• Mammatilltretroll

Faligt att bli knäckt hos en kiropraktor eller napprapat?

Jag har problem med återkommande huvudvärk som inga tabletter biter på så nu tänkte jag testa det här med att knäckas av yrkesman.. ;)

Jag har varit en gång till en napprapat so far och jag tyckte det var hemskt obehagligt, inte att det gjorde ont men det kändes som han skulle bryta nacken på mig!

Kan det vara farligt att knäckas? Kan man bli förlamad eller dö eller liksom bryta nacken?
    Känns ju oerhört läskigt tycker jag...

• Svar på tråden Faligt att bli knäckt hos en kiropraktor eller napprapat?
  • Pelargonen

Nej, det är inte farligt. Se bara till att du går till en legitimerad naprapat. Däremot är det inte nyttigt att själv frammana knak och dylikt.

Håller med om att det är obehagligt när de knäcken men ack så skönt det kan vara efteråt.

• Fru U

Naprapater brukar väl inte knäcka? De tänjer väl och drar ovs

Det är väl kiropraktiker som knäcker?

Svaren bor i hjärtat
  • Tummen78

Gick hos en kiropraktor under hela graviditeten, gud vad skönt det var! Men jo jag håller med dig om att det känns lite läskigt, speciellt när de drar i nacken! Farligt är det inte! Tala om att du tycker det är lite läskigt nästa gång du går dit så kan h*n lugna dig lite innan "knäcket". och precis som Danstina skrev: kolla upp att det är en legitimerad person!

• MalinAnnaJosefine

Fru U skrev 2008-12-22 21:50:27 följande:

Naprapater brukar väl inte knäcka? De tänjer väl och drar ovsDet är väl kiropraktiker som knäcker?
    Både kiropraktorer och naprapater knäcker. Inte särkilt stor skillnad på yrkerna, bara att napraten töjer också.
  • Jalapeno

det har hänt hyfsat många gånger att kiropraktorer och naprapater orsakar hjärninfarkter när de behandlar nackar. Vertebraliskärlen går mkt nära nacken och de försörjer bakre delen av hjärnan med blod. Vid manipulation kan plack från kärlväggen åka upp i hjärnan, dvs stroke/hjärninfarkt.

Ländryggsbehandlingar är inte farliga men nackbehandlingar kan vara farliga, ffa hos äldre som har stelare skörare kärl.

• Pelargonen

Tummen78 skrev 2008-12-22 21:57:50 följande:

Gick hos en kiropraktor under hela graviditeten, gud vad skönt det var! Men jo jag håller med dig om att det känns lite läskigt, speciellt när de drar i nacken! Farligt är det inte! Tala om att du tycker det är lite läskigt nästa gång du går dit så kan h*n lugna dig lite innan "knäcket". och precis som Danstina skrev: kolla upp att det är en legitimerad person!
    Vad märkligt. Själv har jag träffat två kiropraktorer som säger att de inte gärna vill knäcka just när man är gravid pga den ökade halten av relaxinet (hormon som luckrar upp skelettet). Så även om de är legitimerade så verkar de ju säga/tycka olika.
  • MalinAnnaJosefine

Tummen78 skrev 2008-12-22 21:57:50 följande:

Dom knäckte väl mest bara bröstryggen då??
  • Mammatilltretroll

Tyras föräldrar skrev 2008-12-22 22:05:10 följande:

det har hänt hyfsat många gånger att kiropraktorer och naprapater orsakar hjärninfarkter när de behandlar nackar. Vertebraliskärlen går mkt nära nacken och de försörjer bakre delen av hjärnan med blod. Vid manipulation kan plack från kärlväggen åka upp i hjärnan, dvs stroke/hjärninfarkt. Ländryggsbehandlingar är inte farliga men nackbehandlingar kan vara farliga, ffa hos äldre som har stelare skörare kärl.
    Usch va otäckt!!!
  • Glass

Jag ahr varit hos en naprapat för min huvudvärk. En liten knäckning i bröstryggen och sedan djupmassage och lite töjning.
    3 gånger och sedan var min huvudvärk borta totalt. Den hade jag dragits med dagligen i flera år...

• destino

har gått hos kiropraktor som fixade mina skador, gick i flera år med foglosning och måde dåligt trodde inte att hjälp fanns, men nu så är jag som ny..
    kan gå,dansa tränna...
    så jag älskar min knäckande kiropraktor

Svar på tråden Faligt att bli knäckt hos en kiropraktor eller napprapat?