• Marline

Född v. 23+6 en orolig tid!

Har läst det ni skrivit och de känns sönt att det fins fler som går igenom det jag nu också gå igenom. Jag och min man har försökt i nästan fem år att bli gravida. Det skulle vara den bästa tiden i mitt liv. Men pga tidigare upprepade ma så vr första tiden av graviditeten fylld av oro. Allt visade sig vara bra tills jag en dag i v 21 fick kramp i höger njure. Låg på sjukhuset i drygt en vecka. Efter att ha återhämtat mig och gick till min bm för rutinkoll så visade jag tendenser till havandeskapsförgiftning. Efter många koller på spec.mödra så blev jag snabbt sämre och så även inlagd på sös. Jag blev sämre och sämre och efter kontakt med olika läkare och barnläkare tyckte de att vi skulle förbereda oss på att måsta förlösas närsom helst. Lillen i magen verkade må bra men min sjukdom hade påverkat tillväxten så istället för att väga ca 980 gr vägde vår lille i magen bara 660, i v 26+3. Jag fick kortisonsprutor för att förbereda babyns lungor. Efter en vanlig provtagning så kom läkaren in till mig och sa att de beställt en ambulans som kommer köra oss till karolinska där de är beredda att förlösa mig och har bättre förutsättningar att ta hand om den lilla lilla babyn. Jag kände mig helt tom. Det gick bara ca en timma och då jag var så sjuk så var jag helt borta. Kommer knappt ihåg vad som hände. Men helt plötsligt befinner jag mig i en operationssal och får en spruta i ryggen och ska förlösas via akut kejsarsnitt i v 26+6. Jag vet inte hur det känns. Jag är fortfarande helt tom. Känns så konstigt att inte få hålla i min son, inte få pussa på honom. Han är idag en vecka. Utan respirator sedan igår. Väger 656 gr. Jag vet inte hur tiden ska gå. Är så orolig hela tiden. Tur att det finns så många som klarat sig igenom liknande situationer och då allt gått bra. det är det jag lever för nu. Att allt ska gå bra. Han bara måste kklara sig!

• Marline

Tack! Härligt med positiva ord från en i samma sits. Jag känner precis samma sak som du beskriver, då man står vid kuvösen och maskinerna piper för att pulsen går ner under 70 och syresättningen ligger lågt. Sonen verkar dock hämta sig bra och de som jobbar runt honom säger ofta hur duktig han är. Han tar åt sig näringen bra och han börjar nu få min mjölk. Han får dock jobbigt med mycket luft i magen så de får suga luft ofta. Vikten har han hållit ganska bra. Skönt. Jag måste försöka hitta ett sätt att leva med detta utan att oroa mig sönder och samman. Hur går det för din lilla med allt?

Frila2 skrev 2009-01-02 20:04:43 följande:
    Marline: grattis till en liten son. Jag fick som sagt en dotter i v 28+4 för 11 dagar sedan just pga allvarlig havandeskapsförgiftning. Självklart kommer våra små klara sig, tänk ingenting annat. Jag gör allt för att tänka positivt även om det känns omöjligt när man plötsligt står vid kuvösen och lillan gör ett jättedipp på flera minuter och totalglömmer att andas så hjärtfrekvensen ligger på 70 och syresättningen gått från 95 % till 50 %. Usch!. Men hon hämtar sig varje gång (hittills).  Skönt att din son är ute ur respiratorn. Har han fått mat mm ännu? Han verkar ha hållt vikten bra också.
  • Marline

Frila2 skrev 2009-01-02 21:37:55 följande:

Det låter ju jättebra. De säger samma om min lilla, att hon är så duktigt. Kul att han kan ta din mjölk nu. Siri är uppe i 20 ml x 8 nu, kan säga att min mjölkproduktion inte hänger med riktigt. Det med luften är jättevanligt och jobbigt. CPAPen blåser ju luft som också hamnar i magen. Här drar de luft inför varje matning. Ibland är det väldigt mycket. Ja, det är inte lätt att inte oroa sig, men jag kan ärligt säga att man vänjer sig lite grand. Jag tycker inte ens att Siri är så liten längre. Jag vet ju att hon är det men jag har liksom vant mig vid storleken Ett bra tips är att begära kuratorskontakt. Vi har begärt det, nu har de varit lediga så vi har inte träffat någon än men jag tror att det är bra. Vi tänkte mestadels prata och få hjälp med alla papper till FK mm men samtalsstöd är inte dumt. Lillan håller sin temp lite bättre nu och om det fortsätter så kommer hon eventuellt flyttas från kuvös till vattensäng i slutet av nästa vecka. Hon har CPAP och kommer nog ha det ett bra tag till men klarar sig helt utan syrgas när hon är i kuvösen, bara när hon kommer ut till oss som hon behöver lite grand.
    Vad kul att det går så bra för dottern! Sonen hade en jobbig natt i natt. Han blev blek och tappade i både puls och syresättning o dyl. De har nu röntgat och tagit en massa prover. De har stängt av maten för ett tag nu. Hoppas det ordar till sig.
    Jag fick hålla honom för första gången idag, i tre timmar! Vilken lycka! Den bästa stunden i mitt liv! Sonen mådde jätte bra hos mig. Alla värden, puls och allt var jätte bra under dessa timmar. Underbart! Dock blir det än värre att lämna honom när han mår så bra med mig. Jag får så dåligt samvete. Jag bara gråter då jag tänker på honom. Jag älskar honom långt mer än jag trodde var möjligt. Tid: gå fort!!!
  • Marline

Ja, det här med infektioner är verkligen skrämmande men tyvärr så vanligt. Läkarna på neo säger att man bör vara beredd på att en infektion kan komma. Dock säger de att så gott som alla barn klarar sig. Det är i a f lite tryggande att höra även om jag omöjigt kan sluta oroa mig konstant. Fick hålla sonen idag igen. Men när jag höll honom så fick jag några rysningar och är rädd att jag håller på att bli sjuk. Tänk om jag är på väg att få feber och smittaR min älskling med något? Mannen som suttit bredvid har nyst och hostat flera gånger och kände på eftermiddagen att febern kom krypandes. Tänk om vi själva smittat sonen med sjuka? Mannen har inte hållit honom något men ändå suttit bredvid då jag hållit honom. Om vi smittat honom så han blir sjuk skulle jag ju aldrig förlåta mig själv. Nu åkte vi hem tidigare än tänkt då vi vill känna efter innan vi sitter för nära honom.

Sen måste jag fråga hur ni gör med dagarna? Hur länge sitter ni hos era barn? Vi sitter varje dag ca 9 timmar men med paus för frukost och middag. Jag känner att det är ganska kämpigt. Nu när mannen är sjuk kommer jag måsta åka dit själv. Är det rimligt att jag ska sitta hos honom själv i ca 9 timmar? jag vill ju så gärna var med honom alla timmar på dygnet men samtidigt ska man ju orka i många veckor. Några tips eller råd?

• Marline

KSB skrev 2009-02-05 15:58:02 följande:

Hej allihopa!Vet att jag inte skrivit på länge, läget var så stabilt så visste inte vad jag skulle skriva. Förra veckan fick vi beskedet på att vi skulle få åka hem till vårat hemsjukhus för att Melvin var så stabil i sin cpap- utan puffar(sipap) och att den vård han nu behöver finns i vår hemstad. I början var det en väldigt jobbig och tung tanke, men att inte varit hemma på 8 veckor så skulle det bli ganska skönt, och att nått en milstolpe, att Melvin var så bra så att vi nu fick lämna lkpg. Dom hämtade Melvin med en ambulans och vi fick köra bil hem. När vi kommer dit är Melvin väldigt tagen av resan och krävde mer syrgas än innan- något som brukar vara vanligt efter en transport sa personalen. Vi åkte hem en stund, inte varit hemma på 8 veckor och när vi lämnade hemmet visste vi inte att vi inte skulle komma tillbaka på väldigt länge, så plockade och städade lite. Var där en halvtimma.Åkte tillbaka till sjukhuset, var ganska trötta den kvällen och Melvin var så tagen så vi la oss tidigt. Vid två öppnas dörren till vårat rum, barnläkaren tittar in, har inte sett honom sen han var uppe och pratade med oss i fall Melvin kommer här så ska vi försökra rädda honom, 8 veckor senare kommer han in och berättar att dom är lite oroliga för Melvin, att han svänger i satration ner till 75%, vi tyckte inte det var något märkvärdigt, det är så de brukar göra. I vilket fall vill de ta lite prover, så dom gör det och min sambo går in för att se vad proverna säger. Han har fått en infektion, ett crp på 43. Nu ska de försöka få in en nål, sköterskan där gav upp innan hon ens försökt och ville kalla på narkos läkare, hon gjorde ett försök, men lyckades inte. De kallade ner narkos läkaren som satte en nål. Vi kände oss fortfarande inte så värst oroliga, lite var vi men vi tänkte att de här fixar han. Så efter en timma eller två när vi grubblat klart somnar vi om. Vaknar vid halv fem tiden av att dörren öppnas igen, jag hinner tänka att han är död. men det var han inte. Däremot slutade han att andas. Dom fick skaka om honom för han hela tiden glömde bort det. Man bestämde sig för att intubera, något som inte ofta sker på såhär små barn, vi får åka upp till iva för vuxna, och hela tiden är rädslan för att förlora honom enorm. De får neo-puffa(konstgjord andning) honom hela tiden. När vi kommer dit så är det mycket förberedelser, och egentligen finns det nog inte tillräckligt med verktyg till så små, men de lyckas intubera honom men han krävde mycket syrgas även i respiratorn. 70-80%. jag hann tänka att de här går inte, vi förlorar honom här och nu. Ett nytt crp(infektiondprov) togs och hade på bara 6 timmar ökat från 43-98, är man frisk ska det var UNDER 10!Man började prata om att skicka oss, till lund, linköping och uppsala. Man misstänkte att ducuts öppnat sig igen, så gjorde ultraljud av det. Men det var stängt! man misstänkte att det var problem med hans bråck eller problem i tarmarna, kontrollerade detta med ultraljud men det var okej. Lund blev uteslutet när tarm/mage var okej. Frågan var om vi kunde få komma tillbaka till lkpg, om det fanns plats. Det gjorde det! TUR! Dom känner melvin och vi känner dom.Det blev akut upp med helikopter, vi körde. Ännu en rädsla att förlora honom på vägen! Han klarade resan.Nu ligger han här, känner knappt igen honom, han är så sjuk. Crp ökade till 119- gick ner till 105, å verkar som de stabiliserat sig där, får vi hoppas!men man vet aldrig. På odlingarna som togs innan vi flög hit har man hittat 2 bakterier och ska behandla med antibiotika. Han svävar nu mellan liv och död, tar infektionen honom innan anitibiotikan tar infektionen?
    Oj, vilken fruktansvärt jobbig tid för er! Jag vet inte riktigt hur det känns då vår lille inte varit SÅ sjuk men han har haft två infektioner. Det är så oroligt då de små blir sjuka så man inte vet vad man ska ta sig till. Jag kan knappt föreställa mig det ni går igenom nu. Det är tur att läkarna och sköterskorna på neonatalen idag är så duktiga och klarar i princip allt. Det ska nog gå bra för er till slut, även om det är jobbigt nu. Jag hoppas innerligt att allt ska gå vägen! Det är svårt att veta vad man ska säga.. Jag håller alla tummar för er! Jag ska bära er i tanken!
  • Marline

KSB skrev 2009-02-22 20:00:24 följande:

Antibiotikan tog infektionen, innan den tog vår Melvin!Det var väldigt kritiskt väldigt länge och jag trodde många gånger att de var kört, men läkarna berättade för oss att de inte hade gett upp hoppet men att läget var väldigt kritiskt.Nu är infektionen över och vi är åter igen tillbaka på vårat hemsjukhus, och har varit över en vecka nu, så förhoppningsvis slipper vi återvända, han känns väldigt stabil nu och det känns ljusare och ljusare, vi klarar nog de här hela vägen!Jag förstår inte vilken kraft de är i de små liven, att de orkar kämpa, hade jag varit Melvin hade jag gett upp för länge sen efter allt han får stå ut med, men jag är så oerhört glad att han kämpar på!I dag är Melvin v.34+3 och väger 2100 gram och är 42,5 cm lång. Han ligger fortfarnde i cpap, och har några veckor kvar i den.. Vi börjar tröttna på sjukhus, nu vill vi bara hem.På sjukhuset finns nu inget internet, är därför de är dålig uppdatering!Tack för alla tankat och kramar! De styrker mig.Tänker på er med, vi är inte ensamma!Kram
    Åh vad skönt att höra! Jag har tänkt så mycket på er och undrat hur det gått. Jag förstår det här med hemlängtan. Vi har varit på sjukhuset i drygt 2 månader och har några veckor (4-5 kanske) kvar innan vi blir utskrivna. Ha det så gott nu. Snart är vi hemma med våra små!
  • Marline
    KSB skrev 2009-03-24 18:51:16 följande:
    Ett glädjande besked! Vi har fått komma hem, alla tre. Jag, min sambo och vår älskade Melvin. Han klarade de vi trodde var omöjligt, att överleva när man föds i vecka 23. Ja vi förstår nog inte att de kan går vägen, nu sitter vi här hemma och jag kan göra vad jag vill med mitt barn, jag kan pussa, gosa å bara hålla precis när jag vill. Jag behöver inte fråga någon om lov längre. En underbar känsla, men de har inte varit en resa som varit med bara "sol och bad" har varit endel snöstormar också. Ni som är i samma situation där ute, jag vet, tro mig, jag vet hur det känns och man vissa dagar knappt orkar resa sig ur sängen. Hur tungt det kan vara... Ta hand om varandra finns där och stötta varann! Tack till alla er som följt oss och stöttat oss under dessa månader. Och till alla er som varit i ungefär samma situation samtidigt, sänder styrkekramar och hoppas att ni redan är eller snart kommer hem! Kram K.
    Vad roligt! Grattis! Vi har själva varit hemma i ca 3 veckor. Det är verkligen underbart! Vet precis hur du känner!
Svar på tråden Född v. 23+6 en orolig tid!