen med trippeldoser eftersom han ätit eskimo innan. Nu har han ätit omega i dryg 3½ mån och jag vet inte om vi kan säga att vi ser nån direkt skillnad i hans sovvanor(orsaken till att vi började med omegan).
    MorEpa vad är det och var köper man den? Finns den i flytande form också?

• yoyo

hejsan en ny här!!!!!!!

har just köpt omega 3 flytande m citron smak till min 8 åring,svårt m koncentrationen o sitta still.hur länge tog det för er andra tills ni märkte nåt??

är eskimo kids bättre ??eye q e väl jättebra men lite för dyrt för mig just nu

• Mie74

Jag gav ju min flicka Eskimokids med apelsinsmak men hon fick utslag av det har nu köpt eye Q kapslar som ska vara likandant enligt hälsokost är det det och kan man komplitera med jättenattljusolja om man äter eye q?

• två lingon och ett blåbär

yoyo skrev 2009-01-10 15:59:14 följande:

hejsan en ny här!!!!!!!har just köpt omega 3 flytande m citron smak till min 8 åring,svårt m koncentrationen o sitta still.hur länge tog det för er andra tills ni märkte nåt??är eskimo kids bättre ??eye q e väl jättebra men lite för dyrt för mig just nu
    Vi har gett eye-q till vår 7,5åriga dotter i ca 8 månader. Vi började med flytande men gick sedan över till tuggisar.
    Efter lite mindre än 2 veckor började vi märka resultat. Efter ca 4 veckor var vår dotter mycket lugnare och kunde sitta stilla en hel måltid.
    Tycker också att eye-q är hiskeligt dyr, men för oss är resultatet värt de pengarna. Eskimo kids gav vi till lillebror, som inte har koncentartionssvårigheter (för rättvisans skull ) och ett oväntat resultat hos honom var att hans torra hud blev mjuk och len .

Mie74 skrev 2009-01-10 16:08:53 följande:

Jag gav ju min flicka Eskimokids med apelsinsmak men hon fick utslag av det har nu köpt eye Q kapslar som ska vara likandant enligt hälsokost är det det och kan man komplitera med jättenattljusolja om man äter eye q?
    eye-q innehåller nattljusolja så det behöver du inte komplitera med.
    Innehåller eskimo kids nattljusolja? I så fall kan det vara det din dotter reagerade på.
    Jag provade eye-q och fick utslag, när jag pratade med de i hälsokosten trodde de att det var nattljusoljan jag reagerat på.
    Om din dotter inte blir bättre när hon provat eye-q så fråga i hälsokosten om de kan rekomendera någon omega produkt som inte innnehåller nattljusolja.
  • yoyo

två lingon och ett blåbär skrev 2009-01-10 16:09:39 följande:

yoyo skrev 2009-01-10 15:59:14 följande:
    Vi har gett eye-q till vår 7,5åriga dotter i ca 8 månader. Vi började med flytande men gick sedan över till tuggisar.Efter lite mindre än 2 veckor började vi märka resultat. Efter ca 4 veckor var vår dotter mycket lugnare och kunde sitta stilla en hel måltid. Tycker också att eye-q är hiskeligt dyr, men för oss är resultatet värt de pengarna. Eskimo kids gav vi till lillebror, som inte har koncentartionssvårigheter (för rättvisans skull ) och ett oväntat resultat hos honom var att hans torra hud blev mjuk och len .
    ok men hon hade med sitt o koncentration då???

just nu e vi både arb lösa så därför tänkte jag börja m denna,kapslar kan han ej svälja heller...

får ta eye q om det inte märks nåt med dessa
    tack

yoyo skrev 2009-01-10 16:17:23 följande:

två lingon och ett blåbär skrev 2009-01-10 16:09:39 följande:
    ok men hon hade med sitt o koncentration då???just nu e vi både arb lösa så därför tänkte jag börja m denna,kapslar kan han ej svälja heller...får ta eye q om det inte märks nåt med dessa tack
    Min dotter har ADHD så koncentrationen är inte den allra bästa, men den har blivit bättre med eye-q.
    Tidigare hade hon mycket aggresionsutbrott, men även dessa har blivit bättre med eye-q. I början märkte vi att topparna på hennes utbrott liksom "kapades av", nu har hon utbrott allt mer sällan.
    Alla barn blir inte hjälpa av eye-q så du kan gott och väl testa med eskimo kids först.
    Eye-q finns som flytande, kapslar eller tuggisar (de är mjuka och man kan tugga sönder dem innan man sväljer dem).
    Lycka till
  • yoyo

två lingon och ett blåbär skrev 2009-01-10 16:31:55 följande:

yoyo skrev 2009-01-10 16:17:23 följande:
    Min dotter har ADHD så koncentrationen är inte den allra bästa, men den har blivit bättre med eye-q.Tidigare hade hon mycket aggresionsutbrott, men även dessa har blivit bättre med eye-q. I början märkte vi att topparna på hennes utbrott liksom "kapades av", nu har hon utbrott allt mer sällan.Alla barn blir inte hjälpa av eye-q så du kan gott och väl testa med eskimo kids först.Eye-q finns som flytande, kapslar eller tuggisar (de är mjuka och man kan tugga sönder dem innan man sväljer dem).Lycka till
    tack för alla tips...man blir ju snurrig av all info på nätet
Svar på tråden Vilka effekter såg du hos dig och ditt barn när ni började med Omega-3?