Inlägg från: Betty Boop |Visa alla inlägg
  • Betty Boop

Gbp=Gastric bypass

Jag gjorde en Gatsric Banding i okt-06. För drygt ett år sen började det strula och bandet opererades ut innan jul. Nu i måndags opererades jag ommed Gastric Bypass. Kom hem i går och känner mig mör. Jag satte klockan på åtta i morse för att hinna äta allt jag ska. Går nu på soppa i en vecka sen passerat i två veckor. Det är segt med flytande. Jag blir proppmätt. Och när man inte är proppmätt längre är det dags att äta igen! Opererades på Södertälje sjukhus av Dr Sven Bringman.

Jag är 163 cm och vägde innan operationerna 142 kg. Nu har jag gått ner till 85,5 kg. Vill ner till 75 kg.

• Betty Boop
    LykkesMamma skrev 2009-01-30 15:00:41 följande:
    Jaha, då e man inne på 5 dagen med flyt...Jag har tagit 2 naturdiet och man ska ta 4 på en dag, så tror ni jag kan byta dom 2 mot en sallad med kyckling i till kvällen? Man vill ju gärna äta med familjen, min dotter tycker dte e konstigt inte mamma äter mat med henne o pappa....Känns inte som att jag har gått ner något, men läkaren har inte sagt något om hur mycket jag ska gå ner, bara att är levern förstorad kan operationen bli mer komplicerad...Men min lever va inte så stor enligt läkaren, så det skulle ju räcka med 2 veckors flyt, så egentligen skulle jag inte börja flyta förens på onsdag nästa vecka....Oj vad detta inlägget blev komplicerat??Ingen som orkar läsa kanske....???
    Vad har du fått för instruktioner? Jag hade inte vågat "fuska". Jag fick stränga order om att BARA ta flytande måltidsersättning och inget annat. Efter halva flyt-tiden fick jag lämna urinprov som skulle visa på ketoner i urinen (uppkommer vid svält). Fanns det inga ketoner i urinen så skulle det inte bli nån operation.
  • Betty Boop

Förresten, kan du inte försöka förklara för dottern att doktorn har sagt att du bara får typ dricka medicin (naturdiet) och inte mat. Försök att göra nåt annat när de andra äter.

Jag är lärare och har bla hemkunskap med min klass. Det var jättejobbigt under flytperioden! Jag jobbar med särskolebarn och sa precis så.

- Doktorn har sagt att jag bara får dricka medicin innan operationen.

Sen gick jag ifrån när maten var klar och eleverna åt tillsammans med assistenterna som fanns i gruppen.

• Betty Boop
    LykkesMamma skrev 2009-01-30 16:04:02 följande:
    Jag ska göra min operation privat, men min läkare sa att jag inte behöve flyta mer än 2 veckor eftersom min övervikt inte drabbat levern.Efentligen ska jag inte börja flyta förens nästa onsdag(alltså 2 veckor innnan op)Min dotter är bara 2,5år, så hon förstår inte riktigt....
    Ok, om du inte måste börja förrän nästa vecka så kan du ju sätta igång en mjukstart redan nu. Då borde det ju funka att byta ut nu för att sen köra striktare.
  • Betty Boop
    Jenny N skrev 2009-01-30 17:10:01 följande:
    Betty Boop skrev 2009-01-30 14:56:06 följande: Oh vad kul att hitta någon som blivit opererad på Södertälje!Jag träffade Sven i Onsdags och han godkände mig för operation.Är du nöjd med honom/Södertälje?Något att tänka på?Hoppas du känner dig piggare snart!
    Kul! Han är toppen! Jag inboxar dig!
  • Betty Boop
    mamma2002 skrev 2009-01-31 10:26:47 följande:
    Grattis skrotis 77!Vad fint det ser ut! Kul för dig!!!!jag ska till södertälje nu den 17 för inskrivning med Birgitta och vägas in :) Sen blir det flytperiod i 4-5veckor,de tror att det blir operation för mig ungerfär 4-5 veckor efter besöket! Nervös!!!!Hur äter ni nu? Efter alla veckor med flyt,pure osv? Är lite nyfiken eftersom vi bokat en semester resa i sommar?!Tacksam för svar! Läste att Betty Boop Oxå skulle till Södertälje! Kul med någon "från samma ställe""
    Jag opererades i måndags! Jag opererades av Sven Bringman. Både han och Birgitta är toppen! Nu känner jag mig ganska mör men det blir bättre och bättre. Nu när jag bara får gå på flyt måste jag sätta klockan på morgonen för att hinna få i mig allt jag ska.

Jag gjorde en Gastric Banding i okt-06 och har nu gjort en omop till Bypass. Nu har gått ner 57 kg. Jag ska åka på shoppingresa till Paris i sommar! Tjoho!
  • Betty Boop
    mamma2002 skrev 2009-01-31 10:43:43 följande:
    Betty Boop:Grattis till viktnedgången! Jag har oxå träffat Sven han var super trevlig, en lätt kille med humor! Det var han som skyndade på besöket hos Birgitta :) Kan bara tacka honom!!ser så fra emot en operation snart! Vad åt du innan du op ( under flyt perioden) Nutrulett? vad rekomenderas? Är det endast flytande? Man får väl inte tugga något alls va? !!!/ Linda
    Jag klarar inte av välling-konsistensen som blir med pulver. Jag tog tetror i stället. Naturdiet Smoothie tycker jag bäst om. Alevo choklad och Coffee Macchiato är också goda. De är godast kalla! Jag tuggade massor med tuggummi. Jag höll på att bli tokig av att inte få tugga! Jag ringde till Birgitta för att höra om man fick  äta Nutrilette-bars. Hon sa att det var ok att byta ut EN tetra om dagen mot en sån. Då blev det lättare. Lycka till! Fråga gärna mer om du vill!
  • Betty Boop
    mamma2002 skrev 2009-01-31 11:20:09 följande:
    Tack för tipsen med "maten" samlar på mig massvis med frågor till Birgitta, (hon lär bli tokig på mig) Hahahahahhur många nutrilett ska man drick-äta om dagen?surrar runt på nätet och frossar i alla gbp op.. Nyfiken. Många verkar ha fått fina resultat! JAg har inte köpt kläder till mig själv på över 8 månader, ingen ide nu inte!Jag väntar på roligare storlekar :):):)
    Fyra tetror per dag. Om man väljer pulver så tror jag att det är 6 påsar. Jag har köpt kläder som är lite för små. Kul att ha som sporre!
  • Betty Boop
    justmystica skrev 2009-01-31 12:24:07 följande:
    Detisten på Sahlgrenska sa dock att smoothiesarna innehåller mer än vad LCD-pulver ska göra..
    Ja det stämmer. 6 påsar pulver motsvarar 4 tetrar smoothies.
  • Betty Boop
    mamma2002 skrev 2009-02-01 12:12:20 följande:
    ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤Är det många som ska /har opererats på Södertälje sjukhus?Bara lite nyfiken :)¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
    Jag har opats på Södertälje
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass