• mamma är bäst

Hjälp!! Hamster med en enorm svullnad på mage/bröst!!!

Vår lilla dvärghamster har på kort tid, bara någon vecka fått en ENORM svullnad som tar upp större delen av mage och bröstkorg. Ena frambenet har liksom försvunnit in i svullnaden, så han kan inte längre klättra upp på andra våningen i buren. (Detta kunde han så sent som för några dagar sedan...)

Min första tanke var "tumör". Vad kan det vara? Något annat?
    Han är 1 år och 3 månader gammal.

Givetvis kommer jag att kontakta veterinär på måndag, men nåon som har råd och tips...? Tack!

• Svar på tråden Hjälp!! Hamster med en enorm svullnad på mage/bröst!!!
  • skåne tjej

nymne; du måste ju förstå att de flesta människor (inkl jag) har en helt annan relation till djur än vad du kanske har.
    Det är inga förbrukningsvaror utan älskvärda husdjur i våra ögon. Och de avlivar man inte hemma på köksbordet med besticken Förvånad!!

Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • ThisIsMe

skåne tjej skrev 2008-12-23 01:11:36 följande:

nymne; du måste ju förstå att de flesta människor (inkl jag) har en helt annan relation till djur än vad du kanske har.Det är inga förbrukningsvaror utan älskvärda husdjur i våra ögon. Och de avlivar man inte hemma på köksbordet med besticken !!
    Men varför ska man plåga sina älsklingar mer än vad som är nödvändigt?
  • ThisIsMe

Mamma till R o A skrev 2008-12-22 20:38:11 följande:

Jo en bur räcker. Min åsikt är att marsvin är lättare att hantera för barn. Marsvin brukar aldrig bitas, pratar mycket och är väldigt sociala.
    Marsvin bits precis lika ofta som kaniner!!
    Dock måste jag säga, trots att jag själv är kaninuppfödare, att marsvin passar bättre till så små barn. En kanin är snabb och har väldigt starka bakben. Börjar den sprattla i famnen på ett litet barn kan det slute i skador, inte minst på kaninen. Jag anser att man inte bör skaffa kanin till ett barn under 10-12 års ålder.
  • Lolilla

ThisIsMe skrev 2008-12-23 01:00:36 följande:

Lottena skrev 2008-12-22 12:42:19 följande:
    Precis!Jag anser inte att en bilfärd när man mår dåligt, ett väntrum fullt av skrämmande dofter, ett kallt stålbord, okända händer och ett nålstick hör till ett värdigt slut.
    Men det var ett jävla tjat rent ut sagt. Det är faktiskt inte alla människor som klarar av att ta ihjäl sina egna husdjur och då är veterinär ett alternativ. Att försöka avliva sitt eget husdjur, kan sluta i en ännu mindre värdig scen hemma på köksbordet om man inte vet vad man pysslar med. En del tycker det är svårt att ens klippa klorna på sina smådjur. Själv är faktiskt inte alltid bäste dräng.
  • HelleGbg

Nymne skrev 2008-12-21 16:28:38 följande:

Avliva själv.Lägg en vanlig bordskniv bakom öronen på hamsterna och dräm till lite lätt med en hammare på bordskniven. Snabbt och smärtfritt. Knäcker ryggraden omedelbart, behöver inte bli blodigt om du inte slår för hårt. Funkar oavsett var på bordskniven du träffar.(och visa inte ungarna för guds skull)
    men gud,,,satte mitt morgon té i halsen!! Menar du allvar???
    Det är djur vi talar om,inte frigolit!!
  • skåne tjej
    ThisIsMe skrev 2008-12-23 02:11:32 följande:
    skåne tjej skrev 2008-12-23 01:11:36 följande: Men varför ska man plåga sina älsklingar mer än vad som är nödvändigt?
    jag ser inte en avlivning hemma på köksbordet med besticken som ett värdigt slut för ett djur. det handlar inte om att plåga dem i onödan men det finns betydligt bättre sätt.
    Hade du själv kunnat göra som nymne föreslår?
    Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Mamma till R o A
    ThisIsMe skrev 2008-12-23 02:13:37 följande:
    Mamma till R o A skrev 2008-12-22 20:38:11 följande: Marsvin bits precis lika ofta som kaniner!!Dock måste jag säga, trots att jag själv är kaninuppfödare, att marsvin passar bättre till så små barn. En kanin är snabb och har väldigt starka bakben. Börjar den sprattla i famnen på ett litet barn kan det slute i skador, inte minst på kaninen. Jag anser att man inte bör skaffa kanin till ett barn under 10-12 års ålder.
    Jag har aldrig hört eller varit med om att ett marsvin bits. Men du kanske har mer erfarenhet än vad jag har.
    Jag håller med att kanin inte är ett lämpligt husdjur för små barn.
  • Lottena

skåne tjej skrev 2008-12-23 01:11:36 följande:
    Men varför ska man plåga sina älsklingar mer än vad som är nödvändigt?
    Då är det bättre att ha ihjäl djuret med egna händer tycker du??? Gäller detta alla djur för din del?? I så fall hoppas jag att du inte har några djur.
    Det finns veterinärer och deras avlivningsmetod av en anledning liksom.. Att någon som håller på å plågar små smöss genom att ha dom som försöksdjur e upp till dom å hur dom sen tar död på mössen är oxå deras sak, men en vanlig människa som har känslor för djuren tar inte död på ett djur så.
  • ThisIsMe

Lottena skrev 2008-12-23 12:39:11 följande:

Då är det bättre att ha ihjäl djuret med egna händer tycker du??? Gäller detta alla djur för din del?? I så fall hoppas jag att du inte har några djur.Det finns veterinärer och deras avlivningsmetod av en anledning liksom.. Att någon som håller på å plågar små smöss genom att ha dom som försöksdjur e upp till dom å hur dom sen tar död på mössen är oxå deras sak, men en vanlig människa som har känslor för djuren tar inte död på ett djur så.
    Nej, det gäller inte alla djur, bara de man enkelt kan avliva själv utan tt det riskerar att gå fel. Ett djur som blir avlivat hemma med rätt metod lider inte en enda sekund. Kan du säga det samma om sjuka djur som tas till veterinären?
  • Lolilla

ThisIsMe skrev 2008-12-23 13:59:49 följande:

Nej, det gäller inte alla djur, bara de man enkelt kan avliva själv utan tt det riskerar att gå fel. Ett djur som blir avlivat hemma med rätt metod lider inte en enda sekund. Kan du säga det samma om sjuka djur som tas till veterinären?
    Nu är det ju såhär: djur känner av människors KÄNSLOR ex rädsla, nervositet. Det tror jag är bra så mycket mer stressande än ett kallt stålbord hos veterinären. Veterinären är proffs och lägger inga känslor i det h*n gör. Ett djur som mår dåligt och skall avlivas mår bäst av att ha lugna vänliga och bestämda händer som tar hand om det. Sen om det är ägaren (som då är _lämpad/kunnig_ i att ta djuret av daga) eller veterinären spelar ingen roll. Men om man inte är van (alternativt har is i magen) vid detta så är det _absolut_ det sämsta alternativet.
  • Meli

SMådjur får lätt cancer så risken är att det är just en tumär tyvärr.

VI hade två råttor för många år sen och en av dem fick cancer. Vi hade henne kvar så länge hon mådde bra, men tillslut så märkte man att hon inte mådde bra med, och då var vi tvugna att avliva henne....

• ThisIsMe

Lolilla skrev 2008-12-23 15:21:50 följande:

ThisIsMe skrev 2008-12-23 13:59:49 följande:
    Nu är det ju såhär: djur känner av människors KÄNSLOR ex rädsla, nervositet. Det tror jag är bra så mycket mer stressande än ett kallt stålbord hos veterinären. Veterinären är proffs och lägger inga känslor i det h*n gör. Ett djur som mår dåligt och skall avlivas mår bäst av att ha lugna vänliga och bestämda händer som tar hand om det. Sen om det är ägaren (som då är _lämpad/kunnig_ i att ta djuret av daga) eller veterinären spelar ingen roll. Men om man inte är van (alternativt har is i magen) vid detta så är det _absolut_ det sämsta alternativet.
    Känner man sig inte säker är det självklart inget bra alternativ. Men det är heller inte fel att avliva själv så som många verkar tycka. Och självklart är det stressande för ett litet bytesdjur som en hamster eller t.ex. kanin att sitta i ett väntrum där det luktar av hund och katt.
  • Lolilla

ThisIsMe skrev 2008-12-23 17:24:38 följande:

Lolilla skrev 2008-12-23 15:21:50 följande:
    Känner man sig inte säker är det självklart inget bra alternativ. Men det är heller inte fel att avliva själv så som många verkar tycka. Och självklart är det stressande för ett litet bytesdjur som en hamster eller t.ex. kanin att sitta i ett väntrum där det luktar av hund och katt.
    TS sa redan i inlägg 12 att det inte var ett alternativ för henne så då gör vi ju bäst i att tro på det. Nu är ju dessutom hamsterstackarn avlivad. RIP.
  • ThisIsMe

Lolilla skrev 2008-12-23 20:13:54 följande:

ThisIsMe skrev 2008-12-23 17:24:38 följande:
    TS sa redan i inlägg 12 att det inte var ett alternativ för henne så då gör vi ju bäst i att tro på det. Nu är ju dessutom hamsterstackarn avlivad. RIP.
    Som du kanske sett så har jag aldrig skrivit direkt till ST utan jag har bara protesterat mot att folk tycker att man absolut inte får avliva sina msådjur hemma.
  • ThisIsMe

Mamma till R o A skrev 2008-12-23 11:03:11 följande:

Jag har aldrig hört eller varit med om att ett marsvin bits. Men du kanske har mer erfarenhet än vad jag har.Jag håller med att kanin inte är ett lämpligt husdjur för små barn.
    Jag har aldrig själv blivit biten av ett marsvin då jag aldrig haft något men kompisarna som hade marsvin när jag var liten blev bitna de också. Jag blev dock aldrig biten av mina kaniner som liten men det har hänt nu på senare år =)
  • Vofflis

Låter som en tumör, de är vanliga på hamstrar. Finns tyvärr inte så mycket att göra åt det utan det är bättre att åka till vetten så den lille får somna in .

• Yummie

Ja, det låter som en tumör. Hade en ökenråtta när jag var liten o den fick en liknande bula som visade sig vara en tumör. Vi fick avliva den då den ändå hade dött inom några veckor.
    Det är tyvärr väldigt vanligt att små gnagare får cancer.

• Zaria
    Mamma till R o A skrev 2008-12-23 11:03:11 följande:
    Jag har aldrig hört eller varit med om att ett marsvin bits. Men du kanske har mer erfarenhet än vad jag har.Jag håller med att kanin inte är ett lämpligt husdjur för små barn.
    Jag har, 2 gånger på 8 år (Haft 23 marsvin), men det var inget roligt bett utan riktigt djupt och infekterat blev det. Var dock exet som blev biten efter 2 månaders petande i magen på marsvinstanten på ren jävulskap så han fick skylla sig själv =)

Fick själv ett bett av en kompis marsvin, dessa var dock helt ohanterade, så där fick jag ju också skylla mig själv,men som sagt marsvinsbett gör ONT,men de är inte speciellt vanliga
  • Zaria
    ThisIsMe skrev 2008-12-23 02:11:32 följande: Då är det bättre att ha ihjäl djuret med egna händer tycker du??? Gäller detta alla djur för din del?? I så fall hoppas jag att du inte har några djur.Det finns veterinärer och deras avlivningsmetod av en anledning liksom.. Att någon som håller på å plågar små smöss genom att ha dom som försöksdjur e upp till dom å hur dom sen tar död på mössen är oxå deras sak, men en vanlig människa som har känslor för djuren tar inte död på ett djur så.
    Jag har avlivat marsvinsungar hemma själv,med en veterinär på i luren. Marsvinet höll på att dö en mycket plågsam död (fick ett akut stort bråck)

Jag ÄLSKADE verkligen det marsvinet men är glad att jag vågade och fick hjälp så hon fick somna in direkt än att låta henne plågas ihjäl på väg till veterinären.

Vad tycker du själv man skall göra i den situationen?
    Sätta sig själv eller djuret först?
Svar på tråden Hjälp!! Hamster med en enorm svullnad på mage/bröst!!!