Inlägg från: Hjärtat 2005 |Visa alla inlägg
  • Hjärtat 2005

Gbp=Gastric bypass

Du är super fin Felicia6!!

Å grattis Mediziz till Ninja!!

• Hjärtat 2005
    Anna Paulita skrev 2009-02-09 08:31:09 följande:
    Jag har en liten fråga, är det någon mer än jag som har fått problem med naveln? Den är röd och infekterad och det är alltid fuktigt och luktar inte tårta ur den direkt. :/  Jag läste precis om en tjej som hade fått svamp i sin navel efter kraftig viktnedgång och funderade på om det finns andra här som  har fått det? Jag tycker det är rätt så äckligt att det är så fuktigt och luktar skunk. :(Den som förvånar mig är att jag inte diekt har ngt häng eller så på magen.
    Uhh... ja det där känner jag igen...
    jag får så ibland, vet inte om det beror på att jag FULLKOMLIGT HATAR navlar... kan inte peta mig i naveln utan att ulka... så jag är dålig på att torka mig i naveln efter dusch... när det blir så, så brukar jag ta ett djupt andetag å tvätta rent å sen smörja med Inotyol (stavning?)med en tops.. sen är det borta... jag har inget överdrivet häng heller, å jag fick så även som fet...
  • Hjärtat 2005

MissKaffeLatte!! GRATTIS!!! Du är såååå snygg!!!

Jag har tappat 40 kg nu!! Opad 1 sep 2008!! *dansar* Är sååååååååååååå lycklig över denna op!!
    Åt en smörgås lite för fort igår å blev sååå illamående, men det går ju snabbt över så det kan jag leva med...

BMI före- 44
    BMI nu- 28...

• Hjärtat 2005

Jag har snart varit opad i 6 mån å jag mår toppen!!!
    Dumpar ibland (illamående) då jag har ätit för fort eller för onyttigt.. men det stör mig inte..
    Open är det bästa jag gjort! Har tappat 40 kg! (inkl. flyt innan op)
    Har dom senaste veckorna blivit yr så fort jag reser mig, kollade blodtrycket som låg på 100/70 å det är lite lågt, men jag pratade med sjukhuset idag å det är ingen fara, får bara försöka med att inte resa mig för fort...

Lycka till alla som har opats/ska opas/väntar på op tid!

Kram Anna

• Hjärtat 2005

Halloj allihopa!

En liten fråga...

Jag ska ut å äta med arbetskollegor på ons, första gången på resturang sedan op (1/9 2008)..
    Ni som har ett sådant där kort man får på sjukhuset, som man kan visa på resturanger att man är opad å kan få mindre mat...

Har ni visat upp det? Har någon blivit nekad?

Trevlig helg!

• Hjärtat 2005

Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-20 15:53:04 följande:

Hjärtat 2005 skrev 2009-02-20 12:52:08 följande:
    Jag har blivit nekad en gång av 10 kanske... Det är deras fulla rätt att neka en. Men berätta att du gjort en op och att du inte kan äta så mycket så brukar det oftast vara okej att beställa barnpotion..
    Oki... tack för svaret.. får väl se hur det går för mig då..
  • Hjärtat 2005

solhumlan skrev 2009-02-21 12:30:13 följande:

Hej!Det var ett tag sen jag jag var inne å skrev..Hoppas ni alla mår bra?!Jag mår bra...gjorde en anna sorts op nu förra veckan..en stelop i ryggen! Det känns stelt å konstigt men det får gå.Jag har oxå ett par saker som jag inte klarar av efter GBP:n... Sill å lax smakar inget vidare längre...Kyckling har fått nån bismak som jag kan må illa av likaså fläskkött å blandfärs...hua va illa det kan smaka...
    Välkommen tebax Solhumlan!
    Hoppas allt är bra efter din rygg op! Kommer inte in hos dig längre... får man kika in? Kram
  • Hjärtat 2005

Är runt å kikar in hos er alla... det är sååå inspirerande att se era före/på vägen/efter bilder! Ni är så modiga... å så duktiga!!! Jag vågar inte lägga upp några bilder..än iaf..

Jag har tappat 40 kg, väger 75 å är "nöjd"...men några kg till skulle inte va fel.. jag går ner fortf. men nu är det "kärringveckan".. *s*

Kram på er alla!

• Hjärtat 2005

RebeccaS skrev 2009-02-25 15:36:32 följande:

Är det någon som har opat sig i Torsby?? Hur lång tid tog det från 4 dagarsutbildningen tills open gjordes?? Ska på utbildning nu i mars. Någon mer??
    Hej! Jag opades i Torsby, jag gick kursen i mars 2008 å ca 1 mån senare fick jag op tid men då bidde det strejk...
  • Hjärtat 2005

Jag äter 1 järntablett (Duroferon) & 1 b-12 (Behepan) varje dag!

• Hjärtat 2005
    Anna Paulita skrev 2009-03-01 11:35:56 följande:
    Har något som haft högt blodtryck som överviktig gått till att få lågt blodtryck när ni gått ner? Den sista tiden har jag mått så konstigt, är yrslig som satan rätt mycket. Världen bara snurrar hela tiden. :(Jag måste gå till en distrikssköterska och kolla men jag kan ju int egöra det idag direkt. Tänkte höra om någon annan fått en biverkningen av viktminskningen?
    Jag har oxå väldig yrsel, hela världen snurrar så fort jag reser mig... jag kollade mitt blodtryck å det låg på 100/70.. ganska lågt... jag ska kolla mina blodvärden nu mars/april inför 6 mån kollen men så länge jag åt mina järn å b-12 tabletter så skulle det inte va ngn fara.. jag försöker tänka på att inte resa mig för snabbt men... det glömmer jag lika fort...
  • Hjärtat 2005
    Svar på #2599
    Peand skrev 2009-03-05 09:03:44 följande:
    La Luna - Kloka ord! Det är ju inte bara själva open det handlar om, eftervården är om möjligt nästan ännu viktigare, det är ju den som är sedan resten av vårt liv. Och blir det då något krångel så vill man ju att det ska gå så smidigt som möjligt. Dessutom måste jag säga att jag tycker det verkar som om Falun/Dalarna tänker i ett helhets aspekt, vilket jag saknar på många andra ställen. Ibland känns det tyvärr som om "vem som helst som kan visa att de mår lite dåligt av övervikten kan få en op" utan att de ser till själva problemet. Dalarna verkar ju satsa på en långsiktig lösning med ´förberedelser och sedan op.Är det inte likadant i värmland också?Jag brukar tänka så här att genom operationen får vi ett verktyg men det är upp till oss själva hur vi använder det. Vissa (tänker INTE på någon specifik här inne utan mer en andra jag har träffat/läst om) verkar se det som en genväg till en smal dröm, men kan man inte hantera verktyget så når man aldrig reslutatet. Vi behöver alltså lära oss att hantera verktyget!Anna Sol - Att försöka äta när jag är stressad är numera stört omöjligt. Då låter jag hellre bli. Det tar stopp direkt och svider till rejält. Inget att sträva efter.
    Jo vi som opas i värmland får gå en förberedande kurs på 4 dagar.. förr va denna kurs 4 veckor! men som allt annat som hör till landstinget så vart det för dyrt... skulle gärna velat gått längre.. det som jag saknar är en kurs EFTER op... många tankarå frågor som far runt..
    Tycker alla landsting skulle ha det, man behöver (tycker jag iaf) en längre betänketid innan op, jag väntade 1 år, även om jag tyckte det va läääääänge å jobbigt under perioder detta år så är jag glad över det nu!
  • Hjärtat 2005
    Peand skrev 2009-03-05 19:07:12 följande:
    Det är så typsikt landstinget... De ser liksom bara en sak, inte helheten.. Undrar NÄR det kommer att man börjar se hela människan?Var hos min diabetssköterska idag och hon blev helt förskräckt när jag berättade om hur dåligt det är innan men, precis som du skriver hjärtat, EFTER open. Förvånar mig verkligen att de inte samlar upp de som är opade. Vi har ju iallafall kostat landtinget massor av pengar och det skulle ju kunna ligga i deras intresse att se att det "var värt det" om man säger så.Tänk om det var så att man hade träffar med jämna mellanrum inom landtinget, träffar där både opade och icke opade fick träffas. Dela erfarenheter osv. Naturligtvis med läkare och gärna en psykolog/betendevetare inbland. Jag fick vänta i ca 1½ år från remiss till op. Just då tyckte jag att det var hur drygt som helst, idag är jag väldigt glad över den tiden. Tror att den behövs.
    Håller med dig...
    känner många som mår psykiskt dåligt efter op eftersom hjärnan inte "hänger" med... vi tog upp detta på min kurs (innan op) å vill vi ha hjälp så får vi fixa det själva...

Idag har jag varit å tagit prover inför 6 mån kollen.. va tvungen att vara fastande innan.. skulle sedan på akupunktur å massage så mellan blodproverna å massagen åt jag min frukost i väntrummet på vc, hade kaffe i en muggtermos. jättesmidigt! Å så kommer det en "kärring" å går förbi, i farten säger hon: "sitta här å läska med kaffe..."???? Que?? Ha ha ha...hann inte säga ngt förrens hon va borta... folk är lustiga.. *s*
  • Hjärtat 2005

I värmland får man inte byta landsting... det fick vi veta på 1:a kirurg mötet, det tog ca 1 år för mig att vänta, men det tycker jag är bra, så att man får betänketid. Läser att på många andra ställen (även privat) går det väldigt fort! Tyvärr är det nog många som förhastar sina beslut å inte är speciellt pålästa, det är ändå en stor operation! En stor förändring av livet!

• Hjärtat 2005

Hej allihopa!

Kan man visa bilder för enbart utvalda utan att vara Plus medlem??

• Hjärtat 2005

Läste nu att det inte gick....

Det finns 2 bilder i mitt bildgalleri nu, efter kortet är från i julas å jag har tappat 5 kg till efter det, hade dock inget senare... tar bort korten sen för jag vill inte ha dom liggandes ute...

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass