Orkar inte med styvsonen...
Jag har inte läst de övriga inläggen....
Jag är styvmamma till en 9-årig tjej som bor hos oss heltid nu och varannan helg hos sin mamma. För mig handlar det om att jag är sann i mina känslor för henne. Jag tycker mycket om henne och älskar henne på ett sätt men INTE så som jag älskar min egen son och min sambo. Hon är del i familjen men hon ska INTE behandlas annorlunda än ett biologiskt syskon. Det är inte synd om henne, hon ska därför inte ha någon särskild behandling för att hon är "skilsmässobarn" (nu var inte de gifta men du förstår vad jag menar).
Man BEHÖVER inte älska sitt styvbarn och man BEHÖVER inte vara mer delaktig än man själv vill. Alla barn gråter om de inte får som de vill eller har en känsla av olust och motgång. Det är helt normalt. Det är inget emot dig eller någon annan. Så ÄR det bara.
Lägg era relationer ifrån er och fungera som en familj som vilken annan som helst. Pappan har dock en STOR del av att ge barnet en trygghet och vara den primära föräldern. DU är inte förälder men någon MYCKET VIKTIG i barnets liv.
Det yttersta ansvaret har pappan och mamman! Låt dem ta det!
Får barnet utbrott ska du lösa det själv så länge du kan och under bestämda men lugna former. Visa honom hur man ska reagera och tillåt att man blir arg - men på rätt sätt (regler : inte smälla i dörrar och skrika fula saker - men arg får man bli). Låt ALDRIG mamman och pappan underminera din auktoritet genom att låta dem kliva in och ta över eller lämna över det så fort det blir en konflikt. DU bor där och är en vuxen ansvarig som bestämmer också. Låt pappan och mamman stötta dig och vise versa.
Felet många gör är att styvföräldrarna inte vågar eller får ta ton eller säga till när det gäller styvbarnet. Skulle jag ALDRIG acceptera. Här är det jag som bor tillsammans med min sambo och våra barn. Det är inte jag som bor här med dem!