Maria40 skrev 2008-12-22 19:28:41 följande:
Uj, uj, nu snurrar huvudet rejält. Vad mycket ni kan....så mycket att tänka på... lättast är kanske att köpa den färdiga kakan, men det känns lite "tråkigt". Det jag vet bomsäkert är att en person är laktosintolerant, men kan äta laktos om han tar tabletter. Den andra "misstänker" jag är allergisk för att vara lite speciell och få uppmäksamhet, just nu gäller laktos & glutenintolerans. Personens allergier har varierat lite genom åren beroende på vilken allergi som just då varit mest uppmärksammad i media. Vet att min mamma av misstag gav personen något med vanligt vetemjöl i, h*n reagerade inte med mer än "det var gott!". Blev inte sjuk efteråt eller nåt.
Matallergi tar ofta lång tid att utreda och det är inte alltid man får någon bra hjälp från sjukvåden tyvärr, och då testar man sig gärna genom de saker man hör att man kan vara allergisk emot, nämligen de som det står i tidningarna om.
Vid glutenintollerans reagerar man inte alltid så det märks, men man får skada på tarmen som kan ge div allvarliga problem. Reaktionen kan också komma ett bra tag efter, och då är det svårt att veta vad det var man reagerade emot.
Jag tackade själv för den goda maten på en restaurang för ett par v sen, för att sedan hemma få magont och dagen efter diarré. Så tröttsamt när man är petig och noga förklarar att man inte tål. För att inte tala om jobbigt att behöva vara dålig i magen ett par dagar för att de tror att "lite gör inget" eller "hon överdriver nog bara".
Sen finns de säkert de som hittar på också, men jag tycker inte man ska dra den slutsaten för snabbt!