Inlägg från: Trinity78 |Visa alla inlägg
  • Trinity78

Gbp=Gastric bypass

Hej nya tråden

Reproductively challenged
  • Trinity78
    Anna Paulita skrev 2008-12-18 09:40:17 följande:
    Finns det något ni älskade innan som ni absolut inte kan äta nu?
    Råa ägg. Alla såser och dressingar som innehåller råa ägg som t.ex. aioli och béarnaise går fetbort.
    Miss Emelie skrev 2008-12-18 09:41:09 följande:
    Vart lite nyfiken. Är det många av oss som gjorde för ett årsedan, som satt igång bebisverkstaden? Mest nyfiken för att se om op gjorde nån skillnad för er. Eller kanske skall fråga, om ni märkt skillnad på era hinder, om ni förstår mig rätt. Ni kan ju inboxa mig om det känns lite för öppet om att prata här.
    Tja, vi försöker väl igen men utan nån framgång. Jag har endometrios och det verkar sabba våra chanser helt och hållet. Vi ska träffa gynekologen i januari och sen ställas i IVF-kö.
  • Trinity78

Jag var sjukskriven på heltid i 4 veckor. Jag gick tillbaka till jobbet och jobbade i två veckor men insåg att jag inte var tillräckligt frisk än så jag blev sjukskriven på halvtid i ytterligare 4 veckor.

Nyligen läste jag att kvinnor med endometrios är känsligare för insulinsvängningar än andra så det kan vara varför det tog sån tid för mig att återhämta mig. Kan vara bra att veta om det är nån mer här med endo.

• Trinity78
    Meduziz skrev 2008-12-18 16:59:50 följande:
    Tänderna blir verkligen påverkade. Har fått hål i en av molarerna. Vaknade av smärtan klockan 6 imorse. Har skickat in en bokningsförfrågan till folktandvården för att få den lagad.Hej då julpengarna!
    Känner igen det där med tänderna. Jag fick gå till tanshygienisten 3 gånger nu i höstas för att ta bort all tandsten
  • Trinity78
    Meduziz skrev 2008-12-18 17:04:25 följande:
    Usch. Man skulle kanske skaffa löständer att tugga maten med istället?
    Det blir nog billigare i längden, känns det som.
  • Trinity78
    micra skrev 2008-12-20 09:10:32 följande:
    Hejär det någon som har gjort gastric bypass i Jönköping?
    Gör de GBP i Jönköping? Jag trodde att de skickade alla sina patienter till Värnamo.
  • Trinity78
    Snuffelgumman skrev 2008-12-20 10:19:54 följande:
    Jag har åkt på urinvägsinfektion är det vanligt efter en sån här operation? Började med att jag fick ont i magen för någon dag sen
    Jag har inte hört att det skulle vara nåt vanligt förekommande efter open. Du har nog bara otur Möjligtvis kan immunförsvaret vara lite nedsatt.
  • Trinity78
    HelenN skrev 2008-12-21 12:17:50 följande:
    Ja, bråck * 2, sent missfall, kejsarsnitt * 2, cystor mm
    Är cystorna pga endometrios eller nåt annat? 
    Peand skrev 2008-12-21 13:25:28 följande:
    Trinity 78 & Meduziz  - Vad skönt för er att ni kände att beslutet var så enkelt!
    Beslutet var allt annat än enkelt! Men jag visste att det var rätt sak att göra om jag skulle få ett liv igen och inte bara existera. Jag har inga barn, hur mycket jag än vill det, men det betyder inte att jag inte kan göra svåra val ändå.
  • Trinity78
    HelenN skrev 2008-12-21 17:22:28 följande:
    Trinity78: japp, Endometrios
    Det har jag också. En sak som kan vara bra att känna till efter en GBP (om man har endo) är att man kan dumpa lättare. Kvinnor med endometrios kan vara känsligare för insulinsvängningar, därav större risk för dumping. Det var ingen som förvarnade mig om det, jag tror inte många läkare känner till det överhuvudtaget. Jag ångrar absolut inte min operation och vetskapen om detta samband hade inte fått mig att tänka om ifall jag hade vetat det innan. Det hade dock varit bra att känna till eftersom jag kände mig så usel som dumpade hela tiden, flera gånger om dagen varje dag. Jag trodde ju att det berodde på mig - att jag åt fel, för mycket eller för fort.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass