• Hundtok

Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?

Varför anses detta vara nödvändigt och framför allt, varför tycker så många att det är helt oki att så fort hunden är olydig så ska den tryckas ner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-01 21:34
    Nyfiken på vad hunden har för beteende som kräver att man måste korrigera genom att trycka ner... Ingen som verkar vilja svara....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-02 10:11
    Med trycka ner så menar jag först och främst att man fysiskt trycker ner sin hund mot marken.

Men man kan ju även trycka ner sin hund mentalt.

• Svar på tråden Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?
  • Majsan70

Har du sett hur hundar o vargar uppfostrar varandra o sätter rangen?
    Sen behöver man ju inte alltid göra det om man fostrat ordentligt från början. Men det är viktigt att sätta rangen på ett riktigt sätt o vissa hundar är svårare än abdra att övertala.

Det är inte elakt o det gö rinte ont om det görs på rätt sätt.

• Hundtok

Oki, så du tycker det är nödvändigt?

Majsan70 skrev 2008-12-29 17:10:34 följande:
    Har du sett hur hundar o vargar uppfostrar varandra o sätter rangen?Sen behöver man ju inte alltid göra det om man fostrat ordentligt från början. Men det är viktigt att sätta rangen på ett riktigt sätt o vissa hundar är svårare än abdra att övertala.Det är inte elakt o det gö rinte ont om det görs på rätt sätt.
  • Hundtok

Ja jag har sett hundar fostra varann. Vargar anser jag vara oväsentligt eftersom det är så pass längesen hundar var vargar och de har utvecklats sen dess.

Jag har levt med hundar hela mitt liv, alla människor runt omkring mig har hund, alla släktingar har hund osv..

Jag har ALDRIG sett en annan hund kasta ner en hund och ta nackgrepp i fostringssyfte. Eftersom hundar inte slåss inom flocken utan endast slåss med ledaren och är då ledaren en stark individ med "pondus" så ger sig inte andra hundar på den ledaren. Hundar försöker ju endast ta över om ledaren är svag.

Majsan70 skrev 2008-12-29 17:10:34 följande:
    Har du sett hur hundar o vargar uppfostrar varandra o sätter rangen?Sen behöver man ju inte alltid göra det om man fostrat ordentligt från början. Men det är viktigt att sätta rangen på ett riktigt sätt o vissa hundar är svårare än abdra att övertala.Det är inte elakt o det gö rinte ont om det görs på rätt sätt.
  • Hundtok

Måste tillägga... De kan visst slåss inom flocken om det blir "tjafs" med exempelvis födan men inte i rangsyfte.

• Majsan70

Hundtok skrev 2008-12-29 17:23:03 följande:

Oki, så du tycker det är nödvändigt?
    Jag har sett två hundar göra upp rang genom att slåss o den lägga ner motparten jo.

De är inte människor o blir inte förnedrade. Och gör man det rätt gör det inte ont o behöver inte göras om heller.

Korrigerar man en hund rätt behövs det inte många korrigeringar.
  • köttbullelydnad

Nej, jag tycker inte det. Kan man gå runt det så bör man göra det. En hund med klent psyke kan lätt knäckas av en sådan handling, och en hund med plåtpsyke låter dig aldrig vinna den "fighten". Varför ta sig vatten över huvudet?! Individanpassad träning och positiv förstärkning kommer man långt med, även om det inte passar alla hundar.
    Att jämföra hundar med vargar fortfarande finner jag aningen långsökt. Aveln har kommit långt sedan de första tamhundarna kom till, även om några av instinkterna finns kvar. Slåss vargar - vilket är ytterst sällan och än mer sällan att alfa ger sig in i det - så betyder det att det är något som är fel i flocken. En aggressiv hund/varg blir snabbt 'avsatt' som ledare då den inte har rätt psyke för att leda en flock. Gruff vid mat blir det oavsett vilket rovdjur det än må vara som delar på bytet (har ni inte sett hyenor dela på ett nyfällt stycke?), rätt vad det är hamnar de fel i rangordningen brevid varann och det måste såklart rättas till.
    Inte heller jag har sett hundar lägga ner varann i fostringssyfte, däremot har jag sett hur tikar fostrar sina valpar - utan att "lägga ner". Jag har sett hundar slåss, men att kalla det för att de försöker "lägga ner" varann? Nej. Inte där heller. Möjligtvis att den svagaste slänger sig på rygg, men vill ändå inte kalla det för att "lägga ner".

Nu virrade jag in mig mitt i huvudvärken och tappade vart jag ville komma

• Bevabus

Det beror ju på vad hunden har gjort! Om den har bitit någon så är det självklart att den ska visa underkastelse för den som den har bitit!

• Bemma

Jag har sett hundar "trycka ner" varandra men det innebär inget våld. Min äldre hund ställer sig över den yngre när den äldre blir trött på den yngre. Den yngre ligger då på rygg och den andre har nosen över halsen, kinden på honom. Men det handlar nog mer om att han "burrar upp sig" och visar sig stor.

Jag tycker inte det är nödvändigt att trycka ner men jag gör det ibland på min foxterrier. Han kan bli väääldigt stressad och går upp i detta så till den grad att han är helt avstängd och bara skäller..Funkar inte att bryta på något vis. Inte godis..inget. Då brukar jag ta tag i honom, lägga honom på sidan och hålla i med ett lätt grepp kring halsen, nacken. Inte hårt utan bestämt. Då lugnar han sig och får komma upp. Jag anser inte att jag brukar våld och jag skulle aldrig göra det på en svag hund. Min hund är väldigt "stark" psykiskt men skulle jag göra det på den lille skulle han dö av skräck. Våld ska man inte använda men ibland behöver man vara bestämd. Det ska inte "tryckas på strupen" som någon sa i en annan tråd.

• köttbullelydnad

Bemma skrev 2008-12-29 17:57:44 följande:

Våld ska man inte använda men ibland behöver man vara bestämd. Det ska inte "tryckas på strupen" som någon sa i en annan tråd.
    Jag tror hon menade det här med att CM formar fingrarna som en hunds bett och håller mot strupen. Varifrån hon fått att man ska trycka vet jag däremot inte eftersom det inte behövs. Dock kan många hundar uppfatta detta som otroligt hotfullt och inte alls vara redo att "ge upp" och därmed vända på steken och ge sin in i en fight man som förare sällan vinner, (om man inte vet exakt vad man gör, men å andra sidan sett så använder man då inte denna metoden ).
  • Bemma

köttbullelydnad skrev 2008-12-29 18:04:10 följande:

Bemma skrev 2008-12-29 17:57:44 följande:
    Jag tror hon menade det här med att CM formar fingrarna som en hunds bett och håller mot strupen. Varifrån hon fått att man ska trycka vet jag däremot inte eftersom det inte behövs. Dock kan många hundar uppfatta detta som otroligt hotfullt och inte alls vara redo att "ge upp" och därmed vända på steken och ge sin in i en fight man som förare sällan vinner, (om man inte vet exakt vad man gör, men å andra sidan sett så använder man då inte denna metoden ).
    Ja, jag vet inte...ha sett CM använda den metoden men håller med om att man ska vara riiiktigt försiktig med hans metoder om man inte vet vad man gör. Han använder inte våld iaf.
    Precis..man måste vara försiktig så man inte skrämmer hunden. Mellan mig och den store hunden handlar det sällan om att "vinna" utan att han ska bli lugn. och visst kämpar han och vill upp till att börja med men vinner det gör han inte...utan våldet. Jag försöker också ta fasta på det jag ser då hundarna agerar tilsammans. Göra som min stora hund gör, burra upp mig och bli stor och "starkast"..
Svar på tråden Behöver man verkligen "trycka" ner sin hund?