• Anonym

    Runka med kateter

    Hej hej, här kommer en konstig fråga som vi på vårat jobb funderat på (hemtjänst)

    Det är så att vi undrar om man kan runka om man har kateter? Vi har nämligen en pensionär som tittar på porrfilm, därför denna underliga fundering. Och vi kan ju inte direkt fråga honom

  • Svar på tråden Runka med kateter
  • Anonym

    men lägg av.Kanppast att dom lär sig om man kan runka med kateter.

    25:12 följande:


    Svar på #3
    Nä, men man borde väl veta hur kroppen fungerar som sköterska? Hoppas inte jag behöver vård inom det snaraste...
  • Doktorn

    Jag har manliga patienter som kan onanera med kateter. Om slnagen ligger "framåt" onanerar man som vanligt, och precis som flera påpekat kommer säden oftast bredvid slangen i urinröret, men det är inte ovanligt att man även får säd i urinen.

    Samlag kan genomföras som vanligt när man har en mjuk slang som läggs längs med penis. Inget konstigt alls egentligen.

  • Kime

    Men vad glad jag blir av att höra att man faktiskt KAN ha sex med kateter! Tyckte det kändes så tråkigt det vi fått lära oss under utbildningen i just den här frågan, det är ju ändå så många människor som är beroende av KAD. Vad bra att verkligheten är påhittigare än böckerna!

  • snapdragon

    det enda jag kan tänka mig som kan bli lite knepigt är att det kanske lägger sig lite sperma kvar inne i penis längs med KADen och liksom...ligger kvar där, och att det kan komma att lukta lite, men det är ju ingen katastrof.

  • Doktorn

    snapdragon skrev 2008-12-22 19:53:43 följande:


    det enda jag kan tänka mig som kan bli lite knepigt är att det kanske lägger sig lite sperma kvar inne i penis längs med KADen och liksom...ligger kvar där, och att det kan komma att lukta lite, men det är ju ingen katastrof.
    Erfarenhetsmässigt utgör det inget stort problem. Jag antar att mer än man tror tar vägen via urinblåsan (vilket f.ö. benämns "retrograd ejakulation" och ibland inträffar hos män *utan* kateter, men det är en annan historia).
  • snapdragon

    okej.
    har ingen erfarenhet av detta, det var bara en tanke.


    Doktorn skrev 2008-12-22 20:37:20 följande:
    Erfarenhetsmässigt utgör det inget stort problem. Jag antar att mer än man tror tar vägen via urinblåsan (vilket f.ö. benämns "retrograd ejakulation" och ibland inträffar hos män *utan* kateter, men det är en annan historia).
  • Anonym (kille)

    Kan någon förklara för mig exakt hur det skall gå till att runka med kateter. Jag trodde det var något slags platsrör som förs in i urinröret på killens snopp när han har problem att kissa och att det sitter en plastpåse i ena ändan. kan någon son vet förklara för mig hur den används och ser ut.

  • Doktorn

    Anonym (kille) skrev 2008-12-23 06:53:57 följande:


    Kan någon förklara för mig exakt hur det skall gå till att runka med kateter. Jag trodde det var något slags platsrör som förs in i urinröret på killens snopp när han har problem att kissa och att det sitter en plastpåse i ena ändan. kan någon son vet förklara för mig hur den används och ser ut.
    Du har helt rätt. En urinvägskateter (kallas även KAD) är en ca 30 centimeter lång gummislang (oftare gjord av plast eller silikon) som införs genom urinröret med ena änden slutande i urinblåsan, där den förankras med en uppblåst ballong i slangänden (en s.k. kuff). I den andra änden fästs en slnag med uppsamlingspåse, s.k. uribag.

    Oavsett om penis är slak eller erigerad sticker alltså gummislangen ut genom urinrörsmynningen och man kan på valfritt sätt greppa runt ollon eller penis. Inga konstigheter alls.
  • Anonym (uska äo)

    Jag jobbar på äldreboende och har varit med om att en manlig boende bett om att få sin kateter dragen tillfälligt när han hade sig dam hos sig. Det fick han ju såklart och vad de gjorde därefter kan man ju gissa sig till. Så han tyckte nog inte att det hade varit särskillt roligt att behöva ha kateter under samlaget.

    Hos kvinnor vet jag att man ofta erbjuder suprapubiskateter, dvs en kateter som förs in genom ett hål direkt i buken och in i blåsan om det är så att de fortfarande är sexuellt aktiva. Men sådana hål görs inte på boendena utan urologen bedömer om de ska få det.

  • Doktorn

    Anonym (uska äo) skrev 2008-12-23 11:21:15 följande:


    Jag jobbar på äldreboende och har varit med om att en manlig boende bett om att få sin kateter dragen tillfälligt när han hade sig dam hos sig. ... Hos kvinnor vet jag att man ofta erbjuder suprapubiskateter, dvs en kateter som förs in genom ett hål direkt i buken och in i blåsan om det är så att de fortfarande är sexuellt aktiva.
    Jodå, visst kan man dra katetern och sätta om den. Men om man hade varit förutseende hade man kunnat sätta en mjuk silikonkateter från början och sedan ge patienten all information han behövde. På det viset slipper man infektionsrisken med att sätta om katetern.

    Ang suprapubiskateter så sätts det även på män. Men både män och kvinnor kan ha ett fullt normalt samliv med traditionell kateter på plats.
  • Anonym (uska äo)

    En fråga som inte egentligen hör hemma i denna tråd, men jag måste bara få fråga eftersom jag länge undrat. Hur går det med manliga stomiopererade patienter som är homosexuella? De kan ju inte ha anala samlag eftersom man syr igen där bak. Har själv plockat stygn på en man därbak så därför vet jag. Kan man återskapa ett hål trots att ändtarmen är borta?

  • snapdragon

    finns många sätt att ha sex, analt är knappast homosexuellas enda alternativ.
    Anonym (uska äo) skrev 2008-12-23 16:28:57 följande:


    En fråga som inte egentligen hör hemma i denna tråd, men jag måste bara få fråga eftersom jag länge undrat. Hur går det med manliga stomiopererade patienter som är homosexuella? De kan ju inte ha anala samlag eftersom man syr igen där bak. Har själv plockat stygn på en man därbak så därför vet jag. Kan man återskapa ett hål trots att ändtarmen är borta?
  • Anonym (uska äo)

    Men de som gillar och vill ha det måste det bli väldigt jobbigt för!

  • Anonym (kille)
    Doktorn skrev 2008-12-23 12:46:44 följande:
    Jodå, visst kan man dra katetern och sätta om den. Men om man hade varit förutseende hade man kunnat sätta en mjuk silikonkateter från början och sedan ge patienten all information han behövde. På det viset slipper man infektionsrisken med att sätta om katetern. Ang suprapubiskateter så sätts det även på män. Men både män och kvinnor kan ha ett fullt normalt samliv med traditionell kateter på plats.
    Tack för ditt svar, hoppas att jag aldrig behöver komma i denna situation, vet inte om livet är värt att leva om man skall ha detta dagligen, engångsgrej är väl inte så farligt men varje dag.
  • megasinned1

    När jag får stånd, med den saken så gör det ont. Speciellt på morgonen när man vaknar! Jag ska bara ha katetern till imorgon ändå. 

  • Anonym (Stomissk)
    Anonym (uska äo) skrev 2008-12-23 16:28:57 följande:

    En fråga som inte egentligen hör hemma i denna tråd, men jag måste bara få fråga eftersom jag länge undrat. Hur går det med manliga stomiopererade patienter som är homosexuella? De kan ju inte ha anala samlag eftersom man syr igen där bak. Har själv plockat stygn på en man därbak så därför vet jag. Kan man återskapa ett hål trots att ändtarmen är borta?


    Man behöver inte amputera (sy igen) ämdtarmen när man är stomiopererad.
  • Anonym (H)
    Anonym (uska äo) skrev 2008-12-23 19:35:58 följande:
    Men de som gillar och vill ha det måste det bli väldigt jobbigt för!
    Eller hur
Svar på tråden Runka med kateter