• Firefairy

dessert till nyår

Jag vill gärna ha tips på en fruktig dessert till nyår. Vi blir 12 personer, så det skall vara ganska smidigt.
    (inte gino eller pannacotta)

läste för ett tag sedan någonting om färsk ananas med chili/honung till - någon som vet?

Alla tips tages gladeligen emot :)

GOD FORTSÄTTNING!

• Svar på tråden dessert till nyår
  • maximum

Varm fruktsallad med pepparkaksgrädde?

• Jezzoz

Vitchokladmousse, (kan göras i förväg,) och en lyxig fruktsallad till. 

Stolt mamma till Noel 2/10-08
  • Molly i Skåne

Supergott är att blanda vispad grädde med sötad kastanjepuré (finns på burk i deli-hyllan!)och lite valfri alkohol (rom eller likör)sen krossar man maränger grovt och blandar i tillsammans med kärnorna och saften från två stycken granatäpplen. Inte komplicerat (en variant på Nigellas Eton Mess!).....

Annars kan man göra banan och avocado mousse-lika delar avocado och banan mosas ihop med ett par matskedar florsocker (efter smak) sen några droppar citronsaft 8också efter smak) blandas ner i lättvispad grädde...en liten citronskalsbit på toppen-lägges i snygga glas på fot...mums!
    Lycka till!
    Gott Nytt År!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • HoneyJ

Åt fruktsallad med "chokladmascarponeröra" igår! Sjukt gott! Nu hittade jag inte receptet på röran här på nätet, men kan berätta hur jag gjorde:
    (ca 4 portioner)
    250g mascarpone
    2 msk honung
    100g krossad choklad
    1 msk kakao
    1-2 msk citronsaft

Blandade ihop alla ingredienserna, lät det stå i kylen ett par timmar. När jag serverade så lade jag upp skivor av melon och päron på faten (skulle velat ha passionsfrukt med!) och så fyllde jag små vinglas med mascarponeröran och ringlade över lite smält choklad. Så man åt liksom från både glas och fat samtidigt... Men det passade fantastiskt ihop. Man kan ju ta vilka frukter man vill. :)

• namera

Kaneläpplen med mandelmassa. Nästan skamligt lätta att göra, men också vansinnigt gott. Måste dock serveras direkt.

1 rött äpple per person
    Mandelmassa
    Kanel

Ta en äppelurkärnare och kärna ur äpplena. Fyll tomrummet efter kärnhuset med mandelmassa. Ställ dem i en smord, ungssäker form och pudra rikligt med kanel över dem. In i ugnen på 200 grader i 10-15 minuter. Servera med vaniljglass.

• Bevabus

Jag ska baka en tårta dagen innan nyårsafton (skönt så man slipper stå å hålla på med det under festen) som ser ut som en klocka. Och visarna pekar på tolv Jätteenkelt att göra!

• pillanlax

men vad är det för en tårta det skulle man ju kunna göra.Har du recept på den eller

Svar på tråden dessert till nyår