-
Lägg undan en hundralapp (eller annan summa) för varje kilo du går ner! Ska man ner tex 40 kg så har man 4000 att shoppa för sen!Blackbutterfly skrev 2009-02-02 12:37:25 följande:mikalala skrev 2009-02-02 00:15:30 följande: Rockiga kläder är oxå min smak...fast det har det varit hela tiden..svårt att få tag i stora strl dock!! OJ OJ vad jag ska shoppa när jag gått ner...men som du säger...man är ju knappast nån miljonär och dyrt verkar det bli...speciellt när man som du tappar 2 kg i veckan!! Ja ja...vad är en bal på slottet??
-
MissMarie84 skrev 2009-02-02 17:49:46 följande:Någon som vet om gastric bandning operationen görs fortfarande?
Jag fick först en Gastric Banding-operation i okt -06 på södertälje sjukhus. Det gick bra i 1 1/2 år, men den fick jag problem med ärrbildning och förtrsängning i magmunnen. Till sist gick det inte att äta nåt överhuvudtaget. Jag blev inlagd med dropp o bandet togs bort. Nu har jag precis opererats om till Gatsric By pass. Södertälje gör inte Gastric Banding-ooperationer längre. Jag tror inte att det är något annat sjukhus som gör dem heller, men är inte säker.
Undvik Gastric Banding! Det håller inte i längden!
-
Skaffa en stavmixer om du inte redan har en! Jättelätt att bara mixa din portion.Mollsan06 skrev 2009-02-02 19:13:02 följande:Nästa vecka ska jag börja äta puré kost, några bra tips på vad jag ska äta??ska ju göra det i 3 veckor o då är det bra o ha lite variationer.
Mina mattips är:
Potatismos, man kan ha i lite morot också.
Köttfärssås.
Äggröra.
Färdig fiskgratäng med potatismos. Lätt att bara mosa fisken på tallriken.
Pannbiffar och köttbullar är lätta att mosa/mixa. Blanda med sås eller smaksatt creme fraische så att det inte blir för torrt. -
Jag vet att de gör Gastric Bypass på Danderyds sjukhus. Jag vet inte om de fortfarande gör banding där. Det är kirurgen där som tillsammans med din man avgör vilken operation som blir aktuell för honom. Husläkaren bestämmer inte, han skickar bara remissen om överviktsoperation.Millli skrev 2009-02-02 20:44:34 följande:Min man ska ev få en gastric banding på danderyds sjukhus. Eller det var vad vår husläkare sa iaf. Han är inte uppdaterad vilken typ de utför iof. Vad avgör vilken typ av op man får?Betty Boop skrev 2009-02-02 18:00:48 följande:
-
Jag förstår precis vad du menar! Jag kände precis likadant. Därför valde jag Banding. Det kändes inte lika drastiskt. Det valet ångrar jag idag. Nu har jag liksom fått göra båda operationerna. Det görs färre och färre Banding-operationer för att de ger ofta komplikationer.MissMarie84 skrev 2009-02-02 21:28:02 följande:Okej, tack för svar..Har ju fått remiss skickad om en gbp, men börjar få kalla fötter tror jag... därför som jag funderat lite i banorna på en bandning.. men men.. vet ju inte så mycket om den, får fatta mitt beslut när det blir dags för kirurgmötet..Betty Boop skrev 2009-02-02 18:00:48 följande:
-
Mitt band skavde på magsäcken så att jag fick blödande magsår i två omgångar. Jag fick ärrbildningar av såren som gjorde att magmunnen blev jättetrång. Till slut var den helt igentäppt och jag fick inte i mig en droppe. Det är också lätt att töja ut fickan som sitter övanför bandet.MissMarie84 skrev 2009-02-02 21:39:54 följande:Vad ger den för komplikationer som man inte kan få vid gbp då?Betty Boop skrev 2009-02-02 21:32:44 följande:
-
Jag känner inte igen det där med brösten. Men jag började tappa mycket hår och fick sköra naglar efter några månader. Jag äter nu hälsokostpreparat som förstärker.MelvinMeja skrev 2009-02-02 22:47:32 följande:Lyfter denna fråga igen
-
Smoothie - Mixa naturell youghurt med banan och frysta bär/frukt.Zolen1 skrev 2009-02-03 10:54:51 följande:Här så dålig fantasi när de gäller mellanmålen!! Tips... Mottages gärna
Fruktsallad med keso.
Färdig Wasa-knäcke-macka är bra om man är ute på språng. -
Vet du om de är osötade?Mrs Ru Barb skrev 2009-02-03 13:16:38 följande:BIXIT kex , förpackade i 2 pack, jätte bra att ha i fickan å helt ok enligt dietist.Görs av Göteborgskex 47% fullkorn
-
Lil W skrev 2009-02-04 11:02:02 följande:Hej jag opades i fredags 30/1.Tyckte ni att det va svårt att få i er all den vätska som man ska och jag tycker att jag äter långsamt och lagom mkt häller upp ca 1,5 dl soppa men det går inte att få ner allt hur lång tid jag än tar på mig och sedan dricka vatten mellan jag kommer ju knappt upp i 8-10 dl om dagen.Någon som har tips på hur man ska äta utan att få ont i magen..
Jag opades 26/1. Jag har lite samma problem, men nu har det börjat bli bättre. Jag får sätta väckarklockan på sju för att hinna få i mig all soppa. Dietisten sa att jag ska få i mig 2 liter varje dag. I början gick det inte alls, men nu funkar det bättra och får jag i alla fall i mig 16-17 dl/dag. Jag smutar på vatten/juice mellan måltiderna.
I morgon får jag äta passerat. Tjoho!