Inlägg från: ThisIsMe |Visa alla inlägg
  • ThisIsMe

Rulla tungan?

Om jag minns rätt så är anlaget dominant. Vilket betyder att båda dina föräldrar kan bära på även ett recessiv anlag och du kan ha haft oturen att ärva båda. Däremot ska det inte gå att få ett barn som kan rulla tungan från två föräldrar som inte kan det. Men nu är det ju inte så att alla fenotyper fungerar på detta enkla vis, svart eller vitt med bara en gen som avgör. Dock tror jag att det är så för tungrullningsgenen.

• ThisIsMe

Om din man har två dominanta anlag för tungrullning så kommer er dotter med 100% säkerhet kunna rulla tungan (eller iaf ha förutsättning att lära sig) men hon kommer också att bära på ett recessivt anlag från dig (för du har ju bara såna att ge vidare).

Om din man har ett dominant och ett recessivt anlag så är det 50% chans att din dotter också har ett dominant och ett recessivt och alltså kommer kunna rulla tungan, och 50% chans att hon har två recessiva anlag.

• ThisIsMe

Shadilly skrev 2008-12-28 02:21:42 följande:

Är det bara jag som undrar vem i hela friden som gett bidrag till tungrullarforskningen?
    Haha! Det handlar nog inte så mycket om ett intresse för tungrullningen i sig, utan om en nyfikenhet för hur olika anlag fungerar.
  • ThisIsMe

Mir74 skrev 2008-12-30 22:45:18 följande:

ThisIsMe skrev 2008-12-27 18:12:34 följande:
    Om det är så enkelt som bara recessivt alt. dominant anlag så måste det vara recessivt. Min syster kan tungrulla men inte min mamma eller pappa. Även min dotter kan tungrulla men inte jag eller hennes pappa.
    Jag är ganska säker på att anlaget är dominant (om det, som du sa, nu är så enkelt). Man får ju komma ihåg också att anlaget inte innebär att man automatiskt kan rulla tungan utan att man har föruttsättning att lära sig det. Det skulle ju kunna vara även andra anlag som spelar roll.
  • ThisIsMe

Jag googlade precis på "rulla tungan" +dominant. Tungrullningsanlaget verkar vara dominant.

Svar på tråden Rulla tungan?