Inlägg från: lycktan |Visa alla inlägg
  • lycktan

Gbp=Gastric bypass

Hallå alla!

JAG HAR FÅTT OP-TID 30 mars blir det

Kram

• lycktan

Tack för alla grattis! Det blir CFTK som ska operera mig eller deras kirurg som jag träffa

Kul med en till sim ska opa sig på samma dag

• lycktan

Nån som såg big medicine igår?
    Läskigt med operationen men jag ställer in mig på att det kommer gå bra och inte försöka ta ut något otäkt i förskott.

Va så skönt när kirurgen med föreslog en GBP för mig framför sleev eftersom jag är så ung och det inte finns något ordentligt dokumenterat med sleeven. Det va det valet som plåga mig mest.

• lycktan

Hur får man tag på dessa kort? alltså de till resturangbesöken?

Jag fatta inte att de kan neka en barnportion!!!???

• lycktan

Måste va helt galet underbart att kunna visa spirorna

Hitta inga bilder i ditt galleri, måste man vara tillagd???

Vilet fall som helst så måste du va superglad

• lycktan

Då ska jag kika inte för att jag så gärna vill se dig i underkläder utan mert för att bli mer peppad inför Op

• lycktan

Herrejävlar va du har gått ner, wow fantastiskt

• lycktan

Fialisa: Du har rätt, där jag ska opereras(privat) gör de Sleev på patienter med BMI mellan 30-40, men de rekomendera ändå en GBP för mig vilket jag kände va bäst med

Sleev är ju en lite mindre reskabel operation och det är inte alltid man behöver äta vitamintillskott efter en sådan eftersom man inte kopplar om tarmarna. nackdelen är väl det att det inte finns så mycket forskning på vad som händer efter 15 år osv som det finns för GBP. I USA så har man använt operationen i ca 7 år och i här i Sverige i ca 2 år, men den har använts som en av 2 operationer på väldigt överviktiga (DS) bra mycket längre än de år jag angav om jag inte missförstod kirurgen .

• lycktan

Jag ska Opas på CFTK kostar 98,000 kr , mitt BMI ligger på 35.

Jag var inställd på GBP men när jag kontakta CFTK så sa dom att dom ev kommer rekomendera en Sleev för mig när jag prata med dem på telefon men sen när jag fick träffa kirurgen så tyckte han att en GBP skulle passa mig bättre pg min unga ålder (29) och dom inte riktigt vet som sagt vad som händer efter en 10-15 år med en Sleev och jag har bra måna fler än så (förhoppningsvis) att leva!

Fråga på du

• lycktan

Ja det är mycket pengar men jag har två Änglar i mitt liv som sett mig plågas som förskitigt har tagit reda på min ställning till operation och nu när beslut är taget går in och tar kostnaden, annars hade det inte funkat just nu för mig.
    Vi vill ha fler barn och min kropp går snart sönder av all tyngd så att gå via VC och vänta så lång tidvar inte ett alternativ.

Vet inte om man kan söka något sådant, kanske någon fond för dina knäbekymmer eller så, behöver ju inte vara just operationsfoder eller?

• lycktan

Jag är lycklig att dom finns och deras enda vilkor är att jag inte ska få dåligtsamvete för det, men det kommer smygandes då och då ändå men mest är jag oerhört glad och känner mig riktigt rik livet har på viktfronten kännts riktigt hopplöst ibland så det här är ett uppsving.

Jag vet att det finns dem som har haft BMI 33 som fått en GBP beviljad pg olika långvariga bekymmer med rygg och knän. Gör allt du ska göra sen tar du med dig det till din VC, kolla upp om det finns något landsting som utför en Sleeev innan (tror dina chanser för den är större) och prata med dem.

www.viktop.se är ett bra ställer för att få sån information

• lycktan

CFTK= centrum för titthålskirurgi står det för.
    Han som har startat det är FD chefsläkare på KI och utförde deras fetmaoperationer och även på Uppsalassjukhur samt att han har jobbat med cancerkirurgi i många många år. CFTK har funnits i ett gäng år nu men de sänkte priset på GBP i somras från 115,000 kr till 98,oookr dels för att dat var smidigare att ha samma pris på de två fetmaoperationer de utför (sleev och GBP)så att inte kostnaden skulle avgöra valet, och för att samtidigt konkurera bättre med Shopiahemmet som dels anses som finare än alla andra sjukhus och så opererades ju Anna Book på Shopia och det etydde ju massiv reklam för Shopia.

Jag ska OPas på CFTK i mars

• lycktan

FiaLisa: Kul med ett första steg, det kan ju sluta med att man gör en livsviktig investering. Håller tummen för att det blir som du önskar oavsätt vad det nu blir.

CFTK har väl lika långa/korta väntetider som Sophia. Jag var på kirurgmöte för 1,5 v sen och jag opereras i slutet på mars så ca 6 v men då valde jag att vänta lite men första mötet för att det var flera familjemedlemmar som skulle följa med mig på mötet och vi skulle få ihop tiderna och då fanns bara en tid kvar i mars.
    Har även haft kontakt med Shopia men valde CFTK för alla fick en bra känsla för dem och deras eftervård och livsstilsskola.

• lycktan

Miss förstånd: Dom är jättetrevliga på CFTK man känner sig inte alls som en eländig tjockis som jag gjort när jag kontaktat vår VC

Sköterskan svarade på alla de frågor som jag hade och berättade lite mer om CFTK mm och boka en tid så klart

• lycktan

Hallå alla som opererats eller ska!
    Nu är det bara 26 dagar kvar innan det är dags för mig. Är så orolig att för att dö, läser inne på viktop om vissa som planerar sin begravning innan och skriver personliga brev till alla, gjorde ni som opererats det innan?

• lycktan

la luna: vad hände dig? ångrar du Op nån gång?

• lycktan

Jag ska OPas på CFTK och vad jag förstod det som så får man kirurgens telenummer så om komplikation skulle uppstå så ringer man honom och om man befinner sig så det inte är honom man kan möta så ringer han läkaren,kollega på närmsta sjukhus och informerar innan man nått fram dit. CFTK har ju patienter över hela sverige och sammarbetar med flera sjukhus. Jag ska kolla upp det så jag till 100% vet!

Det stämmer med 3 år och då finns dietis och psykolog att tillgå om man känner att man behöver det eller om de anser att man behöver det. Sen så skickar de över alla journaler till den mottagning eller docktor som man sen själv väljer fortsätta sin uppföljning hos (te x VC).

Var det någon som teckna extra försäkring innan?

Ang komplikationer efteråt så är det ju inget man vill ha men samtidigt måste man ju även väga in alla risker med att fortsätta som man gör, för hjärt och kärlsjukdommar är ju en av vår tids dödligaste sjukdommar samt att risken att drabbas av cancer ökar avsevärt om man är överviktig, bara för att nämna några.
    Man vet ju inte innan om man kommer drabbas av antingen komplickationer efter op eller komplikationer av övervikt, ja eller övervikt förkortar ju iaf livet det vet vi och det kan påverka hela livet psykiskt.

• lycktan

Hej alla i tråden!

Va många som fått OP tider , det börjar dra ihop sig för mig nu mindre än 3 v kvar spännande

• lycktan

Lykkes mamma: Det låter oroväckande då jag jobba/är arbetssökande precis som du. Hade kallt räknat med att man blir sjukskriven, jag menar man sitter ju hela dagarna och letar jobb och söker jobb, tänk om man mår dåligt?????

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass