Inlägg från: Mammatilltretroll |Visa alla inlägg
  • Mammatilltretroll

Faligt att bli knäckt hos en kiropraktor eller napprapat?

Jag har problem med återkommande huvudvärk som inga tabletter biter på så nu tänkte jag testa det här med att knäckas av yrkesman.. ;)

Jag har varit en gång till en napprapat so far och jag tyckte det var hemskt obehagligt, inte att det gjorde ont men det kändes som han skulle bryta nacken på mig!

Kan det vara farligt att knäckas? Kan man bli förlamad eller dö eller liksom bryta nacken?
    Känns ju oerhört läskigt tycker jag...

• Svar på tråden Faligt att bli knäckt hos en kiropraktor eller napprapat?
  • Mammatilltretroll

Tyras föräldrar skrev 2008-12-22 22:05:10 följande:

det har hänt hyfsat många gånger att kiropraktorer och naprapater orsakar hjärninfarkter när de behandlar nackar. Vertebraliskärlen går mkt nära nacken och de försörjer bakre delen av hjärnan med blod. Vid manipulation kan plack från kärlväggen åka upp i hjärnan, dvs stroke/hjärninfarkt. Ländryggsbehandlingar är inte farliga men nackbehandlingar kan vara farliga, ffa hos äldre som har stelare skörare kärl.
    Usch va otäckt!!!
  • Mammatilltretroll

Tyras föräldrar skrev 2008-12-22 22:22:49 följande:

obs, jag hade fel. Det är farligare hos yngre, inte hos äldre. ltarkiv.lakartidningen.se/2007/temp/pda32788....igen, ländryggsbehandling är inte farlig. Alls.
    Det borde ju för guds skull vara förbjudet att knäcka nacken då!
    Usch, jag måste avboka min tid imorgon..
    Men kan man knäcka övriga kroppen - bröstrygg osv utan att det är farligt? Det var så mycket fackspråk i artikeln att jag inte förstod mycket..

Är du läkare?
Svar på tråden Faligt att bli knäckt hos en kiropraktor eller napprapat?