• LoveSharPei

    Någon som vet vart jag kan köpa eller beställa koranen? På svenska.

    Jag är väldigt intresserad av religion och främst islam och kristendomen. Så jag har tänkt att jag ska läsa både bibeln och koranen. Men vart får jag tag i koranen? Finns den att beställa någonstans?

    Någon som vet?

    Ta hand om Er!

  • Svar på tråden Någon som vet vart jag kan köpa eller beställa koranen? På svenska.
  • LoveSharPei
    Jessa med 3 skrev 2008-12-23 20:13:17 följande:
    Finns på adlibris för 39 kr!
    Men är det verkligen den riktiga koranen?
  • Tecken
    LoveSharPei skrev 2008-12-23 20:13:39 följande:
    Men är det verkligen den riktiga koranen?Ja, den gröna, i Zetterstéens översättning.
  • LoveSharPei

    Tecken skrev 2008-12-23 20:14:21 följande:


    Finns på Adlibris för 39kr: www.adlibris.com/se/product.aspxär fanns det även lite relaterade böcker, som t ex böcker om hur man läser Koranen, handböcker om Islam etc.
    Men är det den riktiga koranen som kostar så lite som 39kr verkligen? Låter så billigt! Jag var in där och kollade men trodde inte det var den.
  • Tecken

    LoveSharPei skrev 2008-12-23 20:15:53 följande:


    Tecken skrev 2008-12-23 20:14:21 följande:
    Men är det den riktiga koranen som kostar så lite som 39kr verkligen? Låter så billigt! Jag var in där och kollade men trodde inte det var den.
    Ja, för det är väl en pocketuppalaga? Bibeln kostar 172kr, men då är den inbunden - fanns även på CD för 106kr (bibeln, alltså).
  • Biba

    Du kan beställa en översätting på svenska bokus.se översättaren är Mohammed Knut Bernström, där finns även tolkningar av det som står utav Muhammed Knut Bernström.

    Denna tolkning till svenska har erhållit officiellt godkännande från al-Azhar-universitetets islamiska forskningsinstitution. Det finns flera översättningar av Koranen av olika översättare den ena bättre än den andra.

    Den versionen av Bernstöm har jag och jag tycker den är bra. När jag läste den hade jag Biblen bredvid mig och Gamla testamentet till hands då Koranen bygger mycket på biblen. Lycka till!

  • LoveSharPei

    Tecken skrev 2008-12-23 20:19:10 följande:


    LoveSharPei skrev 2008-12-23 20:15:53 följande:
    Ja, för det är väl en pocketuppalaga? Bibeln kostar 172kr, men då är den inbunden - fanns även på CD för 106kr (bibeln, alltså).
    Okej, tack så mycket!
  • LoveSharPei

    Biba skrev 2008-12-23 20:22:19 följande:


    Du kan beställa en översätting på svenska bokus.se översättaren är Mohammed Knut Bernström, där finns även tolkningar av det som står utav Muhammed Knut Bernström.Denna tolkning till svenska har erhållit officiellt godkännande från al-Azhar-universitetets islamiska forskningsinstitution. Det finns flera översättningar av Koranen av olika översättare den ena bättre än den andra.Den versionen av Bernstöm har jag och jag tycker den är bra. När jag läste den hade jag Biblen bredvid mig och Gamla testamentet till hands då Koranen bygger mycket på biblen. Lycka till!
    Tack så mycket! Jag ska kolla upp den boken och se om jag kanske köper den!
  • Sofia 1983

    Om du bor i en större stad går den (de) att köpa på div. universitetsbokhandlar. Även jag rekommenderar Bernströms översättning.

    Om du är allmänt intresserad av att lära dig grunderna inom islam rekommenderar jag att du läser Islam - den raka vägen av John L. Esposito, en "starter" (för att få lite kött på benen) om man inte orkar plöja igenom hela Koranen på en gång=) Finns givetvis massor med liknande böcker som är bra och tillförlitliga.

    Kul! Lycka till och god jul!

Svar på tråden Någon som vet vart jag kan köpa eller beställa koranen? På svenska.