Rulla tungan?
Om min pappa kan rulla tungan, och min mamma kan det, borde inte jag kunna det då med?
Om min pappa kan rulla tungan, och min mamma kan det, borde inte jag kunna det då med?
Är det verkligen något man ärver?
Jag trodde att det var bara en grej som vissa inte kan helst enkelt.
Det är inte säkert. Visst chansen borde öka, men det är ju inte alla som kan det.
Både jag och min man kan det och min äldsta son (snart 4), men min yngsta son verkar inte kunna det (2,5 år). Men det är möjligt att han lär sig det sen. ![]()
båda mina föräldrar kan och jag kan också.
vet dock inte om det är ärftligt.
Nä det är knappast något ärftligt....
Ja, det är ärftligt, men kommer inte ihåg om det är dominant eller ressecivt? Var så länge sedan jag läste biologi
Om jag minns rätt så är anlaget dominant. Vilket betyder att båda dina föräldrar kan bära på även ett recessiv anlag och du kan ha haft oturen att ärva båda. Däremot ska det inte gå att få ett barn som kan rulla tungan från två föräldrar som inte kan det. Men nu är det ju inte så att alla fenotyper fungerar på detta enkla vis, svart eller vitt med bara en gen som avgör. Dock tror jag att det är så för tungrullningsgenen.
Tungrullning är ärftligt det vet jag, och dominant, men då ka jag ju helt enkelt fått deras recessiva anlag.
Då är min nästa fråga, kommer min dotter kunna rulla tungan? Hennes pappa kan.
P.s trodde för ett tag att jag var en bortbyting eftersom jag inte kunde :-P
Om din man har två dominanta anlag för tungrullning så kommer er dotter med 100% säkerhet kunna rulla tungan (eller iaf ha förutsättning att lära sig) men hon kommer också att bära på ett recessivt anlag från dig (för du har ju bara såna att ge vidare).
Om din man har ett dominant och ett recessivt anlag så är det 50% chans att din dotter också har ett dominant och ett recessivt och alltså kommer kunna rulla tungan, och 50% chans att hon har två recessiva anlag.
Är det bara jag som undrar vem i hela friden som gett bidrag till tungrullarforskningen?