• mamma är bäst

Hjälp!! Hamster med en enorm svullnad på mage/bröst!!!

Vår lilla dvärghamster har på kort tid, bara någon vecka fått en ENORM svullnad som tar upp större delen av mage och bröstkorg. Ena frambenet har liksom försvunnit in i svullnaden, så han kan inte längre klättra upp på andra våningen i buren. (Detta kunde han så sent som för några dagar sedan...)

Min första tanke var "tumör". Vad kan det vara? Något annat?
    Han är 1 år och 3 månader gammal.

Givetvis kommer jag att kontakta veterinär på måndag, men nåon som har råd och tips...? Tack!

• Svar på tråden Hjälp!! Hamster med en enorm svullnad på mage/bröst!!!
  • Emerun

Hamstrar har en en livslängd på 1-2år, är rätt vanligt att de får tumörer som de sen dör av, 2 av 3 hamstrar som vi haft har troligen dött av det, 2 av dem hade oxå uppsvullna magar. 3e hamstern dog av ålder tror vi, hon vart liksom gråhårig på nåt vis, stappla lite, dog när hon var drygt 2år,

• Lottena

Jag skulle tro att det är en tumör tyvärr..
    Har för mig att dom har väldigt lätt för att få sånt.

• Lolilla

Gissar också på tumör. Varför åker ni inte till en veterinär med hamstern? Den lider ju.

• mamma är bäst

Finns ingen vet som har öppet här idag, och djursjukhuset ligger långt borta och blir dyrt. Men kommer som sagt att kontakta veterinären direkt på måndag moron.

FÖrsöker förbereda barnen på att Puff börjar bli gammal och kanske är sjuk... Hur gör man detta på bästa sätt för barnen? Ska de vara med och ta "farväl" om han måste avlivas, eller är det bättre att han bara "försvinner"?

• Lolilla

mamma är bäst skrev 2008-12-20 13:07:52 följande:

Finns ingen vet som har öppet här idag, och djursjukhuset ligger långt borta och blir dyrt. Men kommer som sagt att kontakta veterinären direkt på måndag moron. FÖrsöker förbereda barnen på att Puff börjar bli gammal och kanske är sjuk... Hur gör man detta på bästa sätt för barnen? Ska de vara med och ta "farväl" om han måste avlivas, eller är det bättre att han bara "försvinner"?
    Jag var 6 år gammal när min hamster fick cancer och avlivades. Mina föräldrar sa som det var. Sånt är livet liksom. Inget att hymla om, tror det blir värre då. Förklara att han har så ont så att han inte kan leva med det.
  • mamma är bäst

Mm, sant, tråkig "julklapp" åt barnen... Men sånt är ju livet, som sagt...

• Lottena

Barnen kanske kan få en ny hamster i julklapp?

• mamma är bäst

Hmm, tror att vi väntar lite, känner mig själv ganska ledsen nu.

• Pojkmamma

Ta det direkt i morgon. Vi fick göra så med våran. Jag tror tyvärr att dom har ganska ont. Jag hade inte med barnen men dom visst att han skulle avlivas.

• Nymne

Avliva själv.
    Lägg en vanlig bordskniv bakom öronen på hamsterna och dräm till lite lätt med en hammare på bordskniven. Snabbt och smärtfritt. Knäcker ryggraden omedelbart, behöver inte bli blodigt om du inte slår för hårt. Funkar oavsett var på bordskniven du träffar.
    (och visa inte ungarna för guds skull)

Svar på tråden Hjälp!! Hamster med en enorm svullnad på mage/bröst!!!