• AMA68

Fosterrörelser när?

Vill bara kolla med er när ni först började känna att det verkligen var nåt annat än luft och gamla matrester där inne?

1.) Vilken vecka var ni i?
    2.) HUR kändes det? När/hur ofta?
    3.) Vilket barn i ordningen? (Kändes det mer eller mindre, tidigare/senare, oftare etc vid första barnet eller efterkommande är jag alltså ute efter att luska i?)

Tacksam för svar: Förstföderskan AMA v 13+4 som inbillira sig att hon har ett grodyngel sprattlandes ute i sidorna av nederdelen av magen.

• Svar på tråden Fosterrörelser när?
  • Leilaz

Kände första sparkarna i v. 23. Hade känt som lite "pirr i magen" ca 2 veckor innan men sen kände jag ingenting förrän de riktiga sparkarna kom.

Första barnet för oss, har moderkakan i framvägg och som jag förstått det så kan det vara därför jag inte känt något förrän v. 23.

• Mamma 80

Har nu under ett par dagar känt som om någon kittlade på magen, fast inifrån. är nu övertygad om att det är bebben då rörelserna kommer ifrån ungefär samma område varje gång...

mamma80/v.15

• kamartina

1. i v.19+6 (alltså dagen innan halvtid)
    2. Det kändes som om någon tumlade runt där inne och sen dess har jag känt tydligt i princip varje dag. Kände aldrig något fladder utan buffar direkt.
    3. första barnet

• E T

1:a barnet: v.22 Sambon kände i v.24
    2:a barnet: v.15 Sambon först i förra veckan, v.26. Bebisen ville inte ge sig tillkänna tidigare tydligen. Så fort sambon la sin hand på där det sparkade slutade h*n. Han har i o för sig sett magen röra på sig sedan v.19

Det känns först som man har en liten fisk i magen som snärtar till med stjärtfenan. Efter någon/några veckor känner man att det sparkar till så magen rör sig. Bebisen ligger ju i vatten o det känns som vågor ungefär! Svårt att förklara.

3.) Vilket barn i ordningen? (Kändes det mer eller mindre, tidigare/senare, oftare etc vid första barnet eller efterkommande är jag alltså ute efter att luska i?)
    Du ser ju på svar 1 att det kändes mycket tidigare med andra barnet. Det beror nog på att nu vet man hur det ska kännas. Med första känner man nog tidigare än man förstår.
    Nu med andra barnet har jag känt rörelser varje dag sedan v.19 o med första barnet kände jag varje dag runt v.25. Men även där beror det nog på att nu vet man hur det ska kännas.

/Maria, v.27

• Jezika

1:a: V18 Nu: V15

Känner av det varje dag (v16nu). Inte så kraftigt än, men det går inte ta miste på vad det är..

Tidigare andra gången. Men det är ju också tvillingar så det kanske har med saken att göra. Sen är det nog oxå som ET säger att man "vet" hur det ska kännas, man känner igen det o därför vet man kanske tidigare vad det är.

• no2

Jag väntar mitt andra barn & med första kände jag runt vecka 20 och jag måste faktiskt säga att det är lika "sent" denna gång. Trots att jag visste innan hur det kändes. Det gjorde ju mig ganska orolig innan jag kom på ultraljudet i vecka 18, för "alla" säger ju att man känner sparkar mycket tidigare med andra barnet än med första. Hon som gjorde ultraljudet på mig förklarade dock att moderkakan låg lixom ytterst under min hud, vilket innebar att jag inte kände något. Men nu är det full fart därinne & det bubblar på som 17. Underbart. Är i vecka 24 nu. Kram.

• Mamma 80

Ni som har barn sedan tidigare och 'vet' hur det ska kännas, upplevde ni denna kittlande känsla ungefär på samma ställe jämnt eller flyttade det på sig? Jag känner mest på vänster sida, men ibland på den högra....är helt övertygad om att det är bebisen då jag aldrig upplevt något osm detta tidigare...som en liten fjäder som kittlas inifrån:)

mamma80/v.15

• Jezika

Kommer ihåg att sist kändes det oftast på samma ställe, men så emellanåt bytte det sida, för att sedan gå tillbaka till samma sida igen.. Fick för mig att hon hade sin "favoritplats" men utforskade resten ibland

Denna gången känns det lite annorlunda, både lite här o lite där.. Men som sagt, tvillingar.. skulle nog vara lite oroande om det bara rörde sig på ett ställe hela tiden då.

• AMA68

Låter som om det trots allt skulle kunna vara "Ostbågen" som sprattlar runt där inne då?
    För det känns ungefär som det gör när man fångar ett grodyngel i handen. Det kittlar innifrån som en blöt fjäder ungefär - ner till i magen och mest på vänster sida.

• Belana

Var i ca v 17-18 när jag var säker på att det var barnet jag kände och inte en tarm.

Längst ned i magen och i mitten, alltså precis ovanför blygdbenet.
    Det kändes som en liten snurr av något, som om något rörde sig oregelbundet.
    Det var ingen fiskstjärt som slog, ingen spark eller så.
    Det var så oregelbundet i tid när man kände det, går inte säga hur ofta eller någon speciell tid.

3.) Vilket barn i ordningen?
    Första!

• JANI

1.) Vilken vecka var ni i?----> det började i vecka 14
    2.) HUR kändes det? När/hur ofta? ----> först så kändes det som bubblor i magen, sen kändes det mer som nervryckningar ( v 15), nu i vecka 17 känner jag som ryckningar, men lite kraftigare/tydligare.

• Linastrumpan

1. Kände första gången v 14.
    2. Kändes som sockerdricka på en liten punkt. Korta sekvenser men återkommande i intervaller. Känner nu varje dag flera gånger och mer som buffar inifrån, v17.
    3. Mitt första barn

• Madicken och Lisabeth

1. Jag tror att jag kände första gången i vecka 12 men jag var så osäker då på vad det var så det var inte förrän i v. 14 som jag vågade tro att det faktiskt var fostret som jag kände.

2. För mig kändes det som om någonting roterade långt ner i magen. Till en början med 5-7 dagars mellanrum för att nu när jag är i v. 18 känna rörelser varje dag flera gånger om dagen. I början hände det på kvällen när jag låg på rygg och slappnade av, en gång kändes det på morgonen när jag blev riktigt stressad men oftast var det på kvällen. Sedan när jag var i vecka 15-17 så kunde jag känna det när jag bytte ställning från sittande till stående eller när jag böjde mig fram över dammsugaren eller när jag låg och sov, då kunde jag vakna till av att det roterade eller vände sig i magen. Fortfarande känner jag det väldigt ofta på natten. Nu känner jag ofta att bebisen roterar eller vänder sig om alldeles innan det kommer en liten buff eller i en buffsekvens.

3. Detta är mitt första barn.

Jag står fast vid att jag tror att man kan känna rörelser mycket tidigare än vad läkarvetenskapen hävdar. Det är precis samma rörelser som jag kände i v. 12-14 som jag känner nu i v. 18. Detta är jag helt säker på. Lycka till!

• blade

Vecka 11-12. Först som bubblande, som skiljde sig från tarm o magkurr. v.12 som bubbel o lite nervryck typ. Första barnet.

• milli79

Med både första barnet och nu har jag känt redan i v.11 känns såklart väligt svagt men inte på samma sätt som tarmrörelser. Har känt på vänster sida en bit under navlen som bubbel el kanske mer som en liten liten puff.

Svar på tråden Fosterrörelser när?