• kids is my life

Vill ha barn.

Jag är 18 år och vill ha barn.
    Om man skulle bli gravid (oplanerat),
    hur gör man då?
    Jag vet att det är dumt att planera
    när man inte har ekonomi och inte har gått färdigt skolan.
    Men om man blir oplanerat gravid och har tagit p-piller
    och man har blivit gravid då och inte har ekonomi eller nånting, får man då hjälp av socialen?

• Svar på tråden Vill ha barn.
  • Maroschka
    pussgurkan86 skrev 2008-12-18 22:10:02 följande:
    du får tänka på om det verkligen är bra om du får barn när du inte ens har slutat skolan. hur gammal är din pojkvän?? Har ni ett stabilt förhållande?? sånt måste man tänka på innan man skaffar barn.hade jag varit dig hade jag gått ut skolan först för utbildning är oerhört viktigt.
    Nu syftar jag inte på just dig ts så ta inte åt dig om det inte gäller dig men när det handlar om unga tjejer som fortfarande går skolan så fungerar nästan aldrig det där tyvärr. Dom har bestämt sig får att "jag ska ha barn och jag komme rklara det med hjälp av sociala mm mm"
    ~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • kids is my life

Okej. får man verkligen hjälp av soc om man planerar barn?`Jag planerar inget. Jag vill bara veta ifall jag nångång skulle vilja skaffa barn innan jag går ut skolan. Jag vet ganska många som klarar det. En tjej som bor på samma stad som mig, hon är 16 och klarar det jätte bra.

• pussgurkan86

är det inte bättre om man kan försörja barnet själv??

Jag tycker det är rätt störigt när folk utnyttjar sveriges system. ta inte åt dig ts men tänk lite. du kan inte gå ut och festa om du får barn, du måste tänka på barnet först. att skaffa barn är ingen lek. det är ett livstids ansvar.

• Maroschka

Ja nog får du hjälp än om det är planerat.
    Och jag menar inte att den unga personen inte skulle klara det utan jag menar det spelar ingen roll om andra försöker förklara hur mycket bättre det är med färdig skola och stadigt förhållande för många gånger har personen redan bestämt sig för att skaffa barn och ta hjälp av sociala för att klara det. Det är ju inte så det ska vara igentligen, att man redan innan planerar att få bidrag. Det vara bara så jag menar.
    Vi har en tjej här där jag bor som fick samtidigt som jag io somras och då var hon 14 och det går bra.

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • kids is my life

Okej. Festar? Har festat en gång i hela mitt liv och sånt är inte min stil. Jag tar hellre hand om en annan människa än mig själv och jag vet att det är ett stort ansvar och ansvar tycker jag om att ha.

• MsBeauty

Kan säga dig att de flesta jag vet som fått barn så tidigt, önskar att de väntat några år. Om jag var du, skulle jag i alla fall gå ut gymnasiet först. Jag var precis 20 år när sonen föddes, då är man fortfarande ung, men har gått ut gymnasiet och hunnit jobba lite. Du får ju t.ex mycket mer i Föräldrapenning om du jobbat ett halvår innan. Sånt kan betyda mycket för ekonomin.

• Jane Roe
    kids is my life skrev 2008-12-18 16:35:53 följande:
    Okej. har dom fått hjälp av soc då? Man måste ju få hjälp om man inte har pengar så man kan klara sig.
    Planerar du att bli "oplanerat" gravid ? =S
    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • hannahlilla

Ulla skrev 2008-12-19 01:25:47 följande:

Planerar du att bli "oplanerat" gravid ? =S
    Tänkte samma sak. Det är väl inte så smart om du måste gå på soc? Bättre att vänta.
  • milla89

jag var 16 när jag fick min son,. soc frågade aldrig om preventimedel när vi bad om hjälp. sen är självklart alla komuner olika.

Svar på tråden Vill ha barn.