Inlägg från: Benet |Visa alla inlägg
  • Benet

Vakthundar

Som hundägare har du inga rättigheter, bara skyldigheter... Tyvärr, ibland

Nu är det nära!
  • Benet

Jag tror att en mer utpräglad vakthund hade varit en "svårare" match för dom men har man tårgas och hinner använda den så blir nog vilken hund som helst överrumplad.

Men en "riktig" vakthund hade kanske skrämt dom mer innan sas...

Nu är det nära!
  • Benet
    Danne74 skrev 2008-12-24 20:26:40 följande:
    En hund ska man inte ha till att angripa en inkräktare, hunden ska bara varsla om att ett intrång äger rum.Hunden är värdefull som individ för de flesta samt lätt att skada för en beväpnad inkräktare, antingen med sprej, kniv, andra tillhyggen eller skjutvapen - slutligen så har vi det juridiska ansvaret om en inkräktare blir biten av hunden.Hunden ger alltså skall om intrång och då sätter man sig i säkerhet och kallar på hjälp/polis om detta är möjligt.Själv har jag samtliga sovrum på övervåningen i huset så att jag kan samla familjen i vårt låsbara sovrum och där har jag givetvis även vapenskåpet.
    Oj, det var genomtänkt!

Givetvis har jag inte min hund som "angripare" men han är ändock en vakthund (och det var jag mycket medveten om när jag köpte honom)  som försvarar sin flock. Vad som skulle hända i en liknande situation som i ts berättelse låter därmed jag vara osagt...
    Nu är det nära!
  • Benet
    DalaPetra skrev 2008-12-25 20:50:08 följande:
    Ja och den bästa skyldigheten är att älska din hund
    Nu är det nära!
Svar på tråden Vakthundar