De hade ju 2 golden, vilka inte precis kan kallas utpräglade vakthundar även om de besitter instinkten att skydda reviret. Men liksom många andra hundraser så går det att komma runt den instinkten relativt fort.
Agerar man självsäkert utan att vara hotfull, lockar på hundarna - vilket de även gjort - och sedan gasar dem med tårgas när de är tillräckligt nära - vilket de gjort - så är de eliminerade.
Dobermannen är ju bevisligen vassare än just golden (i många fall - inte alla), så nej, jag tror inte att en smart inbrottstjuv ens ger sig på att gå in där det finns en (eller 2 som i detta fallet). Det är en aktiv och tänkande ras som fattar egna beslut om inte föraren är närvarande. In kanske de kommer - men ut?
Schäfer? Jag velar. En del schäfrar leker man inte jättegärna med, andra är lika godtrogna som farmors gamla tax, bara man har korv med sig. Finns ju hundar av alla typer av mentalitet inom alla raser.
Hurvida en inbrottstjuv kan anmäla om denne blivit biten är faktiskt sant. En hund som biter - även i sin egen bostad - klassas som vapen. Kollade med en väninna som jobbar som polis om detta då jag tycker det låter helt otroligt. Men tydligen är det så. Liksom om en inbrottstjuv halkar på din toalett så kan du åka på skadestånd *Suck!*