• Trasan0606

    OK att lägga ut bild på sina nakna barn på Facebook?

    Var inne på en kompis kompis sida på Facebook (som alla på fb har tillgång till, dvs den är inte spärrad), hon såg bekant ut och jag kom på att vi gått i samma skola så nyfiken som jag är kikade jag runt i hennes album på familjen.

    I ett album på hennes två barn, pojken runt 4 mån och flickan ca 2 år, så fanns det en bild där de låg ner, nybadade och nakna och bilden var lite tagen nerifrån så könsorganet syntes väldigt väl.

    Är det bara jag som reagerar på det eller är det inte lite osmakligt och fel att lägga ut en sån bild? Tänk på alla sjuka människor som kan få nys på en sån bild. Personen i fråga hade utan problem kunnat beskära bilden lite så hade deras kön inte synts alls.. Om man så gärna vill lägga ut såna bilder bör man åtminstone inte spärra sin sida så inte vem som helst kan se denna bild?

    Tycker det är riktigt hemskt.

  • Svar på tråden OK att lägga ut bild på sina nakna barn på Facebook?
  • Pysen

    Varför inte nämna något till henne? Hon har kanske inte tänkt på det?

  • Trasan0606

    Vet inte om jag vill lägga mig i för mycket. Vi kände aldrig varandra särskilt bra i skolan och dessutom är vi inte "vänner" på fb.

    Verkar inte som om nån av hennes vänner reagerat för det finns som som kommenterat bilden och skrivit att barnen är söta - vilket de är!

  • Ananaspaj

    Nej absolut inte!

    Man ska inte göra det! Informera henne om att varje bild hon lägger ut på Facebook, blir facebooks egendom! Det godkänner man närman startar ett konto där! Har man en gång lagt ut en bild där så är det deras! Hon måste genast ta bort den!!

  • Ananaspaj

    Bilderna kan dyka upp varsomhelst! I reklam eller annat, det gäller naturligtvis alla bilder på facebook!

  • SunnyBunny

    Skriver som tidigare, hon kanske inte har tänkt på det. Det är ju så naturligt med nakna barn så man tänker inte på det ibland. Jag tycker inte såna bilder är "osmakliga" men som du även skrev måste man i dagens samhälle va lite försiktig med sina bilder av sina barn då de kan lätt hamna på sidor där sjuka hemska människor tittar:(

  • Isorfidien

    Nej jag tycker inte att det är okej. Jag har kort på mina barn när de badar ute i "tunnan" men dessa kort visar magen/bröstkorgen och uppåt samt knäna och neråt - aldrig mittendelen.

    Det går inte heller att säga att man inte vet hur man retucherar korten för det går att beskära dem eller manipulera dem. På ex photobucket så kan man göra delar av kortet suddigt.

    Men att lägga ut såna kort är inte okej i den tid vi lever i idag.

  • Jaramla

    det är jättemånga som inte vet att de måste skydda sin profil så jag hade skrivit ett meddelande om jag var du och frågat om hon vet att allting är öppet för alla. antagligen har hon inte ens tänkt tanken på att det finns så sjuka människor som det ju gör och blir glad för att du säger till.

  • Trasan0606
    SunnyBunny skrev 2008-12-29 12:42:35 följande:
    Skriver som tidigare, hon kanske inte har tänkt på det. Det är ju så naturligt med nakna barn så man tänker inte på det ibland. Jag tycker inte såna bilder är "osmakliga" men som du även skrev måste man i dagens samhälle va lite försiktig med sina bilder av sina barn då de kan lätt hamna på sidor där sjuka hemska människor tittar:(
    Jag tycker inte heller att det är osmakligt egentligen utan det är bara i det forumet som det inte passade in..
  • Himalya

    äger inte facebook rättigheterna till bilder man laddar upp där oxå? va ju prat om det i media förut iaf. Så dom kan ju göra vad dom vill med bilderna. Inte så bra att ladda upp sånt alltså.
    Över huvudtaget iofs.

  • Ananaspaj

    Ananaspaj skrev 2008-12-29 12:41:33 följande:


    Nej absolut inte! Man ska inte göra det! Informera henne om att varje bild hon lägger ut på Facebook, blir facebooks egendom! Det godkänner man närman startar ett konto där! Har man en gång lagt ut en bild där så är det deras! Hon måste genast ta bort den!!
    Fast det är något jag läst...och hört av andra så jag har inga bevis men...Internet är farligt!
Svar på tråden OK att lägga ut bild på sina nakna barn på Facebook?