Är det förbjudet att visa film med 15årsgräns för 11 åringar i skolan?
Visst låter det galet!?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-19 15:24
Filmen heter 1492, nån som sett den? Är den jätteläskig?
Visst låter det galet!?
Nä jag håller fast vid att det är urlöjligt. Idag är vi visst i ett samhälle där allt ska anmälas hit och dit. Varför inte prata med läraren istället som normala människor gör?
Om läraren är en bra lärare i övrigt skulle jag aldrig i mitt liv anmäla. Däremot snacka med honom/henne.
Denna film hanldar om columbus. När jag såg den tyckte jag inte att den var så illa som det låter på TS. Men jag kanske har blivit helt numb av att se för många våldsfilmer som barn
Jag skrev inlägg 41 som ni säkert förstod :)
Historia är ju ett ganska blodigt ämne, och detta måste ju ha varit i samband med en historialektion.
Filmen beskriver när Columbus upptäckte den nya världen, har man en ordentlig diskussion om filmen och ämnet efteråt så ser jag inga större problem.
Det är JAG som förälder som bestämmer vad mitt barn ska få titta på....här hemma är vi rätt noga med filmer, om inte jag eller pappan har sett dom och tycker att d e ok....så om mitt barn hade fått se en sånhär film i skolan utan min tillåtelse hade jag surnat till ,rejält!!
Är det det som är pedegogik....som e sååå viktigt i skolan...
Lovemyboys, men till nästa termin. Lämna då in en lista med godkända filmer till läraren. Glöm inte heller att skriva en lista över vilka lekar som är tillåtna, vilket mellis de får äta osv. Så behöver du ju inte oroa dig för att de ska visa en film eller så som du inte sett och godkänt
Som parentes kan nämnas att hela mellan och högstadiet på min skola gick iväg och såg Schindler's List som också har 15 års åldersgräns.
min historieklass i högstadiet såg rädda menige ryan på bio.
första halvtimmen består av en enda lång krigsscen med splatter, inälvor, blod och död, jag kan inte minnas något ramaskri från föräldrar då, ej heller verkade någon av oss bli skadad av det på något sätt.
men jag förstår inte en sak.
TS: var de på bio eller såg de filmen I skolan?
Om jag inte missminner mig helt tror jag att en lärare får visa filmer utan att bry sig om åldergränser då klassen är ett slutet sällskap tillskilland från bio som är en allmän visning.
Jag tycker dock att oavsett detta så bör föäldrar informeras och få möjlighet att ta ställning och läraren borde också ha tittat på filmen innan och efter det bedömt om filmen var lämplig för klassen att se.
Jag kan ha helt fel, men jag har för mig att det är skillnad på slutet och allmän visning då det gäller åldersgränser.