Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?
Nej, jag tycker inte det. Kan man gå runt det så bör man göra det. En hund med klent psyke kan lätt knäckas av en sådan handling, och en hund med plåtpsyke låter dig aldrig vinna den "fighten". Varför ta sig vatten över huvudet?! Individanpassad träning och positiv förstärkning kommer man långt med, även om det inte passar alla hundar.
Att jämföra hundar med vargar fortfarande finner jag aningen långsökt. Aveln har kommit långt sedan de första tamhundarna kom till, även om några av instinkterna finns kvar. Slåss vargar - vilket är ytterst sällan och än mer sällan att alfa ger sig in i det - så betyder det att det är något som är fel i flocken. En aggressiv hund/varg blir snabbt 'avsatt' som ledare då den inte har rätt psyke för att leda en flock. Gruff vid mat blir det oavsett vilket rovdjur det än må vara som delar på bytet (har ni inte sett hyenor dela på ett nyfällt stycke?), rätt vad det är hamnar de fel i rangordningen brevid varann och det måste såklart rättas till.
Inte heller jag har sett hundar lägga ner varann i fostringssyfte, däremot har jag sett hur tikar fostrar sina valpar - utan att "lägga ner". Jag har sett hundar slåss, men att kalla det för att de försöker "lägga ner" varann? Nej. Inte där heller. Möjligtvis att den svagaste slänger sig på rygg, men vill ändå inte kalla det för att "lägga ner".
Nu virrade jag in mig mitt i huvudvärken och tappade vart jag ville komma