• Enna

Mall för testamente, var hittar jag..?

Vi är sambos och har tre små barn, äger ett hus ihop.
    Vår bankman rekommenderade oss att skriva testamente.
    Istället för att gå till jurist tänkte vi upprätta ett eget, var finns mallar?

~ prinsessa 04 och småprinsar 07 och 08 ~
  • Svar på tråden Mall för testamente, var hittar jag..?
  • 68an

Funderar om Fonus kanske kan ha en mall på sin hemsida alt. bokhandeln.

Om ni bara har gemensamma barn så är det ju era barn som ärver allt då ni är sambos men det är kanske viktigt även då?!
    Sen minns jag inte hur det var med att få bo kvar i orubbat bo då man har gemensamma barn som sambos.
    Att skriva testamente då det finns särkullbarn är viktigt däremot.

Jag har iofs ett testamente men jag kan inet ta fram det just nu men hade annars kunnat skriva ut åt dig vad det står på mitt.

• MrsDeepblue

68an skrev 2008-12-29 01:47:04 följande:

Googla så hittar du nog några mallar..jag hitta bla denna sajt www.mallar.biz/vardagsjuridik/arv-och-testame.../Sen är det viktigt att det skrivs rätt så det är giltigt. Vi tog det säkra före det osäkra o boka tid på Fonus och det kostade ganska prick 1000 kr.
    Tyvärr så tycker jag att den mallen de rekommenderar för sambor är rent ut sagt kass. Det är vanskligt att bara ta en mall rakt av från nätet, det är inte alls säkert att den passar för just ens egna önskemål.

Vad vill ni åstadkomma med testamentet? Att den andre som lever kvar ska ärva så mycket som möjligt? Jag skulle rekommendera er att teckna en livförsäkring också, med varandra som förmånstagare. Speciellt om det är så att huset är värt en större summa än vad ni har i lån på det.
  • Enna
    MrsDeepblue skrev 2008-12-29 19:43:51 följande:
    68an skrev 2008-12-29 01:47:04 följande: Tyvärr så tycker jag att den mallen de rekommenderar för sambor är rent ut sagt kass. Det är vanskligt att bara ta en mall rakt av från nätet, det är inte alls säkert att den passar för just ens egna önskemål. Vad vill ni åstadkomma med testamentet? Att den andre som lever kvar ska ärva så mycket som möjligt? Jag skulle rekommendera er att teckna en livförsäkring också, med varandra som förmånstagare. Speciellt om det är så att huset är värt en större summa än vad ni har i lån på det.
    Det enda jag vill är att om någon av oss går bort så ska den andra skyddas så bra som möjligt. Vi har inga tillgångar förutom vårat hus. Vi har lånat det som huset är värt, alltså om vi säljer det så går vi troligtvis inte med vinst.
    Om en av oss avlider så ska ju barnen ha ut "sin del" av huset som jag har förstått det.

Sambon har en livförsäkring, vet ej om jag är förmånstagare, det ska han kolla upp (har han sagt en tid nu..). Den är dock bara på två prisbasbelopp. Det räcker ju iten för att lösa ut barnen.
    Jag ska ta en livförsäkring, blev även där rekommenderad av banken att ha en på två prisbasbelopp. Det är lite med tanke på att även om vi skriver testamente så ska ju barnen ha ut sin laglott.

Grr. Om sambon inte hade varit så "anti" äktenskap hade vi inte behövt fundera så mycket i dessa banor. Känns iaf otryggt med många barn, hus och så är man helt "oskyddad" om något händer... Har inga ekonomiska möjligheter att bo kvar i huset om man skulle bli ensam. Inte ens för en övergångsperiod för att komma på fötter.
    ~ prinsessa 04 och småprinsar 07 och 08 ~
  • och

Om någon av er dör ska barnen ha ut sin andel av värdet efter bodelning, och om ni har lån på hela husets värde finns det inget att ge till barnen. Likaså finns det en spärregel som säger att kvarlevande sambo har rätt till två basbelopp, så om det bara finns två basbelopp kvar får barnen inte ett öre.

• MrsDeepblue

Jag är lite fundersam över att banken rekommenderade en sån försäkring. Tyvärr är det så att personal på bank generellt sett inte är så insatta i familjerätt.

Jag inboxar en mall för ett testamente som ni kan använda, som gör att barnen endast ärver sin laglott (hälften av den avlidnes egendom), alltså den del som inte kan testamenteras bort.

och skrev 2008-12-30 13:57:29 följande:
    Om någon av er dör ska barnen ha ut sin andel av värdet efter bodelning, och om ni har lån på hela husets värde finns det inget att ge till barnen. Likaså finns det en spärregel som säger att kvarlevande sambo har rätt till två basbelopp, så om det bara finns två basbelopp kvar får barnen inte ett öre.
    Det stämmer visserligen, men det kan ju finnas annat än samboegendom i dödsboet. Och annan egendom täcks ju inte av basbeloppsregeln. Det kan t ex handla om en bil, musikinstrument, elektronik som har inköpts innan samboförhållandet, bankmedel osv. Dessutom kan möbler och elektronik i hemmet, och datorer mm vara värt en del. Så det handlar inte bara om huset.
  • 68an

MrsDeepblue skrev 2008-12-29 19:43:51 följande:

Tyvärr så tycker jag att den mallen de rekommenderar för sambor är rent ut sagt kass. Det är vanskligt att bara ta en mall rakt av från nätet, det är inte alls säkert att den passar för just ens egna önskemål. Vad vill ni åstadkomma med testamentet? Att den andre som lever kvar ska ärva så mycket som möjligt? Jag skulle rekommendera er att teckna en livförsäkring också, med varandra som förmånstagare. Speciellt om det är så att huset är värt en större summa än vad ni har i lån på det.
    Mallarna var kanske kassa, jag kolla aldrig in dom.
  • 68an
    Enna skrev 2008-12-30 13:43:32 följande:
    Det enda jag vill är att om någon av oss går bort så ska den andra skyddas så bra som möjligt. Vi har inga tillgångar förutom vårat hus. Vi har lånat det som huset är värt, alltså om vi säljer det så går vi troligtvis inte med vinst.Om en av oss avlider så ska ju barnen ha ut "sin del" av huset som jag har förstått det.Sambon har en livförsäkring, vet ej om jag är förmånstagare, det ska han kolla upp (har han sagt en tid nu..). Den är dock bara på två prisbasbelopp. Det räcker ju iten för att lösa ut barnen.Jag ska ta en livförsäkring, blev även där rekommenderad av banken att ha en på två prisbasbelopp. Det är lite med tanke på att även om vi skriver testamente så ska ju barnen ha ut sin laglott.Grr. Om sambon inte hade varit så "anti" äktenskap hade vi inte behövt fundera så mycket i dessa banor. Känns iaf otryggt med många barn, hus och så är man helt "oskyddad" om något händer... Har inga ekonomiska möjligheter att bo kvar i huset om man skulle bli ensam. Inte ens för en övergångsperiod för att komma på fötter.
    Jag är ju ingen jurist o jag uppdaterar mig inte om förändringar i sambolagen osv så det bästa 'r att du ringer o rådfrågar en riktig jurist. Ring fomus eller en advokatfirma ist för att fråga banken.
    Jag ha rbara satt mig in hur dte är då man har särkulbarn (barn från tidigare förhållande) Hur det är med gemensamma är jag inte lika duktig på men då man kan så kan det vara vits att testamentra bort det maximala från barnen så dom bara får ärva sin laglott. Nåt som aldrig går att testamentera bort.
    Rong o kola med kunig person om det alls är lönt ni skriver testamente eller ej.

Däremot är det viktigt att skriva testamente då man tex har hus mm gemensamt o den ena har barn sen innan.
  • Leefen
    Googla så hittar du nog några mallar..jag hitta bla denna sajt www.mallar.biz/vardagsjuridik/arv-och-testame.../Sen är det viktigt att det skrivs rätt så det är giltigt. Vi tog det säkra före det osäkra o boka tid på Fonus och det kostade ganska prick 1000 kr.
    Vilken bra sida! Tack!!
    Alfred MELWIN Andreas Bf 30/1 2009
  • MrsDeepblue

Leefen skrev 2008-12-31 01:09:55 följande:

Vilken bra sida! Tack!!
    Jag har kollat igenom testamentsmallarna, och tycker inte att de är särskilt bra. De är röriga och full av onödig information och inte särskilt lätta att anpassa efter det man själv vill.
  • styggingen

Kan jag testamentera till vem som helst? Vill att mamman till mina barn får mitt hus trots att vi inte lever ihop. Är det möjligt?

• MrsDeepblue

styggingen skrev 2009-01-05 12:41:15 följande:

Kan jag testamentera till vem som helst? Vill att mamman till mina barn får mitt hus trots att vi inte lever ihop. Är det möjligt?
    Du kan testamentera bort hälften av din egendom till vem som helst. Andra halvan är dina barns s k laglott, som de alltid har rätt till. Så det beror på hur mycket huset är värt och om du har några andra tillgångar? Om barnen är myndiga när du går bort så kan de godkänna ett testamente som innebär att deras mor får din egendom.

Det här var väldigt kort beskrivet, det är svårt att ge mer konkreta råd med den knappa informationen.
Svar på tråden Mall för testamente, var hittar jag..?