MrsDeepblue skrev 2008-12-29 19:43:51 följande:
68an skrev 2008-12-29 01:47:04 följande: Tyvärr så tycker jag att den mallen de rekommenderar för sambor är rent ut sagt kass. Det är vanskligt att bara ta en mall rakt av från nätet, det är inte alls säkert att den passar för just ens egna önskemål. Vad vill ni åstadkomma med testamentet? Att den andre som lever kvar ska ärva så mycket som möjligt? Jag skulle rekommendera er att teckna en livförsäkring också, med varandra som förmånstagare. Speciellt om det är så att huset är värt en större summa än vad ni har i lån på det.
Det enda jag vill är att om någon av oss går bort så ska den andra skyddas så bra som möjligt. Vi har inga tillgångar förutom vårat hus. Vi har lånat det som huset är värt, alltså om vi säljer det så går vi troligtvis inte med vinst.
Om en av oss avlider så ska ju barnen ha ut "sin del" av huset som jag har förstått det.
Sambon har en livförsäkring, vet ej om jag är förmånstagare, det ska han kolla upp (har han sagt en tid nu..). Den är dock bara på två prisbasbelopp. Det räcker ju iten för att lösa ut barnen.
Jag ska ta en livförsäkring, blev även där rekommenderad av banken att ha en på två prisbasbelopp. Det är lite med tanke på att även om vi skriver testamente så ska ju barnen ha ut sin laglott.
Grr. Om sambon inte hade varit så "anti" äktenskap hade vi inte behövt fundera så mycket i dessa banor. Känns iaf otryggt med många barn, hus och så är man helt "oskyddad" om något händer...

Har inga ekonomiska möjligheter att bo kvar i huset om man skulle bli ensam. Inte ens för en övergångsperiod för att komma på fötter.