Inlägg från: Trinity78 |Visa alla inlägg
  • Trinity78

Gbp=Gastric bypass

franzjager skrev 2009-01-07 19:24:57 följande:
    nu är jag inte opererad ännu men jag uppskattar era "pekpinnar" även om jag själv inte skulle nämna det som pekpinne.Tyvärr är FL ganska känt för att ha för många personer som inte har annat för sig än använda dessa i tid och otid,(därav att man man lätt drar taggarna utåt)MEN i denna tråd så finns det bara omtänksamma"pekpinnar".Jag hoppas verkligen ni förstår vad jag menar.Annars får jag väl försöka vara lite tydigare.
    Jag förstår vad du menar
    Zizter skrev 2009-01-07 19:25:48 följande:
    jo jag vet ju de.. å därför ville jag höra va andra börjat me å dricka å om det va nån skillnad...  men på dig lät det ju ungefär som att jag skulle ut direkt och hälla i mig hela systembolaget.. lite onödigt lixom för dom flesta har väl ändå en hjärna att tänka me lixom...
    Du benämnde det själv som "alkoholfest", vilket får det att låta som att alkoholen är det viktigaste på festen men det är kanske mina referensramar. Sen pratade du om att du innan operationen drack väldigt många starköl på en kväll. Om du inte vill bli missförstådd så får du förklara dig lite bättre.
    Reproductively challenged
  • Trinity78
    jenny jens skrev 2009-01-07 19:46:16 följande:
    har alldrig haft problem med laktos innan... kan man få problem med det bara så där ???kram jenny
    Ja, det är ganska vanlig men för många försvinner det med tiden. Jag hade problem med det de första månaderna efter operationen men nu är det bara ren mjölk (dricka i glas) som inte funkar så bra eller om det är väldigt mycket ost i en maträtt. Jag försöker ha matlagningsgrädde eller creme fraiche i maten jag lagar för att jag ska få i mig ordentligt med kalcium.
  • Trinity78
    Meduziz skrev 2009-01-10 07:36:19 följande:
    Hej alla.Har inte orkat logga in här eller ö.h.t de senaste dagarna då jag varit så otroligt trött.Har haft så mycket värkar och kroppen är slut just nu.Men än är det inte dags för förlossningen. Bah.Vill ha ut sötnosen nu. Vad jag än äter (utom morotsstavar) ger mig magont just nu för det är så trångt.Får dumping av typ allt nyttigt men inte så mycket av det som är onyttigt. Asmysko.Var på spec-MVC igår och hade då värkar var tredje minut men eftersom jag inte öppnat mig något så fick jag åka hem.Läkaren sa dock att det kan sätta igång när som helst så jag hoppas att jag får klämma bebis till helgen. MEN, det skulle inte förvåna mig om jag får vänta några veckor till heller. Är konstant hungrig och sugen just nu.Vet dock inte VAD jag vill ha. Morotsstavar med vitlöksdip är aldrig fel men lite väl fett kanske? Just nu orkar jag inte ens bry mig, bara jag får i mig nåt.Allt luktar illa/fel och allt smakar illa/fel.*gnisslar lite* Åååh va det är synd om mig
    Jag tänker på dig
  • Trinity78
    Maddisen80 skrev 2009-01-10 10:37:06 följande:
    har inte folk annat att göra en att anmäla till moderator ,jag vrnade en tjej för tabletterna, men så fick jag tillsägelse
    Det är ju inte anmälarens fel. Bryter man mot reglerna så får man ta smällen. En tillsägelse är ju ändå "snäll", jämfört med en varning.
  • Trinity78

Nu är det ett program på TV4+ som heter "Extrem övervikt"

• Trinity78

Snart kommer en dokumentär på Kanal 5 som verkar lite... hemsk.

14:05 Fet = dum?
    Brittisk dokumentär från 2006. Alla vet att fetma är skadligt för hälsan. Hjärtbesvär, diabetes och astma är bara några sjukdomar som kan kopplas till fetma. Men de flesta har ingen aning om att fetma även kan orsaka dumhet.

• Trinity78
    MrsNielsen skrev 2009-01-11 13:40:31 följande:
    HejJag har lite funderingar kring operationen.Jag vet att man ska ha en BMI på drygt över 38.Men finns det några här på denna tråd som har gått igenom en operation med BMI på under 30??Jag vet att det finns riktlinjer att fälja med mera,är ändå nyfiken på att veta om det finns några fallTacksam för svar!
    Nej, det finns inga sjukhus som utför denna operation på nån med så lågt BMI.
  • Trinity78
    Zolen1 skrev 2009-01-11 16:34:32 följande:
    Hej, Håller på att packa dom sista sakerna inför operationen imorgon.. Ska vara där kl 7, hoppas jag blir opad först!!Några bra tips att packa ner?? Är nervös som bara den och tillråga på allt har jag fått MENS typiskt!!
    Egen kudde
    Raggsockor (du kommer att frysa den första tiden)
    Morgonrock
    Tidningar
    Pyamas
    Öronproppar (ifall du har snarkande salsgrannar)
    Bindor (de man får på sjukhuset är mer som blöjor)
  • Trinity78
    sussiesnus skrev 2009-01-11 19:34:29 följande:
    Det här med mens... Det var någon av alla inom sjukvården som sa att någon vecka innan op kan det vara bra att sluta med p-pillerna så att man kan blöda innan op. Sen börja direkt efter igen. Men så tog en karta slut för mig precis när jag skulle börja med Nutrilett så jag slutade då. Men det kommer ju ingen mens. Är det för att man äter så lågkaloriit? *orolig*
    Det kan ta upp till 6 mån för mensen att stabilisera sig efter p-pillersstopp, så det är nog ingen fara.
  • Trinity78
    justmystica skrev 2009-01-11 21:07:09 följande:
    Shit, jag har glömt en detalj. När man är inlagd för operation, i synnerhet på Carlanderska, betalar man något? Om det är så, så hur mycket?
    Jag fick en räkning hem på ca 800kr för en veckas sjukhusvistelse.
  • Trinity78
    justmystica skrev 2009-01-12 06:32:52 följande:
    400kr för medicinerna? Okej, då vet jag det. Gäller frikortet på dom?
    Mej, frikortet gäller inte för mediciner. Jag betalade runt 1000kr för mina mediciner så det skiljer sig nog mellan landsting.
  • Trinity78
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-12 09:17:27 följande:
    Trinity78 skrev 2009-01-12 09:01:54 följande: Det finns ett annat kort på apoteket, högkostnadskortet.
    Ah! Sorry. Generad
  • Trinity78

Finns det nån ny "Vi i GBP-tråden"-tråd? Vore kul att se hur många som ska opereras snart.

• Trinity78

Jag tror att jag har fått magkatarr. Jag provar just nu med Pepcid och det verkar funka.

• Trinity78

PCO blir ofta bättre om man går ner i vikt. Själv har jag endometrios och den har också blivit bättre av min viktminskning.

• Trinity78

Jag har aldrig varit så värst förtjust i stark mat så jag har inte det problemet.

• Trinity78

Tipsar om seriestarten av Dr Åsa (24 april) som i första programmet handlar om övervikt och GBP:

20:00 Seriestart: Dr Åsa
    Del 1 av 8: Tema: övervikt. Att jojobanta är farligt för hälsan och dessutom är risken stor att det slutar med viktökning istället för viktminskning. Men hur ska man då göra för att hålla en bra vikt? Läkaren Åsa Vilbäck ger dig kunskap och råd. Möt småbarnsmamman Sarah Wallgren som gick ned 25 kilo på ett år utan extrema dieter eller mirakelkurer. Vi får följa en överviktsoperation och veta hur fettceller egentligen fungerar. Claude Marcus, expert på barnfetma, ger råd om hur vi undviker att våra barn blir överviktiga. Programledare: Åsa Vilbäck.
    * Även i SVT24 25/3, SVT2 27/3 och SVT2 28/3

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass