• vänat

Gbp=Gastric bypass

MelvinMeja skrev 2009-03-12 16:06:07 följande:
    Vad jag har hört så kan du gå upp alltihop igen. Har hört många som har gjort det. Saken med denna op är ju att det är hjälp till självhjälp. Man måste äta ordentligt och verkligen lägga om sina vanor. Sen gäller det ju att inte töja ut magsäcken igen.
    Jag har hort at de inte gar at toja ut magsaken efter GBP som de saga i all fall ar de svar jag fat av sa val dietsist som kirugen sa vad som ar honan och vad som ar agget vet jag inte.
  • vänat
    Tinzi skrev 2009-03-12 16:17:36 följande:
    STORT GRATTIS! Gud vad kul :)Måste bara fråga en sak...jag föröskte nämligen åberopa vårdgarantin, men fick till svar att den inte gäller Gastic Bypass OP...?  Sa dom ngt om det när du åberopade det?Och hur har du kunnat stå i kö till 2 olika sjukhus?
    Vardgarantin omfattar alla typer av behansdling opertioner etc. Sen ar de inte mojlighet att sta i tva koer utan man maste bestamma i vilken ko man villsta.
  • vänat
    sussiesnus skrev 2009-03-12 19:15:25 följande:
    magsäcken ska väl inte gå att töja ut igen efter en GBP men man kan helt klart hiva i sig en hel del onyttigheter och gå upp allt igen. Beror helt på VAD och HUR OFTA man äter.Ringde kirurgen i Ua idag för att åberopa Valfriheten om op i annan kommun. "nej vi har inga papper här. Jag kan inte göra nåt. Du kan väl höra av dig framöver så kanske vi kan kolla på papperen... " Var ungefär det svar jag fick. Väldigt otrevlig var hon. Men efter några fler samtal så visade det sig att papperen visst skulle vara där uppe. En annan avd var så snäll och sa att de skulle ta med sig mina papper dit så jag skulle kunna ringa imorgon bitti. Det finns snälla och hjälpsamma människor och .... inte.Tack för alla snälla och hjälpsamma människor som vill!
    Att din appaer inte fanns dar var val ett svapskal tilll att slippa skriva pa en betalningsforbindlse! for at fa oprtionen pa annat sjukhus.
  • vänat
    Maddisen80 skrev 2009-03-12 19:41:42 följande:
    sussiesnusJo men de var en tjej som gick upp allt igen tyvärr för hon töjde ut , hon blev ledsen för hon inte fick en 3e operation.
    Krirugen sa till mig at magsacken inte gar att toja ut igen da har denna tjej formodligen atigt for mycket och fel saker osv men magsacken gar inte att toja efter GBP sa kirugen till mig.

Dar emot hander de ibland rent oprtions teknisk att de blivigt nagot fel sa magsacken tjanjer sig ar de svar jag fick. Stallde fraga till kirugen for jag hort och last just detta pa andra stallen an har och fick da de svart som jag namnt.
  • vänat

L i n n skrev 2009-03-12 20:01:52 följande:

Jag hade inga problem med att stå i en gemensam kölista till Växjö och Ljungby!
    Ok aven de verkar da skilja sig fran lansting till lansting!! Lustigt med alla dessa olikheter.
  • vänat

väntar i Kina kön skrev 2009-03-12 23:11:42 följande:

Medecinerade du före operationen? Slutade du efteråt men hur visste de att du inte behövde medecin längre. Blodtrycket för lågt? eller?Har själv högt blodtryck och det var därför jag frågade. Hade hoppas få sluta OM jag får göra operationen.
    Inte for att de var jag somskrev forra inlagga att om blodtryck men svara ut i fran erfarnheter da det galer hogtblodtryck och viken efter GBP oprtaionen.

Jag hade hogtblodtryck innan at medicin hade ian medicen satt in huvdavark.

Nu har innan jul var jag alltid sa konstigt yr trode forst de berode pa att jag vart daligt i magen och sen efter de inte fick i mig tillracklig med mat. men de forsatte trots att jag fick i mig tilrackligtsa dakom jag i hag just ater ju blodtrycks medicin sa jag halvdea dosen vagar inte sluta helt eftersom jag ar utomlands och inte traffat min laker hemma.

Men 2 mander efter jag halverat blodtrycks medicn var blodtrycket normalt kanske skulle jag kunna sluta helt men vill vanta tils jagkooemr hem eler far likande symtom igen.
  • vänat
    LykkesMamma skrev 2009-03-13 11:08:13 följande:
    hej!någon som haft problem med FK efter operationen?Jag har stora problem, dom vill inte betala ut sjukpenning till mig eftersom jag är delvis arbetssökande och timanställd, och även om dom anser att jag inte kan gå tillbaka till jobbet som timanställd inom vården så anser dom att att jag kan vara arbetssökande till 100%....Sjuk eller vad?
    Gissar att de har med de nya sjukregalarna att gora de har ju som sagt blivigt hardare med sjukskrivningar.

Trista att de ska behova vara sa!!
  • vänat
    justmystica skrev 2009-03-14 07:52:23 följande:
    Ja, det tror jag absolut. Dom vet ju vad dom gör. Idag är jag lite sur. Jag är konstant förkyld! Jag var det för en och en halvmånad sedan och inatt har jag feberfrossat igen. Inte roligt alls. Med tanke på mängden vitaminer man proppar i sig och att jag numera äter mer nyttigt & motionerar så skulle man kunna tro att man skulle slippa men icke.
    Ok kan ta varand i hand da jag for forkyld nu for tjdej gangen pa 7 veckor en anning less halere jag p att bli da jag ar forkyld sa ofta nu.
  • vänat
    justmystica skrev 2009-03-14 16:53:39 följande:
    Vänat, så himla tråkigt att vara jämt sjuk. :-S Apropå det där med att man fryser när man flyter, det är för att man får i sig mindre kolhydrater. Dom värmer kroppen.
    Tycker man ar mer eller minder fysen aven efter flyttet men beror val pa att man tappar en del av underhud fette skule jag tro!!
  • vänat

Betty Boop skrev 2009-03-14 16:54:18 följande:

Tjoho! Jag har gått ner 60 kg! Helt galet ju! Det känns helt fantastiskt! Från att ha vägt mest i familjen (40 kg mer än min pappa som väger näst mest) så väger jag nu minst. Både min man, bröder och min mamma väger mer än mig. Jag köpte ett par nya byxor härom dagen som min mamma provade. De var för små för henne! Härligt! Nu har jag bara 7 kg kvar till min målvikt som är 75 kg. Men de är de sista kilona som går trögast ju!
    Grattis du har ju tappat en massa kilon redan! Kul att du har sa lite kvar tills natt din mal vikt.
  • vänat
    justmystica skrev 2009-03-14 19:31:44 följande:
    Jo, absolut är det så också vänat.
    saker ting hanger i hop pa oliak satt i balnd tanker man inte bara pa att de ar si eller sa.
  • vänat
    mikalala skrev 2009-03-15 10:58:23 följande:
    Hello, länge sedan jag skrev här nu.Det har nu gått tre månader sedan min op och tre och en halv sedan flytet startade och vågen stod på tremånadersdagen på minus 31 kilo.Smileycat: Om din kirurg kräver att du går på flytande innan operationen så får man absolut inte amma under den tiden då man inte får i sig tillräckligt, för sig själv ens . Sedan är det väl så att man inte bör "banta" under amning alls och det är ju ändå det op leder till. Att ta hand om småbarn efter op upplevde jag inte som något problem, min yngsta var 5 månader (sambon är den som ammar) och äldsta 3 år.
    Hjalp du har ju gatt ner jatte mycket pa tre madner garttis till dina tappade kiln.
  • vänat
    Smileycat skrev 2009-03-15 15:09:41 följande:
    Tack, för svar.. Hade inte riktigt tänkt på att man "bantar" sedan.. Så jaa, det kommer ju bli att man får sluta helt med amningen skulle jag tro.. tråkigt..Jo, jag tänker ju som så att han är ju tre månader nu och jag ska åtminstone helamma han tre månader till, och innan dess blir det ju ingen op iaf..Men sen om man får op så får man ju se hur långt man kommit i fråga angående mat o amningen, så skulle jag få op tidigt så får man kanske skjuta på den..Man får ju se hur mkt riktig mat han äter o hur mkt han ammar då man fåt en op-tid..Får nog inse att ska detta bli av så får jag nog inte amma lika länge som dottern men man får ju överväga för o nackdelar då..Vem vet, han kanske inte VILL amma så länge heller.. Kanske får vänta ett år oxå..Hade ju vart skönt att få op tidigt men känner att jag vill amma ett tag till iaf..Hade velat delamma tills han är två egentligen men om det går o greja tills han är ett så skulle det vara jätteskönt med.. Men tja, det kommer kännas vemodigt.. men är han som sin storasyster så går det inte då.. Hon vägrade mat lääänge tyvärr, så det kommer ju gå före.. Han måste ju äta ordentligt o int evara beroende av tutten lixom.. Sparkle- då fick du vänta 9mån då? Inte alltför lång tid egentligen.. Kan förstå att det känns långt.. Men om jag får vänta så, så kommer han bli ett iaf.. Mikalala- Gud var skönt att kunna ge amning åt någon annan, hade varit kul o dela den tycker jag.. wow, 31 kilo på 3,5mån.. Grattis!
    Beror nog pa vart du bor och hur langa opartioskon ar kan ju handa allt loser sig av sig sjalv. dok inget fel med att fixa med remiss och sta i ko.

Lycka till!!
  • vänat
    PetraAbbas skrev 2009-03-16 08:47:32 följande:
    såg denna tråd först nu... jag är opererad sn snart 2,5 år tillbaka, allt gått jättebra o jag har minskat 63kg i vikt. Men sen efter jul har jag svårt med mat, jag får ont i magen av nästan allt, portionerna jag får i mig nu är inte mer än typ 1dl,,,,mindre än hälften av vad jag åt innan.Fler som haft det så här+?????????
    Laterv jobbigt att du har jobbigt med maten! Har du vart i kontakt med dietist eller anna sjukvardpersonal?? Annars tycker jag du skulle kontakat varden och hora om de har tips och hjalp pa hur du kan fa i dig mat.
  • vänat
    Lennica skrev 2009-03-16 17:26:38 följande:
    Hej, här är jag!Jag har precis fått en remiss skickad från Vårdcentralen till Sundsvalls sjukhus,så nu väntar jag på ett första kirurgbesök.Enligt överläkaren så klarar de vårdgarantin, så hoppas, hoppas!/Lennica
    ja da har du tur om de klara vardgarntin de ar ju intre sa vanligt annaras att de klara vardgarantin.

Kul att du kommit hit i traden forseten.
  • vänat
    Felicia6 skrev 2009-03-16 20:38:07 följande:
    har försökt starta nya trådar men blir galet med länkarna. återkommer o provar lite senare. denna går ändå inte ut föränn om två dagar
    Ja tva dagar da ar de ingen storre panik!! Finns tid ta den tid som behovs!!
  • vänat
    Smileycat skrev 2009-03-16 20:56:17 följande:
    Nu har jag tid hos läkaren (för att ev. skicka remiss?) nästa ons, den 25e..Ska man bara be om remiss då till Op, eller huuuur gör man?
    Skadar aldig att be om en remiss!! Inte sakert den komer ivag pa en gang for de sa vore jag du skule jag be om remiss om jag anda hade tid for laker besok. Bettre saga till en gang for mycket an att lata bli att saga nagot om en remiss.
  • vänat
    MelvinMeja skrev 2009-03-17 12:46:44 följande:
    Jag skulle egentligen blivit opad inom en månad efter de hade tagit EKG, prover, träff med dietist, kirurg mwed mera. Men då kom strejken så det tog ca 5½ månad.
    maste har kannst tufft och trist att strejekn kom i mellan. Tror at manga fick vanat lange da stjeken kom och sen verkar koerna ha vaxt dar de inga direkt fanns.
  • vänat
    trollprinsessan skrev 2009-03-17 14:07:33 följande:
    Halloj därtappade bort trådarna totalt.. plus att jag har varit väldigt inaktiv på FL senaste månaderna..Imorgon ska jag in och göra en gastroskopi... jag har börjat kräkas igen.. =/ 2 år efter operationen.. fick en akuttid.. nervös över att de ska hitta nåt som säger att de måste operera om..
    Oj da later inte alls trevligt!! Du far ha lycka till sa hoppas att de inte ar nagot allvarligt. men bra att de kollar upp sa far du val bertta sen hur allt gar for dig. Tanker extra mycket pa dig imorgon och haller tummarna.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass