• Firefairy

dessert till nyår

Jag vill gärna ha tips på en fruktig dessert till nyår. Vi blir 12 personer, så det skall vara ganska smidigt.
    (inte gino eller pannacotta)

läste för ett tag sedan någonting om färsk ananas med chili/honung till - någon som vet?

Alla tips tages gladeligen emot :)

GOD FORTSÄTTNING!

• Svar på tråden dessert till nyår
  • Bevabus

Gör en vanlig sockerkaksbotten, har du inte recept på det så kan jag skicka med det också om du säger till
    Du delar den i tre delar som vanligt. Som fyllning kan du ha precis vad du vill men i år så kommer jag att ha hallonsylt och chokladmousse med små chokladbitar i (ekströms).

Till dekoration behöver du 3 dl vispgrädde, 100 g mandelmassa, röd och grön karamellfärg och mörk blockchoklad.

1. Kavla ut den rödfärgade mandelmassan mellan två smörpapper och tryck ut runda former med ett glas i lämplig storlek (mät på tårtan så att tolv stycken får plats runt kanterna). Gör några extra plattor, det kan lätt bli fel när man spritsar. Numrera plattorna från 1-12 men smält choklad.

2. Blanda grön karamellfärg i den röda mandelmassan som är kvar, tills den blir nästan svart. Kavla ut den och skär till två visare, en lång och en kort.

3. Täck hela tårtan med vispgrädde med ett jämnt lager. Placera numren och visarna på tårtan till en klocka!
    Jag brukar sätta en rund godisbit i mitten, precis över visarna, så att det inte ser konstigt ut och att dom bara "ligger där".

Jag kan ta en bild på hur tårtan ska se ut och lägga upp i mitt galleri

2008-12-28 10:41:21 följande:

men vad är det för en tårta det skulle man ju kunna göra.Har du recept på den eller
  • Pajsarn

Tack för svaret HoneyJ - kan du oxå berätta vart jag kan köpa den?! Finns den i vanliga matvarubutiker eller?!

• HoneyJ

Borde finnas på Coop eller Ica eller liknande? Nu bor jag inte själv i Sverige men tror nog ni har den i vanliga matvarubutiker. Kanske inte de minsta, men såna med lite bättre utbud. Finns bland ostarna/smältostarna!

• sassus

Pannacotta - vanilj eller någon annan smak - med bär. Lätt att göra till många och väldigt gott.

• Tess the mess

Fromage med hallon/myntasås är jag sugen på att göra. Barnen vill ha glace a four

• sassus

sassus skrev 2008-12-28 16:34:55 följande:

Pannacotta - vanilj eller någon annan smak - med bär. Lätt att göra till många och väldigt gott.
    Sorry, jag såg inte att du skrev att du inte villa göra pannacotta...
  • Moira

Pajsarn skrev 2008-12-28 10:38:54 följande:

Med risk för att låta korkad...men vad är mascarpone?!
    Det är en slags dessertost kan mna väl säga
  • Jezzoz

Min absoluta favorit dessert är Creme Brulee, det ska jag göra till nyår, man kan göra dem helt färdiga några dagar tidigare och sedan bara bränna av dem i ugn när de ska serveras, inga tillbehör.

TS vad blir det för dessert i övermorgon?

Stolt mamma till Noel 2/10-08
  • Moira

Jezzoz skrev 2008-12-29 11:04:58 följande:

Min absoluta favorit dessert är Creme Brulee, det ska jag göra till nyår, man kan göra dem helt färdiga några dagar tidigare och sedan bara bränna av dem i ugn när de ska serveras, inga tillbehör.TS vad blir det för dessert i övermorgon?
    Har du ngt bra recept på det? Då skulle jag gärna vilja ha det.
  • Jezzoz
    Moira skrev 2008-12-29 17:26:16 följande:
    Jezzoz skrev 2008-12-29 11:04:58 följande: Har du ngt bra recept på det? Då skulle jag gärna vilja ha det.
    Gå in på tasteline och sök på creme brulee! Där finns det bra recept!
    Stolt mamma till Noel 2/10-08
Svar på tråden dessert till nyår