Inlägg från: DalaPetra |Visa alla inlägg
  • DalaPetra

Vakthundar

Jag betalar gärna för den tjuv som min schäfer biter i mitt hem. :-P Jag bits oxå....

Jepp stämmer att man måste betala fastän det är ens eget hem och det är en inbrottstjuv.

• DalaPetra

Benet skrev 2008-12-24 20:22:11 följande:

Som hundägare har du inga rättigheter, bara skyldigheter... Tyvärr, ibland
    Ja och den bästa skyldigheten är att älska din hund
  • DalaPetra

subkutan skrev 2008-12-25 01:57:37 följande:

Jag har för mig att jag har hört att har du en varningsskylt om att du har hund i huset ("Varning för hund") så blir du inte ersättningsskyldig om nu hunden skulle ge sig på en inbrottstjuv.
    SVAR NEJ!
    Tyvärr är det en vanlig missuppfattning. Varningsskylt hjälper dig inte på något vis, förutom att det kanske skrämmer bort tjuven innan den ens gått in. (Vill nån veta min källa så är det ett hundbefäl inom Polisen som föreläser om Lagen och Hunden.)
  • DalaPetra

subkutan: så om jag har ett vapen hemma och sätter upp en skylt "varning för hårda knogar som slår" så ska jag få slå om jag vill utan att ge skadestånd?
    Extrem liknelse men ändå...

• DalaPetra

förlåt, skrev vapen först och glömde ändra just "vapen hemma" till "är bra på att slåss". Jämförde med vapen först och skjuta men det var lite väl extremt men själva tanken bakom är nog liknande.
    Lagen är märklig men det finns ju ofta en bra tanke bakom.

Personligen tror jag inte det är överdrivet många tjuvar som blir bitna som anmäler för skadestånd men visst förekommer det.

• DalaPetra

En hund får ju försvara dig vid tex ett överfall och då tar hunden över nödvärnsdelen. Gäller även i hemmet men du får vara redo att betala skadestånd ändå oavsett hemma eller ute nånstans om hunden försvarar dig.

Som sagt hundägare har mest skyldigheter men av ganska självklara orsaker oxå.

• DalaPetra

detta kommer från Polisen direkt idag, länshundbefäl med Hunden Och Lagen som "specialitet" då han föreläser för allmänheten om detta m.m.

• DalaPetra

tex skulle jag bli överfallen och nerhållen på marken och min hund attackerar den som attackerar mig så tar hunden över nödvärnet. Men.. skadestånd kan jag ändå åka på om min hund biter attackeraren.

• DalaPetra

förtydligande, det handlar ju inte om att skicka hunden på någon utan att hunden reagerar när det kommer ett överfall och man tex inte kan försvara sig själv.

• DalaPetra

tänkte just skriva det, hänvisa till Wikipedia haha då kan ajg lika gärna hänvisa till en text från någon privatpersons hemsida.

Min information hämtar jag direkt från en polisman som kan hunden och lagen. Räcker inte det så fine... sök info själv men inte på Wikipedia *fniss*

• DalaPetra

Add3: så dåligt så jag orkar inte ens kommentera mer än detta..... Wikipedia hahahahaha VILKEN KÄLLA!!!

• DalaPetra

Återkommer imorgon över hur dåligt jag tycker det är att hänvisa till Wikipedia som källa och min poliskällas kunskaper. För trött nu...

• DalaPetra

oj oj oj

Polismannen är min far som är länshundbefäl och bla föreläser om Hunden och Lagen på brukshundsklubbar m.m. Det han inte kan om hund det anser då inte jag är något jag vill veta.
    Så mycket förtroende har jag för hans hundkunnande och det hade jag haft även om vi inte varit släkt för så bra är det.
    Han har arbetat med polishundar i över 30 år och borde väl kunna det där med lagarna kring hundar och deras liv.

Att jämföra en trafikpolis med en hundpolis hihi näeh då är man tyvärr inte särskilt insatt i Polisens arbete. Det handlar om en livspassion ett sätt att leva jämfört med ett jobb (som iofs många kan ha som ett stort intresse dvs trafik, obs inget illa om trafikpoliser dock)
    Nu kommenterar jag inte detta mer.

Att hänvisa till Wikipeida som källa och sedan skälla på andra för att man inte litar på den källan näeh jag ger inte mycket för det tyvärr.

• DalaPetra

Add3: men... nu var det ju inte pålitliga källor att fråga någon i ens bekantskapskrets eller hur var det?
    Jurister kan ju inte automatiskt alla lagar om hundar osv när det kan vara jurister med andra inriktningar och VÄLDIGT varierande kunskap. Hur var det nu?

• DalaPetra

oj nej puss på dig då, ser fram emot dina svar från dina "vänner"
    Gott Nytt År

• DalaPetra

Nej för jag stod för tjafset ju för att ajg var så hemskt och ifrågasatte dina ihopblandade påståenden.

Var det inte det jag har skrivit oxå som h8him har skrivit? Att du kan bli skadeståndsskyldig när din hund biter inbrottstjuven. Och att det även gäller om din hund försvarar dig ute MEN man ska inte blanda ihop brottet och påföljden.

ÅÅHH va skönt det är att ha rätt.
    Tjafs bidrar fler än en till. Jag ger mig jag som bättre vet!

• DalaPetra

Add3: ok hitta på saker du om du inte har fler argument. Läs mina inlägg 5, 38 och 41. Kom sen och påstå att jag inte skrivit att du är skadeståndsskyldig oavsett plats och händelse.

Svar på tråden Vakthundar