• Grodans mamma

    vad behövs göras?

    Hej! vi är ett tjejpar som fick reda på igår att vi är gravida. eller det är min flickvän som är.. :) undrar om det är något särskilt vi måste göra innan barnet föds? måste jag adoptera barnet för att det ska vara "mitt"? någon som har erfarehnhet?

  • Svar på tråden vad behövs göras?
  • Miss Pride

    Det beror på hur ni gick till väga för att hon skulle bli gravid. Har ni inte gått genom svensk sjukvård, så måste du göra en närstående adoption när väl barnet är fött. Om det juridiskt ska bli ditt barn. Det finns massor av info om hur det går till under forumet "planerar barn" ->Rengbågsfamilj..bara att titta igenom gamla trådar så hittar du masssor med info.

  • SaraMichaela

    Mina vänner gifte sig, tror att det ska räcka..

  • MalinK85

    Grattis för det första
    Sen stämmer det som ovan skrivet, Danmark-insemination så måste ni gifta er och den icke biologiska mamman får adoptera. Är det gjort i Sverige på klinik ska ni båda bli vårdnadshavare automatiskt. Om det var hem-insemination vet jag faktiskt inte hur det blir, antagligen adoption då med.

    Stort lycka till!!

  • Grodans mamma

    vi gjorde en heminsemination med en donator som vi känner. men vi har kommit överens om att han inte ska bli "pappa" till barnet. det blir jag och min tjej som kommer att vara föräldrar.

  • MalinK85
    Grodans mamma skrev 2008-12-30 12:55:07 följande:
    vi gjorde en heminsemination med en donator som vi känner. men vi har kommit överens om att han inte ska bli "pappa" till barnet. det blir jag och min tjej som kommer att vara föräldrar.
    Alright, då tror jag minsann att det är så att han måste avsäga sig faderskapet och sen får du göra en närståendeadoption Piece of cake =P
  • Miss Maya
    Grodans mamma skrev 2008-12-30 13:10:05 följande:
    vi kommer säga att fadern är okänd.. hur gör man när man ska göra en närståendeadoption? Tack för allas hjälp!
    Men TÄNK OM han ångrar sig om massa år och börjar kräva DNA-prov och umgänge med barnet? Ni har sagt fader okänd, men där står han och hävdar att det är hans barn?

    Och vad kommer ni ge för anledning till att fadern är okänd? Då kan ni inte gärna säga det är en heminsemination? Då funkar nog inte fader okänd...

    Fast det kanske fungerar annorlunda i ert fall?
  • Grodans mamma

    vi har diskuterat mycket med honom,och har kommit överens. han vill inte vara pappa till barnet heller. men vi ska prata med honom,och berätta att vi blivit gravida,så ska vi skriva kontrakt,så att alla är med på det.

Svar på tråden vad behövs göras?