• tösamajan

Panna cotta?

Exakt hur svårt är det att göra pana cotta? Tänkte göra det till dessert på nyårsafton men har aldrig gjort det förr...
    Kan man göra det dagen innan och låta stå i kylen till nyårsaftonkväll?

• Svar på tråden Panna cotta?
  • Jenny26

Det är hur lätt som helst så länge du rör, rör och rör i grädden och ser till att du kollar den hela tiden så att den inte kokar över vilket den gör på någon sekund om man inte är med. Visst kan du göra den dagen innan, fungerar superbra men tänk på att lägga tex plastfolie över så att den inte tar smak av kylskåp om du förstår vad jag menar

Det går lika bra att använda vaniljsocker istället för vaniljstång.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • tösamajan

Åh, tack för svaret! Då gör jag den dagen innan och går det åt helskotta så kan jag ju i panik åka och handla vaniljglass till björnbären

• Jenny26
    tösamajan skrev 2008-12-27 23:24:05 följande:
    Åh, tack för svaret! Då gör jag den dagen innan och går det åt helskotta så kan jag ju i panik åka och handla vaniljglass till björnbären

Ja gör du så, det låter som en bra plan
    Spola gärna formarna som du tänker lägga upp pannacottan i i kallt vatten först. Speciellt om du tänker stjälpa upp dom på fat till serveringen.

Hoppas att det går bra

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Lönnsirap

Hur lätt som helst.

Min man gör med gele´socker och det är ännu enklare.
    Byt ut gelatinet och sockret mot gele´socker. Istället för att bara sjuda upp måste det koka 1-2 min

• mm m

vad är gelesockar? något som finns på bakhyllan i affären? Ok hur mycket ska man ha m man byter ut?

• Lönnsirap

Man byter ut allt socker i ett vanligt panna cotta recept mot gelésocker. Då hoppar man över gelatinet och vegetarianerna blir glada.

Gelésocker finns i "sockerhyllan" och skall ej förväxlas med syltsocker.

• Lalalong

Gelésocker är perfektare än perfekt. Jag skulle aldrig orka ställa mig och röra med gelatin och grejs, efter att jag använt geléocker. Det finns i bakhyllan. Där man hittar syltsocker, pärlsocker o.s.v. o.s.v. 

Då kokar man gelésocker med grädde och valfri smaksättning. Supersmidigt och jäkligt gott! 
  • mm m

ok tack någon som har det "rätta" receptet om man använder gelesocker, så jag inte sullar ihop det.

• Lalalong
    mm m skrev 2008-12-31 12:35:20 följande:
    ok tack någon som har det "rätta" receptet om man använder gelesocker, så jag inte sullar ihop det.
    Om du köper geléocker så står receptet på förpackningen
Svar på tråden Panna cotta?