• Maria40

Glutenfri tårtbotten - kan jag använda potatismjöl?

Har oövertänkt tagit på mig att fixa tårta till familjens annadagsträff, det finns glutenallergiker i sällskapet.

Glad i hågen tänkte jag att det är väl bara att byta ut vetemjölet till potatismjöl - men i de recept jag hittat så är det både potatis- och vetemjöl.

Kan jag öka på potatismjölet och ta bort vetemjölet? Är det samma mängd, menar 1 dl = 1 dl?

Eller, hur fixar man annars glutenfri tårtbotten?
    (Tårtan ska vara både gluten- och laktosfri för att uppfylla alla kriterier).

• Svar på tråden Glutenfri tårtbotten - kan jag använda potatismjöl?
  • Blå Flygare

Nej, du kan inte byta rakt av, kommer bli cemet av det. Finns glutenfria mixar (kolla innehållet, viss innehåller mjölk), men även med de bör man ha ett recept för det om det ska bli bra.

• Hannah76

Tårtbotten för ca 15 bitar, grundrecept anpassat från ?Sju sorters kakor?, ICA bokförlag

4 ägg
    2 dl socker
    1 dl mix
    3/4 dl potatismjöl
    1 ½ tsk bakpulver
    1/4 tsk fiberHusk (kan uteslutas, men gör kakan mer lättdelad)
    Vispa ägg och socker. Med glutenfritt mjöl måste man vispa äggen extra länge, annars riskerar kakan att bli tung och degig. Vispa försiktigt i övriga ingredienser och häll i en smord form, 24-26 cm i diameter. Vill du bröa kanterna, använd glutenfritt ströbröd eller kokos. Grädda i 175 grader i 40 minuter, prova med en sticka som ska vara helt torr när kakan är klar.

• mammatalman

du kan göra en "rulltårta" då gör smeten och häller i långpanna och skär ut runda bitar till de olika våningarna i tårtan

Ingredienser

3 dl potatismjöl
    1 1/5 dl socker
    2 tsk bakpulver
    1 1/2 vatten
    2 msk margarin/mjölkfritt/mjölk-sojafritt

Blanda alla torra ingredienser, rör i vattnet.
    Ta ett bakplåtspapper och smörj det med margarinet. Bred ut smeten. Grädda i ugnen i ca 5 till 10 minuter. 175 - 200 grader ugntemp.

Rulltårta: Gör som vanligt med sylt eller fruktmos.

Tårta: Gör som vanligt när man gör tårta.

Tips: Vi har inte gluten så jag byter ut potatismjölet till vanligt mjöl....

• Blå Flygare

PS: Om du köper glutenfri mix att göra på så köp inte "naturligt glutenfri", den med vetestärkelse i blir fluffigare.

• Maria40

Tack för svaren!
    Blå myran - är potatismjöl "hårdare" än vanligt?
    Hannah76 - vad är "mix" som du skriver om i receptet?

• Maria40

Tack mammatalman för receptet.
    Det är en bra ide att anvädna rulltårterecept och skära ut så det passar.

Hmmm..tänk jag hade inte en tanke på att även se upp med margarinet...tack även för det. Kan jag använda smör istället? Eller hoppa över fettet?
    (Hoppas jag inte verkar för okunnig).

• Blå Flygare

Maria40 skrev 2008-12-22 18:31:47 följande:

Tack för svaren! Blå myran - är potatismjöl "hårdare" än vanligt? Hannah76 - vad är "mix" som du skriver om i receptet?
    Gluten och vetestärkelse är det som gör mjuka kakor fluffiga och sega. Potatismjöl är utan båda så det blir lätt hårt. Finns recept med bara potatismjöl, men man kan inte byta ut i recept rakt av.
  • mammatalman

smör bör du nog inte använda (jag har inte så bra koll på det ring o hör med de som kommer) det finns mjölkfritt margarin det är nog bättre.

• Blå Flygare

Maria40 skrev 2008-12-22 18:34:51 följande:

Tack mammatalman för receptet. Det är en bra ide att anvädna rulltårterecept och skära ut så det passar. Hmmm..tänk jag hade inte en tanke på att även se upp med margarinet...tack även för det. Kan jag använda smör istället? Eller hoppa över fettet? (Hoppas jag inte verkar för okunnig).
    Man kan vara väldigt olika känslig mot mjölk vid laktosintollerans. Många tål det. Tror det är mindre laktos i margarin än i smör, men är osäker. Finns laktosfritt smör och mjölkfritt margarin. Många flytande margarin är utan mjölk. Dock brukar glutenfritt bak bli bättre på smör/fast margarin än på flytande margarin/olja.
Svar på tråden Glutenfri tårtbotten - kan jag använda potatismjöl?