• Maria40

Glutenfri tårtbotten - kan jag använda potatismjöl?

Har oövertänkt tagit på mig att fixa tårta till familjens annadagsträff, det finns glutenallergiker i sällskapet.

Glad i hågen tänkte jag att det är väl bara att byta ut vetemjölet till potatismjöl - men i de recept jag hittat så är det både potatis- och vetemjöl.

Kan jag öka på potatismjölet och ta bort vetemjölet? Är det samma mängd, menar 1 dl = 1 dl?

Eller, hur fixar man annars glutenfri tårtbotten?
    (Tårtan ska vara både gluten- och laktosfri för att uppfylla alla kriterier).

• Svar på tråden Glutenfri tårtbotten - kan jag använda potatismjöl?
  • Drage

Om du använder dig av Mildas margarin så är det mjölkfritt. Allt vegetabilsikt fett är givetvis mjölkfri (kossan är ju animalisk...)

Mix, som det talas om, kallas alla glutenfria mjöler då de inte är rent mjöl. Här är exempel på mixer från semper så kan du se hur de ser ut! www.semper.se/templates/ProductList.aspx

Gå till den glutenfria hyllan i din affär så kan du hitta flera olika sorter där. Det finns även en glutenfri sockerkaksmix. Kanske är enklast för dig? Om den är mjölkfri kan jag dock inte svara på...

www.allergimat.com och www.celiaki.se kan du också få tips och recept!

Lycka till!

• Blå Flygare

Milda är INTE mjölk/laktosfritt!
    www.milda.com/SE-New/produkter_matfett.html

Milda har ett bordmargarin som är mjölkfritt, men det är tydligt märkt på förpackningen. Bakmargarinet innehåller vassle som innehåller stora mängder laktos.

Carlshamn har ett mjölkfritt margarin, står tydligt på den förpackningen (de har även sorter med mjölk i)

• Maria40

Tack igen för era svar. Måste ta mig en funderare på hur jag ska göra. Inser att det var lite svårare än jag tänkt när jag tänkte "för fort" och sa "jag fixar tårta"!

Tack också Hannah76, vi blir ju närmare 20 pers så jag kanske kan göra 2-3 olika tårtor, varav en uppfyller alla allergikers olika kriterier? Marängtårta är ett bra alternativ, då med laktosfri grädde - eller vad har du i din marängtårta?

Sedan kan jag ju ha även vanliga (en, två?) tårtor för "gemene man".

• Blå Flygare

Ok, liksom carlshamn har de även en sort som är mjölkfri, men den vanliga är med mjölk i.

• Maria40

Just nu funderar jag på om jag ska göra en Schwarzwaldtårta, då kommer jag ifrån mjölet helt och hållet.

Nästa fråga blir: HUR smakar laktosfri grädde? Smakar den likadant som vispgrädde eller..

Funderar på om jag ska göra en stor tårta som fyller alla allergikers krav samtidigt som andra kan äta av den (och tycka det är gott) eller om jag ska göra en mindre för allergikerna och en "vanlig" till alla andra?

• Drage
    Blå Flygare skrev 2008-12-22 18:50:56 följande:
    Milda är INTE mjölk/laktosfritt!www.milda.com/SE-New/produkter_matfett.htmlMilda har ett bordmargarin som är mjölkfritt, men det är tydligt märkt på förpackningen. Bakmargarinet innehåller vassle som innehåller stora mängder laktos. Carlshamn har ett mjölkfritt margarin, står tydligt på den förpackningen (de har även sorter med mjölk i)
    Sorry! Var tydligen lite snabb där...

Min dotter är mjölkallergiker och vi använder Milda, det står att det är vassle i och i vassle är det mestadels vatten men även mjölksocker och mjölksyra. Eftersom det är proteinet hon inte tåler kan hon äta produkter med vassle i.

Både jag och dottern är dessutom glutenintoleranta och är vana vid svårigheterna (som faktiskt inte är så svåra!)

Gör du vanliga tårtor till de andra i sällskapet och så kan du i frysdisken hitta glutenfri kladdkaka från Fria Bröd, vilket jag är säker på att både den glutenintoleranta och laktosintoleranta klara av!

Lite längre ner på denna sidan finns en bild av hur förpackningen ser ut. Kakan kostar ca 30 kronor. www.fria.se/produktfria.html

Som allergiker är man tacksam bara ngn har ansträngt sig!
  • Blå Flygare
    Drage skrev 2008-12-22 19:04:17 följande:
    Blå Flygare skrev 2008-12-22 18:50:56 följande: Milda är INTE mjölk/laktosfritt!www.milda.com/SE-New/produkter_m
    atfett.htmlMilda har ett bordmargarin som är mjölkfritt, men det är tydligt märkt på förpackningen. Bakmargarinet innehåller vassle som innehåller stora mängder laktos. Carlshamn har ett mjölkfritt margarin, står tydligt på den förpackningen (de har även sorter med mjölk i) Sorry! Var tydligen lite snabb där... Min dotter är mjölkallergiker och vi använder Milda, det står att det är vassle i och i vassle är det mestadels vatten men även mjölksocker och mjölksyra. Eftersom det är proteinet hon inte tåler kan hon äta produkter med vassle i. Både jag och dottern är dessutom glutenintoleranta och är vana vid svårigheterna (som faktiskt inte är så svåra!) Gör du vanliga tårtor till de andra i sällskapet och så kan du i frysdisken hitta glutenfri kladdkaka från Fria Bröd, vilket jag är säker på att både den glutenintoleranta och laktosintoleranta klara av! Lite längre ner på denna sidan finns en bild av hur förpackningen ser ut. Kakan kostar ca 30 kronor. www.fria.se/produktfria.html Som allergiker är man tacksam bara ngn har ansträngt sig!
    Oj, varken jag eller dottern (båda mjölkallergiker) tål vassle. Är lite protein kvar i den.
  • Drage

Maria40 skrev 2008-12-22 19:00:10 följande:

Just nu funderar jag på om jag ska göra en Schwarzwaldtårta, då kommer jag ifrån mjölet helt och hållet.Nästa fråga blir: HUR smakar laktosfri grädde? Smakar den likadant som vispgrädde eller..Funderar på om jag ska göra en stor tårta som fyller alla allergikers krav samtidigt som andra kan äta av den (och tycka det är gott) eller om jag ska göra en mindre för allergikerna och en "vanlig" till alla andra?
    Är du 100% säker på att det personen är laktosintolerant och inte mjölkproteinalergiker? Vi upplever ofta att folk försöker vara snälla och "duktiga" och köper laktosfritt till dottern, men då det är proteinet som hon inte tål blir det tyvärr fel...

Så vitt jag vet ska laktosfri grädde smaka helt ok (har dock inte smakat själv, men kanske ngn annan vet). Helt mjölkfri vispgrädde är totalt oätbar tyvärr. Smakar väldigt beskt hur mycket man än försöker smaksätta den.
  • Blå Flygare

Just nu funderar jag på om jag ska göra en Schwarzwaldtårta, då kommer jag ifrån mjölet helt och hållet. Nästa fråga blir: HUR smakar laktosfri grädde? Smakar den likadant som vispgrädde eller.. Funderar på om jag ska göra en stor tårta som fyller alla allergikers krav samtidigt som andra kan äta av den (och tycka det är gott) eller om jag ska göra en mindre för allergikerna och en "vanlig" till alla andra?
    Glöm inte att maräng man köper är gjord på mjölk ist för ägg.

Laktosfri grädde tycker de flesta smakar bra, finns lika olika sorter o jag vet inte vilken som är mer o mindre populär.
  • Blå Flygare

Drage skrev 2008-12-22 19:08:22 följande:

Är du 100% säker på att det personen är laktosintolerant och inte mjölkproteinalergiker? Vi upplever ofta att folk försöker vara snälla och "duktiga" och köper laktosfritt till dottern, men då det är proteinet som hon inte tål blir det tyvärr fel... Så vitt jag vet ska laktosfri grädde smaka helt ok (har dock inte smakat själv, men kanske ngn annan vet). Helt mjölkfri vispgrädde är totalt oätbar tyvärr. Smakar väldigt beskt hur mycket man än försöker smaksätta den.
    Glutenintollerans o laktosintollerans "går hand i hand", mycket vanlig kombo. Så TS har säkert rätt.

Drago: Har du testat Visp från GoGreen? Den är söt och inte besk (baserad på havre o inte soja). Jag tycker den är god!
  • lotfix

men du, ofta dom som är allergiska mot gluten är väldigt känsliga så detta bröd ska egentligen bakas ii helt glutenfri miljö. så du tänker på det!!

bakar alltid glutenfritt och kan absolut rekomendera att använda fiberhusk. brödet blir då mycket bättre.
    lycka till!!

• Maria40

Uj, uj, nu snurrar huvudet rejält. Vad mycket ni kan....så mycket att tänka på... lättast är kanske att köpa den färdiga kakan, men det känns lite "tråkigt".

Det jag vet bomsäkert är att en person är laktosintolerant, men kan äta laktos om han tar tabletter.

Den andra "misstänker" jag är allergisk för att vara lite speciell och få uppmäksamhet, just nu gäller laktos & glutenintolerans. Personens allergier har varierat lite genom åren beroende på vilken allergi som just då varit mest uppmärksammad i media. Vet att min mamma av misstag gav personen något med vanligt vetemjöl i, h*n reagerade inte med mer än "det var gott!". Blev inte sjuk efteråt eller nåt.

• Drage
    Blå Flygare skrev 2008-12-22 19:17:05 följande:
    Glutenintollerans o laktosintollerans "går hand i hand", mycket vanlig kombo. Så TS har säkert rätt.Drago: Har du testat Visp från GoGreen? Den är söt och inte besk (baserad på havre o inte soja). Jag tycker den är god!haha, nu försökte jag skriva enkelt utan att förklara hela familjens allergier... JAG är glutenintolerant och dottern sädesslagsallergiker, vilket innebär att hon äter glutenfritt och inte heller havre. Så tyvärr kan vi inte testa gogreens grädde... När jag gick igenom alla mjölkfria vispgräddesorter fanns inte gogreens variant än.

ja, jag vet att laktos och gluten är en vanlig kombintion men det framgick inte om det vara en och samma person som skulle vara utan båda nämligen... Ville bara uppmärksamma TS på detta eftersom vi allt som oftast är gäster hos folk som varit jättesnälla och ansträngt sig men så har det ändå blivit tokigt eftersom de har köpt laktosfritt.
  • Blå Flygare

Maria40 skrev 2008-12-22 19:28:41 följande:

Uj, uj, nu snurrar huvudet rejält. Vad mycket ni kan....så mycket att tänka på... lättast är kanske att köpa den färdiga kakan, men det känns lite "tråkigt". Det jag vet bomsäkert är att en person är laktosintolerant, men kan äta laktos om han tar tabletter. Den andra "misstänker" jag är allergisk för att vara lite speciell och få uppmäksamhet, just nu gäller laktos & glutenintolerans. Personens allergier har varierat lite genom åren beroende på vilken allergi som just då varit mest uppmärksammad i media. Vet att min mamma av misstag gav personen något med vanligt vetemjöl i, h*n reagerade inte med mer än "det var gott!". Blev inte sjuk efteråt eller nåt.
    Matallergi tar ofta lång tid att utreda och det är inte alltid man får någon bra hjälp från sjukvåden tyvärr, och då testar man sig gärna genom de saker man hör att man kan vara allergisk emot, nämligen de som det står i tidningarna om.
    Vid glutenintollerans reagerar man inte alltid så det märks, men man får skada på tarmen som kan ge div allvarliga problem. Reaktionen kan också komma ett bra tag efter, och då är det svårt att veta vad det var man reagerade emot.

Jag tackade själv för den goda maten på en restaurang för ett par v sen, för att sedan hemma få magont och dagen efter diarré. Så tröttsamt när man är petig och noga förklarar att man inte tål. För att inte tala om jobbigt att behöva vara dålig i magen ett par dagar för att de tror att "lite gör inget" eller "hon överdriver nog bara".

Sen finns de säkert de som hittar på också, men jag tycker inte man ska dra den slutsaten för snabbt!
  • Blå Flygare

Maria40 skrev 2008-12-22 19:28:41 följande:

Uj, uj, nu snurrar huvudet rejält. Vad mycket ni kan....så mycket att tänka på... lättast är kanske att köpa den färdiga kakan, men det känns lite "tråkigt". Det jag vet bomsäkert är att en person är laktosintolerant, men kan äta laktos om han tar tabletter. Den andra "misstänker" jag är allergisk för att vara lite speciell och få uppmäksamhet, just nu gäller laktos & glutenintolerans. Personens allergier har varierat lite genom åren beroende på vilken allergi som just då varit mest uppmärksammad i media. Vet att min mamma av misstag gav personen något med vanligt vetemjöl i, h*n reagerade inte med mer än "det var gott!". Blev inte sjuk efteråt eller nåt.
    Matallergi tar ofta lång tid att utreda och det är inte alltid man får någon bra hjälp från sjukvåden tyvärr, och då testar man sig gärna genom de saker man hör att man kan vara allergisk emot, nämligen de som det står i tidningarna om.
    Vid glutenintollerans reagerar man inte alltid så det märks, men man får skada på tarmen som kan ge div allvarliga problem. Reaktionen kan också komma ett bra tag efter, och då är det svårt att veta vad det var man reagerade emot.

Jag tackade själv för den goda maten på en restaurang för ett par v sen, för att sedan hemma få magont och dagen efter diarré. Så tröttsamt när man är petig och noga förklarar att man inte tål. För att inte tala om jobbigt att behöva vara dålig i magen ett par dagar för att de tror att "lite gör inget" eller "hon överdriver nog bara".

Sen finns de säkert de som hittar på också, men jag tycker inte man ska dra den slutsaten för snabbt!
  • Blå Flygare
    Drage skrev 2008-12-22 19:33:47 följande:
    haha, nu försökte jag skriva enkelt utan att förklara hela familjens allergier... JAG är glutenintolerant och dottern sädesslagsallergiker, vilket innebär att hon äter glutenfritt och inte heller havre. Så tyvärr kan vi inte testa gogreens grädde... När jag gick igenom alla mjölkfria vispgräddesorter fanns inte gogreens variant än. ja, jag vet att laktos och gluten är en vanlig kombintion men det framgick inte om det vara en och samma person som skulle vara utan båda nämligen... Ville bara uppmärksamma TS på detta eftersom vi allt som oftast är gäster hos folk som varit jättesnälla och ansträngt sig men så har det ändå blivit tokigt eftersom de har köpt laktosfritt.
    Förlåt, datorn busar med mig...

Förstår Drago. Men nog med OT här.
  • brokig

Låglaktosgrädde smakar jättebra, något sötare än vanlig grädde, men ingen konstig bismak. När jag bakar glutenfritt och låglaktos brukar jag göra egna marängbottnar (eller köpa färdiga av rätt typ) och fylla dem med låglaktosgrädde och hallon. Ovanpå brukar jag ha mörk choklad med hög kakaohalt (dubbelkollar så att den är mjölkfri).

• Maria40

Blå Myran, förstår och håller med om att man inte ska dra förhastade slutsatser utan att veta. Det är därför jag förutsatt att allergin är "riktig" och försöker rätta mig efter det när jag ska fixa någon smaskig tårta.

Det som snurrade till huvudet för mig var fråga om det verkligen är laktos- eller mjälproteinallergi som det handlar om - sanningen är att jag inte vet. Men det som personen själv säger är att h*n är laktos- och glutenintolerant. (Men som jag skriver det har varierat genom åren så jag är inte säker på om det är färdigutrett).

Svar på tråden Glutenfri tårtbotten - kan jag använda potatismjöl?