• aiight

Vakthundar

Läste en insändare för ett par dagar sen, där rånarna sprutade tårgas på en golden retriver (eller om det var två?)
    Det stod liksom, rånarna lyckades trots familjens hund (ar)

Nu frågan, är dessa hundar vakthundar?
    Skulle det bli svårare om det var tex en schäfer eller dobbermann?

Och så en fråga till... om en inbrottstjuv blir biten, kan han då anmäla ägaren att hunden bet honom? Det påstår min man

• Svar på tråden Vakthundar
  • Hundtok

Alla hundraser vaktar mer eller mindre. Sen om just dessa två hundar vaktade har jag ingen aning om.

Tror det hade kvittat vilken hundras det än är. Vissa raser vaktar på det sättet att de släpper in alla, men ut kommer de inte.

Ägaren har ju fullt ansvar för sin hund så det borde kunna vara så att tjuven anmäler om han blir biten.

• Nenne 71

Som hundägare har ansvarig för allt din hund gör. Så om hunden biter en inbrottstjuv så kan du få betala skadestånd. Men det gäller ju att tjuven åker dit om han/hon ska anmäla skadan.

• aiight

Knasigt att det ska vara så. Dumma lagar

• köttbullelydnad

De hade ju 2 golden, vilka inte precis kan kallas utpräglade vakthundar även om de besitter instinkten att skydda reviret. Men liksom många andra hundraser så går det att komma runt den instinkten relativt fort.
    Agerar man självsäkert utan att vara hotfull, lockar på hundarna - vilket de även gjort - och sedan gasar dem med tårgas när de är tillräckligt nära - vilket de gjort - så är de eliminerade.

Dobermannen är ju bevisligen vassare än just golden (i många fall - inte alla), så nej, jag tror inte att en smart inbrottstjuv ens ger sig på att gå in där det finns en (eller 2 som i detta fallet). Det är en aktiv och tänkande ras som fattar egna beslut om inte föraren är närvarande. In kanske de kommer - men ut?

Schäfer? Jag velar. En del schäfrar leker man inte jättegärna med, andra är lika godtrogna som farmors gamla tax, bara man har korv med sig. Finns ju hundar av alla typer av mentalitet inom alla raser.

Hurvida en inbrottstjuv kan anmäla om denne blivit biten är faktiskt sant. En hund som biter - även i sin egen bostad - klassas som vapen. Kollade med en väninna som jobbar som polis om detta då jag tycker det låter helt otroligt. Men tydligen är det så. Liksom om en inbrottstjuv halkar på din toalett så kan du åka på skadestånd *Suck!*

• DalaPetra

Jag betalar gärna för den tjuv som min schäfer biter i mitt hem. :-P Jag bits oxå....

Jepp stämmer att man måste betala fastän det är ens eget hem och det är en inbrottstjuv.

• aiight

vet någon var skadestånden är på? måste man isf avliva hunden?

• iii

Golden är ju ingen vakthund även om alla raser vaktar mer eller mindre. En dobberman däremot är mycket bra på att vakta, men jag tror knappast att den hade varit till mer hjälp i det läget när den har fått tårgas i ögonen. Ingen hund hade varit det. Så det är ju ett "smart" sätt att få hundarna ur vägen om man vill göra karriär som inbrottstjuv..

• PixieApa

Vår familj måste väl ändå ha en utav de absolut bästa vakthundarna...
    Vi låg på övervåningen och sov och hade inbrott på undervåningen. Vaknade på morgonen av att dörren var uppbruten och plånboken på köksbordet borta. Vår hund sa inte ett knyst...

• iii

PixieApa skrev 2008-12-24 11:38:44 följande:

Vår familj måste väl ändå ha en utav de absolut bästa vakthundarna... Vi låg på övervåningen och sov och hade inbrott på undervåningen. Vaknade på morgonen av att dörren var uppbruten och plånboken på köksbordet borta. Vår hund sa inte ett knyst...
  • aiight

PixieApa skrev 2008-12-24 11:38:44 följande:

Vår familj måste väl ändå ha en utav de absolut bästa vakthundarna... Vi låg på övervåningen och sov och hade inbrott på undervåningen. Vaknade på morgonen av att dörren var uppbruten och plånboken på köksbordet borta. Vår hund sa inte ett knyst...
    vad har ni för en rackare?
Svar på tråden Vakthundar