• Staketpiss

    Alkohol och tredje trimestern

    Så sambon går in i vecka 33 på onsdag lagom till nyår, det är även den vecka jag slutar helt med alkohol för att nu i slutet av graviditeten vara 100%. Vill ge henne det stödet att jag alltid kan köra henne, finnas där utan att lukta fotogenfabrik etc. Så när la ni av? Givetvis kan ni gravida svara för era blyga mäns skull. Skall handla hem en kasse gott öl och lite skumpa att ha på kylning som skall sänkas när barnet är ute!

  • Svar på tråden Alkohol och tredje trimestern
  • Felicia Adrian

    Min make slutade dricka alkohol när jag var i vecka 35-36 någon gång när jag väntade de två första barnen vi har.
    Nu drog det igång denna graviditen redan i vecka 26 så vi har fart in och ut från förlossningen på planerade kontroller och icke planerade väldigt många gånger nu... Så maken har inte vågat ta något att dricka innan de sista veckan då det varit lugnt en längre tid, dock bara vågat ta 1 öl om jag sagt att det varit lugnt med magen i flera timmar för då hinner ölen troligen gå ur kroppen innan det är dags att åka in om det skulle starta någon timme senare..
    Nu går jag in i vecka 33 imorgon och maken kommer inte dricka något på nyår eller någon annan dag heller för tillfället då jag börjat få onda sd igen så kan starta när som helst igen...
    Samma med min moster som kommer hit över nyår hon skall också vara nykter då hon kommer passa de andra två barnen om vi måste åka in då hon är här och då vill hon vara helt nykter...

    Vi skall köpa idag på systemet lite alkoholfria viner att dricka på nyår istället

    Skumpa står i kylen som vi kan skåla i när bebisen är född

  • mmn1

    Min sambo drack inte så ofta innan jag blev gravid men efter jag var i vecka 33-35 nått så ville han inte dricka öl eller så till maten ens som han kunde göra innan. Han valde att köra bil istället för att dricka alkohol på lucia när han var på firma fest och på julafton tog han en snaps till maten men det tyckte jag var okej trots att jag inte ens hade två veckor kvar till bf då. Fanns så många andra som kunnat köra då om det hade satt igång just då. På nyår blir det alkoholfritt för honom iaf, men det hade han inget emot :)

    Jag tycker att det känns tryggt att han inte dricker då jag verkligen behöver honom på förlossningen. Det glädjer mig att han själv har valt att avstå från alkohol då han vill finnas där för mig och inte vill riskera att missa något när vårt barn föds.

  • blå fisk

    Min man slutade inte dricka alkohol någon gång under min graviditet. Nu dricker han inte speciellt ofta och inte stora mängder direkt. Han festade ju inte loss i slutet av graviditeten direkt och undrar om han ens gjorde det under hela graviditeten, är osäker. Vi har i princip promenadavstånd till förlossningen från oss, så det själva bilkörningen var inte direkt ett problem.

  • Januaritösen

    Min sambo är nykterist, så det har aldrig varit något problem. Väldigt skönt.

  • Ankissen

    Första graviditeten slutade sambon att dricka alkohol (det var iofs inte mycket innan heller) i slutet av september och E var beräknad 4/11. Mannen fick där i september dricka vin på min mosters 60-årsfest och sen blev det inte mer.


    Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090421
  • Plärtan

    Hej!

    Vill bara skriva att du verkar vara en blivande pappa som tar ansvar för er graviditet. Kul att höra.

Svar på tråden Alkohol och tredje trimestern