• Anonym (undrar)

Nyår och spädbarn, hur gör ni?

Hej, vi har en grabb runt året, och nyår närmar sig. Jag och sambon är lite oens om hur vi ska fira nyår i år, för mig är det inget speciellt med nyår men sambon anser att man måste festa med sina vänner. Till problemet, sambon vill att jag och han ska fira med hans/våra vänner (miljön är inte barnvänlig) och själv vill jag hellre ha middagsbjudning med våra systrar som har barn i nästan samma ålder. På så vis kan vi ha sonen med oss, och hans rutiner fortsätter som vanligt. Sambon vill att vi ska lämna sonen till mina föräldrar som bor 7mil ifrån, vilket är okej för dom men dom dricker inte en droppe alkohol om dom är barnvakt, vilket käns bra för sonens skulle men också som att förstöra deras nyårsafton.

Så hur löser ni andra det, som har små barn?

• Svar på tråden Nyår och spädbarn, hur gör ni?
  • lia76

Jag tycker ni ska fira med ert barn.
    Eftersom han är runt året så kan det vara bra om ni är hos honom när det blir fyrverkeri.
    De kanske blir rädda och då är det bästa om föräldrarna är där så de känner sej trygg.

Jag och min sambo firade förut nyår med vänner och så.
    Men nu har vi två barn och man får släppa lite på sådant man gjort förut

• Anonym (undrar)
    lia76 skrev 2008-12-20 22:10:49 följande:
    Jag tycker ni ska fira med ert barn.Eftersom han är runt året så kan det vara bra om ni är hos honom när det blir fyrverkeri.De kanske blir rädda och då är det bästa om föräldrarna är där så de känner sej trygg.Jag och min sambo firade förut nyår med vänner och så.Men nu har vi två barn och man får släppa lite på sådant man gjort förut
    precis! för mig känns det som att nyårsfylla med vänner är förbi, firar hellre med en god middag medans sambon kan få ta sig ett par öl.
  • Åzzy

I år blir det lugnt nyårsfirande för oss, vi har en 6 månaders & har bjudit hem min bror & hans tjej + lite kompisar det känns lagom!

• BaraPyssel

Nyår tycker jag man firar med dom man älskar och bryr sig om, är inte det familjen för honom? Supa skallen av sig tycker jag tillhör tiden innan man fick barn! Dina föräldrar har varit småbarnsföräldrar en gång och kanske vill firanyår själva nu.

• lövet2

När vi blev föräldrar ändrade vi vårt nyårsfirande ganska radikalt. Vi började fira med kompisar som också hade barn, och även om det inte direkt är helnyktert, så är det barnvänligt och lugnt.

• Tullemi

Vi har en 10-månaders dotter och när vi nyss var i Thailand så blev hon rädd för smällare och började t.o.m gråta. Vi är hemma på nyår och kanske bjuder hem några vänner med barn och tar det lugnt. Att Milea är rädd för smällare får vi ta oss igenom på bästa sätt, helt enkelt. Att festa känns inte alls viktigt.

• FriLe

sedan jag fick barn (för 6 år sedan) ser jag dom som en självklar del av nyårs firandet... självklart utan alkohol :D

• Johanna Gunnarsson

En god middag med min sambo och våra vänner och deras barn. Ska bli skönt. Men visst blir det en skål med skumpa vid tolv slaget men absolut ingen fylla.

Svar på tråden Nyår och spädbarn, hur gör ni?