Svar på #200
Du börjar ditt inlägg med att prata om föräldrars rättigheter/skyldigheter, vad jag vet så var det ingen vuxen som hade kastat rönnbär eller busat i trappuppgången, det var heller ingen vuxen som blev slagen med en käpp, det var ett nio år gammalt barn, som till råga på allt hade ADHD. Så egentligen borde vi väl fokusera på barnens rättigheter som bla. är att inte utsättas för fysiskt våld.
Vad det gäller förldrars rättigheter /skyldigheter så håller jag fullständigt med dig, man måste uppfostra sina barn och se till att de inte upprör andra människor i synnerhet äldre människor. Men som jag har förstått det, hade tanten inte gett mamman någon möjlighet att agera, hon hade inte försökt prata med mamman till pojken, hon hade heller inte gjort någon anmälan. Allt mamman visste då hon gjorde anmälan, var att någon slagit hennes son med käpp, och denna person hade inte kontaktat henne (TS) innan hon gick till handling. Till råga på allt hade de endast hunnit bo där en vecka.
Om tanten i stället hade kontaktat TS så hade hon säkert agerat annorlunda, då hade det ju för det första inte funnits något att anmäla från TS sida i alla fall. Hon hade fått möjligheten att utöva sina skyldigheter som förälder, hon hade kunnat förklara problematiken som fanns hos sonen, och tanten hade därmed kanske fått "en vän för livet"
Sen att hävda att en anmälning från tantens sida inte hade hjälp kan ju äga sin riktighet, men det får vi aldrig veta eftersom någon anmälan aldrig gjordes, i alla fall inte från tantens sida. Men frågan är då om tantens metod hjälpte, slutade busstrecken i och med käppslagen, NEJ! i en av artiklarna framgår det ju att busstrecken fortsatt efter händelsen.
Eftersom familjen endast hunnit bo på området en vecka då käppslagen inträffade, så kan han omöjligt trakasserat tanten i flera år.
Vad det gäller en tantens styrka, så tycker jag det är löjligt av dig att påstå att man inte kan ådra sig några skador av ett slag från en 'äldre tant med reumatism, speciellt eftersom du påstår dig ha jobbat inom vården. Jag har själv jobbat inom vården och ådragit mig många blåmärken och rivsår av äldre människor. Jag är en vuxen människa så varför skulle inte ett barn kunna få liknade skador? Sen har du faktiskt ingen aning om hur tanten höll i käppen vid slagen. Hon kan lika gärna använt det som ett slagträ. Självklart kan man skada någon med en käpp, att påstå något annat är ju brist på kunskap. Ne avslutar jag mitt inlägg med huvudet högt, känner ingen anledning att komma med påhopp gentwemot dig!